Alexander-VG-zon3
hej hej

köpte en sån för ett tag sen men nu blev jag så intrreserad å veta va det är för en växt
där står på lappen blackbeans och har långa smala gråna blad typ smile.gif smile.gif
vet nån vad det är för växt både svenkst å latin namn

tack tack wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det närmaste jag kan tänka mig är Hoya longifolia (glansig porslinsblomma) den har långa smala blad den brukar dock kallas china bean i handeln (och det är ju inte exakt samma som black bean.

http://www.robsviolet.com/hoyalongifolia.jpg

Har du någon bild du kan lägga in på forumet så går det lättare att identifiera växten?
Alexander-VG-zon3
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...391&uuid=flaxss
här är bild smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
fast det är någ ingen sånn hoya
wolkenkrabber
Det är en växt ifrån Australien, en sorts kastanj om jag inte missminner mig....
skall ta och leta lite
wolkenkrabber
Efter en korts stunds googland...

Latinskt namn: Castanospermum australe

Engelskt namn: Moreton Bay Chestnut alternativt Blackbean

En artikel om trädets ursprung med mera....
lissa
Flaxss..Wollenkrabber har helt rätt..det är en castau spermum. Jag har en bild på den i mitt album. I min kruka fanns det 3 bönor och ur varje böna kom stammen. Efter ett tag så började 2 av bönorna se lite skrumpna ut, först trodde jag att bönan fungerade som ett hjärtblad, mensom tur var delade jag på växten i 3 krukor. Den som hade bönan mest skrumpen har dött. Dom andra står i var sitt rum och lever fotfarande. Dom vill ha fuktigt omkring sig...
Din ser mycket större och starkare ut än min laugh.gif laugh.gif
Lycka till med den..ah, bönorna är giftiga
Alexander-VG-zon3
å tack tack . verkligen bra att jag fick det wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
tack för artikel ska läsa den nu wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
jag tycker också en av mina skrupnar ihop . den på bilden som är heltöpen eller sprucken börjar se mörk å konstig ut
lissa
Oj vad synd...det skulle kanske vara värt ett försök att sära på dom, på det viset blir det ju alltid någon som klarar sig. Min som var skrumpnad är nu helt död...dom andra ser ok ut..speciellt den som har bönan perfekt...Hoppas att du lyckas klara åtminstonde någon av dom... smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
blev lite skrämnd nu att jag kankse inte klara nån av dom men hoppas på om jag delar dom så kanske jag får två som du har det wub.gif wub.gif
lissa
Var inte rädd, du har ju stor vana och handlas försiktigt med rötterna. Eftersom vi inte vet vad det är för fel är det väl säkrast att man åtminstonde räddar det som räddas kan..och dom blir jättefina en och en i krukorna...men jag vill inte påverka dig att göra något . Jag köpte min på ikea för ett par månader sen..har sett att du duschar dina växter ofta, och den här vill ha fukt...det kommer att gå bra ska du se smile.gif smile.gif
wolkenkrabber
Att kärnan skrumpnar ihop har inte allt för mycket med plantan i sig att göra, Den är ju bara ett förråd av reservnäring, Jag köpe en sådan planta, och ena halvan av kärnan dog efter ett tag sedan den andra, men min kastanj fortsatte att leva och frodas, sen fick jag svamp i krukan av dålig blomjord, så dog den. av för brutal behanling när jag lät den totalt avjordas & torka ut allt för ofta,

Det är rätt så slit tåliga plantor
lissa
Oh vad bra, wolkenkrabber..du ör den första personen jag har fått kontakt med som har den växten.
Jag trodde först att det var ungefär som med hjärtbladen, näringsförråd, men när den som hade "bönan" mest skrumpen dog, under det att dom andra 2 lever....den som har bästa bönan är i perfekt skick. Det gjorde att jag började misstänka sambandet mellan en skrumpen böna och sjuk växt.
Bra att få veta att det kanske inte är så, för jag kommer absolut köpa fler om jag hittar någon. Jag tycker att det är en jättefin planta..tack för hjälpen smile.gif
Alexander-VG-zon3
oki wub.gif wub.gif
då har jag kannkse inget att orrora mig för då kankse så om bönsaken dör så kankse plantan klara sig wub.gif wub.gif
tack alla wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon