Katti med torpet
En av mina zonal-pellisar har fått såna konstiga prickar på vissa blad, de sitter tätt tätt och är pyttesmå. Efter som de bladen också vissnar misstänker jag att det är yttepytte små sug-/stickmärken.
På krukkanten har jag hittat ett väldigt tunt tätt spindelnät som mest påminner om de nät man kan hitta på bladen på växter som är angripna av spinn. Hittar dock inga djur (kollat med lupp) och heller inga nät på själva växten.
Brukar Pellisar drabbas av spinn?
Har haft spinn på Änglatrumpeten bredvid men har efter tips från er duschat den med vanligt vatten regelbundet och det verkar ha hjälpt, frågan är om de har fyttat över till Pellisen? Kan jag i så fall duscha även Pellisen eller ogillar den att bli blöt om bladen? (har funderat på om de små prickarna möjligen skulle kunna vara skador efter de fina vattendropparna som kommer från dusch-flaskan.)
Skall kanske tillägga att jag har pellargonerna i ett uppvärmt växthus så de har hållit sig fina hela vintern och även vuxit en del.
Lady Hamilton
Om du inte har några väldigt känsliga pelargoner så tål de att duscha. Tänk på alla pelargoner som står ute på sommaren! smile.gif De växer o mår bra
Däremot ska du inte ställa en "nyduschad" planta direkt i solsken, då kan det bli märken på bladen.
Fenja
Provado Plusspray funkar. men det du beskriver med små hål får mig att tänka på trips, de kan vara svåra att se. Mot dem funkar provadotabletterna bra.
Mvh
Fenja
Richard
CITAT (Katti med torpet @ 19-02-2006, 16:01)
På krukkanten har jag hittat ett väldigt tunt tätt spindelnät som mest påminner om de nät man kan hitta på bladen på växter som är angripna av spinn.

Kan vara mögel...
Gödsla du med biologisk godsel,då är det möjligt att gödsel ska mögla en liten,mögel mår bra vid lägre temp och hög luftfuktighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon