Full version: meconopsissådd
Gåsis
Jag börjar få lite kalla fötter i hur jag ska så meconopsis. Har ju fått sååå fina lingholmsfröer av kerstin och vill ju lyckas.
Förra året sådde jag ute och de fick gro där, men pyttsan, det blev ju ingenting sad.gif Jag har ju lite dåliga förutsättningar för just meconopsis eftersom jag inte har växthus med svala nätter utan bara ett rum i lägenhet. Om jag provar att så ute igen, kommer det då att hinna gro och bli plantor här i zon 7, eller hinns det inte om man inte gror inne?

Jag har hotat min man att dom kommer att måsta stå i kylen på nätterna, så han har bett mig fråga om det inte finns nåt annat sätt laugh.gif Kinkpelle...

/Åsa
Anki V
Han vänjer sig snart laugh.gif laugh.gif.

Jag började lite försiktigt i fjol med penseer och Morsdagsrosor som fick stå i "svalen " på nätterna. I år så har vi både Hässelklocka- och Bergvallmosådder i kylen. Flertalet av de perenner som står i "sålådor" nu ska också in så småningom. wink.gif

Han är så van nu att han inte ens höjer på ögonbrynen när jag utnytjar golvvärmen i badrummet som undervärme för frösådder. Han kryssar snält mellan "sålådorna" när han ska på toa. rolleyes.gif rolleyes.gif
/Anki
Gåsis
Hurra! Jag har inte dåliga förutsättningar, jag har bara en man med för låg ribba laugh.gif laugh.gif
Tack för snabbt svar, nu ska här röjas en hylla i kylen.

/Åsa
kerstin z5-6
laugh.gif vrider mej laugh.gif

Kylning ute är ingen nödvändig eller bra metod av sådd , (mina frö gror ändå LOL)....Jag tror de inte gillar att bli djupfrysta sad.gif
Gärna kylskåpet!
Där har jag grott mina jämt -men utesådd är ju så rek. på alla sajter -att jag dumt nog gett det rådet
Nu vet jag att rotutvecklingen gynnas av sval temp -den kommer ju från Himalaya ...
Men så svalt som ute -behövs inte
Nej -sår du dem inte nu, hinner de kanske dö,-ju färskare frö desto bättre och gror de ute i vår är de för små vid första frost:(
Så!

Varna maken !
Fler frö finns ju men jag förstår att du vill ha plant i år ..
Går det helt åt skogen -får jag väl sända en planta
men jag är övertygad om att du lyckas!
Gåsis
laugh.gif Det här blir värre och värre laugh.gif En hylla i kylskåpet kanske jag kan kursa åt mig men att övertyga honom om att det inte får vara en grad över 10 i datarummet wacko.gif wacko.gif Suger morsan, säger dottern laugh.gif

Kan man så inne och hoppas på rotutveckling fast det nog inte kommer just under 16-17 grader på natten?

Resten av mina perenner blir rätt bra fast dom inte har bättre förutsättningar konstigt nog. Men jag vill ju så gärna få till den här...

Rum på dagen och kylskåp på natten, går det?

/Åsa
Anki V
Blir det något i min "bytta" tänkte jag göra på detta vise! rolleyes.gif
18-20 på dagen + en fläkt som sänker värmen något och kylskåpet på natten.

Sänker jag inomhustempen mer så frestar jag nog "den tolerantes" tålamod allt för mycket wink.gif

/Anki
Gåsis
Man kan chatta i fingervantar det provade vi här förra året, men rackarns vad lätt det är att halka på tangenterna. Kan det ha varit därför det kom en massa frö med posten tro laugh.gif blink.gif Kylskåp, ja!

/Åsa
Magdis
Så det är bara på natten de behöver ha det svalt? Jag har ju förstått att de gillar tempväxlingar. Smart att skjutsa in dem i kylen på natten, hade jag inte tänkt på! smile.gif Om jag överhuvudtaget får dem att gro det vill säga. De har ju stått där sen 1½ månad nu och ingenting har hänt. sad.gif Ska man ta fram dem i rumstemp en stund och sen in i kylen igen, kan det hjälpa?
kerstin z5-6
Har inget hänt Magdis så ta ut dem en sväng under lysrör-2-3v

- för att rötterna ska växa till bra :)Nu talar vi om när de grott

16-17 grader på natten? är väl ok -jag kan ju inte styra så ni får bo ensamma
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Och för säkerhets skull säger jag -ska ni ha dem i sval delen nattetid gäller detta bara till de har uppnått ett par cm långa blad och utvecklats så här

Suddig men dock informativ bild av meconopsis -utskolad och med bra antal bladpar och utvecklade rötter --
när de väl ser ut så här räcker det med lysrör dagtid o lite svalare på natten ..
Gåsis
Man kan ju få ångest för mindre laugh.gif blink.gif Nu sår jag och ser hur det går. Det må väl gå köpa en sån däringa nånstans om det inte vill sig laugh.gif
Inte styra hur man bor, vad menar du? Jag som har sagt till min man att nu får vi allt anpassa oss efter vilka odlingsråd jag får på odla laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag ser män med påkar iförda krimmermössor och pälsar komma emot mej med arga miner ----- ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Ludvig Johansson
Pröva att använda toapapper i plastpåse metoden (eller vad den kan heta på riktigt). Blöt lite dubbelvikt toapapper, strö över fröna, och lägg i etiketterad plastpåse. Finns billiga återförslutningsbara med klar plast på Willys. Gör att man ser när fröna gror och kan pilla ut enstaka groddar samt att man slipper ställa in krukor i kylen vilket kan störa äkta oförstående hälft.

Jag köpte en påse bergsvallmo hybrid från Weibulls och så många plantor har grott att jag få börja bli oaktsam i hanterandet av dem (40-50st??). Det blir för många. Men de kanske alla dör helt plötsligt ändå?

Sår man frön som ska ligga flera år t.ex. jättelilja så kan man blanda lite atamon i vattnet man blöter pappret med.
kerstin z5-6
papperdukmetoden är bra -men den har inte varit lyckosam för mej när det gäller Meconopsis -men jag är bäst på sådd i såjord å andra sidan -Ställ dem svalt när du pricklat ut dem -rötterna vill ha kallt för utv ... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon