En av hängpelargonerna har så konstiga skorvliknande upphöjningar under bladen. På ovansidan syns inget men vänder man på bladet så finns där gula (samma färg som ett torkat blad) upphöjningar som är ojämnt formade. Första tanken är sköldlöss (som jag aldrig har haft eller sett) men jag tror inte det eftersom formen på "skorven" varierar väldigt. Somliga är 1x1 mm medan andra drar iväg och är mer maskformade. Funderade på bladnematoder ett tag men då borde väl alla ha ungefär samma form? Någon (Åsa tror jag) skrev för ett tag sedan att skorv på krukväxter beror på ojämnt klimat. Dessa pellisar har dock stått i samma växthus hela vintern med en relativt jämn temp på runt 10 grader även om det givetvis har blivit varmare vissa dagar. Men i så fall borde väl alla hängpellisarna uppvisa samma symptom?!
Trode först att det var något den hade med sig när jag tog in den i höstas men ser nu att även de nya bladen börjar uppvisa samma skorv.
Är det någon som har varit med om samma sak?
Eller någon som rent av kan tala om vad det är och ännu hellre hur jag blir av med det?