Bidrar med mer vetande och tro om medicinalväxter, fritt översatt från olika örtböcker.
Humle
Är du sömnlös?
Stänk alkohol på kottarna och linda in i ren näsduk och lägg bredvid kudden.
Orolig och besvär med magen?
Brygg ett härligt doftande te ihop med andra örter.
Annars så användes den bäst och mest till att brygga ordentligt gott öl.
2 öl om dagen minskar risken för blodpropp och andra hjärtbesvär.
Och den slingrar sig alltid till höger utan undantag.
Jag stod och tvekade mellan "japansk humle" och klockranka i fröaffären tidigare i våras, jag valde slutligen klockranka. De är ju trots allt vackrare som snabbväxande insynsskydd. Blir dock väldigt intresserad av humle nu när du beskriver hur man gå tillväga med sömnlösa barn!
Jag har några barn (kottar) som har väldigt svårt att komma till ro på kvällarna, allt man ska göra är alltså att stänka alkohol på dem, linda in dem i en ren näsduk och lägga dem brevid (?) kudden...?
Men, var kommer humlen in?
Skämt åsido, tror du att "japansk humle" kan passa för ändamålet? I de vanliga frösortimenten som varuhus, gardencenters och liknande kan erbjuda har jag nog inte sett vanlig humle, tror jag. Jag vet att man kan köpa frön på nätet, men om man nu har lite brådis?
Sanna
Humlekottar får du från honplantan. Jag har gott om humleplantor i trädgården, min favorit till att klä in med, snabbt oxå. Jag kan skicka dig en rotbit med skott. Skotten är dock väldigt känsliga och bryts av lätt. De går även att äta som sparris ungefär.
Gud vad schysst, Wargen! TACK!
Men hur skickar man egentligen en växtdel på posten utan att den skadas eller torkar? Som paket och med något vått i plastpåse om, eller?
Ger dig min adress i privatmeddelande!
Återigen, stort tack!
Nu banne mig om inte "kottarna" ska sova!
Sanna
Fast thé på ljung smakar bättre & har samma rogivande & vyssjande egenskaper som humlen.

Eller dillfrön, fast de är svåra att vänja sig med, när man en ggn fått in dill=krydda i huvudet!
Christoffer
02-05-2003, 20:58
Är japansk humle likadan i verkningarna som vanlig humle?
Det undrar jag också....
(kanske blir världens reaktion...

)
Sanna