|
Maggan H
19-02-2006, 15:48
Alexander-VG-zon3
19-02-2006, 16:00
jag har med haft ett smärre krig med dom under vintern .men hörde nån här i nån tråd att 40c vatten hjälper om man doppar dom i det
Katti med torpet
19-02-2006, 16:29
Jag startade en tråd om precis samma sak för någon månad sedan (därav Flaxx hänvisning till dopp i 40 gradigt vatten). Jag har haft mina änglar i växthuset (uppvärmt) hela vintern och har kämpat med spinn sen i höstas. Mina Änglar har ju inte gått i vila så det har funnits smaskiga blad för dem att kalasa på. Har sprayat med Provado plus två gånger (vilket är max enl flaskan) men efter ett tag kommer de tillbaka. Fick då tipset att duscha dem för att öka luftfuktigheten och ta i trä, men DET HAR HJÄLPT!! Efter att jag har vattnat upp dem ordentligt och dushat blad och stammar med vatten varje gång jag har varit där (2-3 ggr i månaden) så verkar krypen ha gett upp. Känns nästan lite fånigt att man har köpt dyrt och giftigt bekämpningsmedel på sprayburk när det enda som visade sig hälpa var kranvatten i duschflaska.
Alexander-VG-zon3
19-02-2006, 16:35
jag tror med att jag fick spinn just på vintern för att jag slutar att duscha mina växter på vintern så därför dom kom för annsr duschar jag mina växter varjemorgon under sommar,höst,vår
Lady Hamilton
19-02-2006, 17:22
Lugn Maggan.................. Spinn och änglatrumpeter hör lixom i hop Det är bara att behandla, gång på gång Det är lika för alla. Men det brukar minska angreppen betydligt om du duschar bladen ofta. Gärna varje dag
Alexander-VG-zon3
19-02-2006, 17:58
sen duscha bara på morronen när det är släkt så kommer svamp framm
Provado plusspray har funkat bra mot spinn här. Mvh Fenja
kerstin z5-6
19-02-2006, 18:53
Ett vet jag mina går inte att doppa ner  men hög luftfukt, vatten och ibland provado plus håller stången tills jag kan baxa ut dem -där ute är det inga problem
Maggan H
19-02-2006, 19:46
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 18:53) Ett vet jag mina går inte att doppa ner  men hög luftfukt, vatten och ibland provado plus håller stången tills jag kan baxa ut dem -där ute är det inga problem  Joho då, ute var det visst samma problem hela sommaren i fjol!  Duschade och sprayade för jämnan, men det syntes ändå att den hade ohyra, blad vissnade osv. Men ganska fin i blomningen ändå. Och min går definitivt inte att doppa, är runt 2 m hög.  Fast jag ska ut i morgon men sprayflaskan, bröt bort alla gröna blad idag för jag tänkte såptvätta stammen men det räcker kanske med vanligt vatten då.
Lady Hamilton
19-02-2006, 20:26
Blanda i lite såpa också, det skadar inte. Låt de små rackarna få "fradga skumm"
Alexander-VG-zon3
19-02-2006, 20:43
såpa tar väl veck ytspäning eller nåt så det andra kommer åt spinnen bättre eller nåt  sen även att det skyddar
kerstin z5-6
19-02-2006, 21:00
Du kan ha såpa i -min är tom tvättad med högtryckstvätt -hehe ... den var inte glad , men överlevde
Maggan H
19-02-2006, 21:29
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-02-2006, 21:00) Du kan ha såpa i -min är tom tvättad med högtryckstvätt -hehe ... den var inte glad , men överlevde   Ja se det var en dramatisk metod-och traumatisk för änglen, hehe  Det ska mina slippa i alla fall, jag lovar!
Margaretha
19-02-2006, 21:52
Det var intressant att läsa att änglar ofta har problem med spinn! Min jättestora hade över hundra knoppar och såg jättefräsch ut förra sommaren, när plötsligt blad och knoppar rasade. Den var full av spinn -utomhus. Slangen räddade vad som räddas kunde, men nu har jag varit lite oroad i vinter hur det skulle gå. Jag vill ju inte ha alltför mycket kryp in på balkongen heller. När jag tog in den klippte jag en hel del, tog bort alla blad och ställde den i en jätteplastpåse och sprayade med Provado plus i påsen. Sedan fick den stå där ett dygn. Men den varma hösten gjorde att den fick en massa nya blad, som den fortfarande har. Och soliga dagar blir det varmt på en söderbalkong även i februari, så jag väntar bara på ett nytt utbrott av spinn. Jag känner mig lite modigare nu efter att ha läst vad ni skriver. Jag ska ta bort bladen och bespruta stammen även jag. Nedsänkning funkar inte här heller. Tyvärr.
Lady Hamilton
19-02-2006, 21:58
I fjol använde jag mig även av Provado-pinnar i jorden, i förebyggande syfte. I år har jag inte övervintrat någon Pga risken att "smitta" ner mina övriga växter i uterummet/vinter-trädgården
Biggan_
20-02-2006, 01:59
Något som fungerar på orkidéer som har fått spinn är Neudorff " Fruktträd Effekt " Det är en rapsoljeemulsion, den är miljövänlig och ofarlig för nyttoinsekter och husdjur. Den är dryg, 500 ml räcker till 25 liter. Jag köpte min flaska för några år sedan och jag tror jag gav nåt över 50-lappen för den på Bauhause. Jag fick detta tipset på orkidésällskapets forum och det fungerar. Skadar väl inte att prova på änglatrumpet? Det står på flaskan att t.ex ormbunkar, fikusar och mjukbladiga prydnadsväxter kan liksom blommor reagera på behandlingen. Medlet kväver skadeinsekterna och är verksamt på rött spinn och andra spinnkvalster, sköldlöss. Ullöss har jag fått bort på orkidéer med medlet.
kerstin z5-6
20-02-2006, 08:43
Den är bra ! Jag använde den på trumpeten i våras, de verkar kvävas av oljan
Margaretha
20-02-2006, 14:30
Antecknat. Ska inhandlas vid nästa besök på Bauhaus.
Maggan H
21-02-2006, 16:28
CITAT (Birgitta P @ 20-02-2006, 01:59) Något som fungerar på orkidéer som har fått spinn är Neudorff " Fruktträd Effekt " Det är en rapsoljeemulsion, den är miljövänlig och ofarlig för nyttoinsekter och husdjur. Den är dryg, 500 ml räcker till 25 liter. Jag köpte min flaska för några år sedan och jag tror jag gav nåt över 50-lappen för den på Bauhause. Jag fick detta tipset på orkidésällskapets forum och det fungerar. Skadar väl inte att prova på änglatrumpet? Det står på flaskan att t.ex ormbunkar, fikusar och mjukbladiga prydnadsväxter kan liksom blommor reagera på behandlingen. Medlet kväver skadeinsekterna och är verksamt på rött spinn och andra spinnkvalster, sköldlöss. Ullöss har jag fått bort på orkidéer med medlet. Tusen tack, flaskan på 500 ml inköpt idag för 90 kr. Verksam ingrediens; rapsolja! Borde man inte kunna blanda detta själv tror ni?  Änglen m fl fick en riktig dusch. Icke skadligt för 'nyttiga' djur, men min lilla spindel som bodde i trumpeten är försvunnen sen flera timmar; har faktiskt letat efter den...  Definera 'nyttiga' djur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|