Full version: Skum grej i Firefox
linvik
Ibland när jag är inne på Odlas forum, t ex just nu, så funkar inte å, ä och ö. Det blir bara frågetecken. Jag förstår inte mönstret? Ibland funkar det och ibland inte. Jag har PC och Firefox. Testade precis med Explorer och med den funkar det. Och det funkar med Firefox i Mac. Är det någon som vet vad detta beror på? Beror det på hur Odlas forum är programmerad? Varför funkar det då ibland och ibland inte?
linvik
Nu när jag läser inlägget jag precis har skrivit kan jag se att felet inte uppträder på hela sidan! Texten i mitt inlägg blir t ex rätt. Men det är frågetecken på de flesta andra ställena (dock ej överallt!). Kolla skärmdumpen:

(Jag har sparat bilden med 16 färger, därför ser färgerna lite konstiga ut.)
linvik
Skumt skumt skumt. NU helt plötsligt i detta inlägg så visas inte de här bokstäverna rätt, utan det är följande tecken: Ã¥, ä och ö. Dvs bokstäverna i mitt inlägg är fel, men det som var frågetecken innan är nu korrekt! Är det min dator som fått spunk?
Eva 33c
Det har förmodligen något med inställningen under Visa/Kodning i Explorer att göra. På skärmdumpen nedan ser du hur min webläsare är inställd. Om jag ändrar där till Unicode tex så ser dina inlägg helt rätt ut. Det kan ju vara värt ett försök ! rolleyes.gif

rolleyes.gif
linvik
Tack för svar!!

Fast jag har testat varenda kodning nu tror jag, och det är ingen där jag får bokstäverna att konsekvent bli rätt. Unicode (UTF-8) är den som funkar klockrent på sidor som inte är Odla-forum och på Odlaforum funkar det nästan bra. Det är fortfarande frågetecken på sina ställen.
Carex
Byt till en annan webbläsare, opera är en väldigt bra som jag använder. Tycker att den går lite snabbare, plus att du inte har flera sidor utan flera tabbar istället, personligen tycker jag det bli mer lättanvänt. Finns versioner att ladda ner gratis.
www.opera.com
KURT
CITAT (Carex @ 21-02-2006, 21:16)
Byt till en annan webbläsare, opera är en väldigt bra som jag använder. Tycker att den går lite snabbare, plus att du inte har flera sidor utan flera tabbar istället, personligen tycker jag det bli mer lättanvänt. Finns versioner att ladda ner gratis.
www.opera.com

Firefox har samma funktioner med tabbar (men Opera var nog först med det).
Eva 33c
Problemet är inte din webläsare för jag använder också FireFox utan problem med texten. Det måste ha med kodningen på Forumets sida att göra. Om man i FireFox höger klickar på den websida man har uppe kan man välja "visa sidinfo". Är man på forumet står det att sidans kodning är "windows-1252". Odla.nu, den vanliga sidan har kodningen ISO-8859-1 enligt "visa sidinfo". Så det är alltså olika.
Har du provat dessa kodningar? Om jag väljer "Unicode" blir alla "ö" till "?". Datorer är ett mysterium ibland tycker jag. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon