Full version: Lovikkavantar,
cic
Jag stickade ett par Lovikkavantar för *harkel* ett par år sen. Jag gjorde dom en storlek för stora, för tanken var att jag skulle tova dom så att de bli varmare och tätare. sleep.gif Nu har jag inte gjort det än.. rolleyes.gif Vet inte vad som är bästa metoden. Några tips? smile.gif
Rossi
Vet inte riktigt men kan du inte fodra dem så att de blir vindtäta och därmed varmare? Du borde ju få plats med ett litet lager foder.
ingrid fuxwall
Kommer ihåg att min svärmor blötte dem i varmt vatten. Först gnuggade hon dem mellan händerna och sedan hade hon någon typ borste och tjockare och varmare vantar än dem hon gjorde har jag aldrig sett.

ingrid
Anma
Jag tovar enom att tvätta det stickade i maskin i 60 grader. Men då räcker det inte med ett nummer för stort, jag stickar med jättetjocka stickor så att det blir löst. Arbetet minskar minst 25%.
Berit
Ett annat och enklare tips i stället för foder, bomullsvantar som man har i diskhandskar. Finns på apoteket rolleyes.gif
cic
CITAT
Kommer ihåg att min svärmor blötte dem i varmt vatten. Först gnuggade hon dem mellan händerna och sedan hade hon någon typ borste och tjockare och varmare vantar än dem hon gjorde har jag aldrig sett.
Vet du om hon använde såpa? Det är den här metoden jag har funderat mest på.

CITAT
Jag tovar enom att tvätta det stickade i maskin i 60 grader. Men då räcker det inte med ett nummer för stort, jag stickar med jättetjocka stickor så att det blir löst. Arbetet minskar minst 25%.

Verkar ju tveklöst som den enklaste metoden, men det är nog som du säger, dom måste vara mycket större från början då.
Berith
CITAT (ingrid fuxwall @ 19-02-2006, 19:44)

ingrid

Så där fick man tova i slöjden då för länge sen.... strax efter kriget eller nåt blink.gif och det måste ju funka även idag?

Men jag kommer inte ihåg nån såpa... unsure.gif
Fenja
Jag brukar använda en hård borste med rätt stel borst, man behöver inte precis ta i bara rugga ytan.
Mvh
Fenja
yenny
jag tror att man kan ha såpa i vattnet och krama vantarna i såpavattnet.
*Felix matte*
Testa med att tova i varmt vatten och såpa. Öka temperaturen i vattnet om resultatet inte blir som förväntat.

Läs här om tovning
cic
Vá goa ni é allihopa..! wub.gif Man slänger ur sig en udda fråga en söndagskväll och en timme senare har man fått massor av tips! smile.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (cic @ 19-02-2006, 20:54)
Vá goa ni é allihopa..! wub.gif Man slänger ur sig en udda fråga en söndagskväll och en timme senare har man fått massor av tips! smile.gif wub.gif

Du skrattar ju så gott... vad kan man annat göra än försöka hjälpa. tongue.gif laugh.gif
brittmarie
Vill du tova dem i maskin så kan du börja med att tvätta dem i 40 grader. Är de fortfarande för stora så tvätta dem igen. Använd inte så mycket tvättmedel. Blir de för små så dra ut dem till rätt storlek. Det går lättare att göra dem större om du blöter upp dem i vatten där du tillsatt lite sköljmedel eller ev. hårbalsam.
Tvättar du dem för hand så tillsätt såpa i vattnet krama vantarna, gnugga inte. Borsta med en hård borste när de torkat, jag använde en nagelborste senast, de har för det mesta tillräckligt hård borst som inte böjer sig vid tryck.
Lycka till, det kommer säkert att gå bra.
Tänk på att tvätta dem för hand när de blivit smutsiga annars är risken stor att de krymper igen och blir för små.
cic
CITAT (Felix matte @ 19-02-2006, 20:56)
CITAT (cic @ 19-02-2006, 20:54)
Vá goa ni é allihopa..!  :wub:  Man slänger ur sig en udda fråga en söndagskväll och en timme senare har man fått massor av tips!  :)  :wub:

Du skrattar ju så gott... vad kan man annat göra än försöka hjälpa. tongue.gif laugh.gif

tongue.gif laugh.gif wub.gif

CITAT
Vill du tova dem i maskin så kan du börja med att tvätta dem i 40 grader. Är de fortfarande för stora så tvätta dem igen. Använd inte så mycket tvättmedel. Blir de för små så dra ut dem till rätt storlek.
Det ska jag prova!

CITAT
Det går lättare att göra dem större om du blöter upp dem i vatten där du tillsatt lite sköljmedel eller ev. hårbalsam.

Det betyder alltså att man kan korrigera till viss del..? Om de skulle bli aningens för små..? unsure.gif

TACK igen ALLA. wub.gif
Wilmer
Blir de för små brukar jag tvätta dem med olivoljetvål i handfatet, tvinga in händerna och forma... Går till en viss gräns i alla fall..

Jag har dock aldrig lyckats få dem sådär fluffiga och fina som köpe vantarna, så jag har gett upp!

Berätta GÄRNA hur det går så kanske man kan bli inspirerad att prova igen.. laugh.gif

Wilma
ingrid fuxwall
CITAT (cic @ 19-02-2006, 19:56)
CITAT

Vet du om hon använde såpa? Det är den här metoden jag har funderat mest på.

CITAT
Verkar ju tveklöst som den enklaste metoden, men det är nog som du säger, dom måste vara mycket större från början då.

Låter inte otroligt, det eller tvål

ingrid
ninnisky

ingrid

Stickade när barnen var små massor av lovikkavantar och gjorde precis så här smile.gif smile.gif ibland även på avigsidan. Jag hade en speciell borste med korta, väldigt hårda borst. Den kallades t o m lovikkaborste biggrin.gif. Använde varken såpa eller tvål. Ungarna frös aldrig om händerna !
cic
CITAT (Wilmer @ 19-02-2006, 21:36)
Berätta GÄRNA hur det går så kanske man kan bli inspirerad att prova igen..  :lol:

Wilma

Ska ta itu med dom i morgon. Berättar moron em. sleep.gif Lovar att berätta samt ta före- och efterbilder. smile.gif Nu måste jag sova..
*Felix matte*
CITAT (ninnisky @ 19-02-2006, 22:16)

ingrid

Stickade när barnen var små massor av lovikkavantar och gjorde precis så här smile.gif smile.gif ibland även på avigsidan. Jag hade en speciell borste med korta, väldigt hårda borst. Den kallades t o m lovikkaborste biggrin.gif. Använde varken såpa eller tvål. Ungarna frös aldrig om händerna !

Men det är väl detsamma som att Karda vantarna... av det blir de inte vindtäta...
och ska man rugga upp tovade så tappar de väl en del i vämeförmåga.

Jag har stickat hur många par som helst... de for iväg till ombud som i sin tur sålde tilll "exklusiv" butik... å så klart har jag stickat ett antal par till familjen. smile.gif

Jag bör ha kvar en karda, men var den finns vet jag inte tongue.gif
Snöflinga
Vad jag vet så tovar man kardad ull i varmt såpvatten och formar den som man vill sleep.gif min mor gjorde "tovesockar" genom att platta till omkring en fotmall... varma och sköna att ha i pjäxorna rolleyes.gif

Jag brukar rugga upp lovikavantar med en speciell stålborste som finns att köpa i garnaffärer.... både på in och utsidan, genom ruggningen blir de mer vattenavstötande är min erfarenhet smile.gif
Reserv
CITAT (Snöflinga @ 19-02-2006, 22:39)
Vad jag vet så tovar man kardad ull i varmt såpvatten och formar den som man vill sleep.gif min mor gjorde "tovesockar" genom att platta till omkring en fotmall... varma och sköna att ha i pjäxorna rolleyes.gif

Jag brukar rugga upp lovikavantar med en speciell stålborste som finns att köpa i garnaffärer.... både på in och utsidan, genom ruggningen blir de mer vattenavstötande är min erfarenhet smile.gif

Tack, jag tänkte väl blink.gif Tova vantar har juh inget med stickade vantar att göra, det är karda dom pratar om, men som ensam tupp i hönsgården har man lärt sig att tiga om inte stjärtfjädrarna ska ryka biggrin.gif Men du Cic, du har juh hund, har du ingen karda att ta pälsen med? Här kardas katter och hund varje dag och det är den kardan vi använder för att rugga vantarna med, funkar fin-fint wub.gif
Ewa L
Jag är Lovikka-vante-fantast!! wub.gif

Stickar både egna och till barnen. Jag har aldrig tovat, kardat, eller något. Det sköttes med automatik av att de användes. Inte minst i snö. Blir bara tätare och tätare så något foder behövs faktiskt inte.
cic
CITAT (Reserv @ 20-02-2006, 08:09)
Men du Cic, du har juh hund, har du ingen karda att ta pälsen med? Här kardas katter och hund varje dag och det är den kardan vi använder för att rugga vantarna med, funkar fin-fint wub.gif

Mmmm.. Har funderat.. Kanske jag ska göra det innan jag slänger in dom i maskinen..

CITAT
Stickar både egna och till barnen. Jag har aldrig tovat, kardat, eller något. Det sköttes med automatik av att de användes. Inte minst i snö. Blir bara tätare och tätare så något foder behövs faktiskt inte.

Fast det har inte funkat för mig. Att inte göra någonting alls alltså. Antar att det är för att jag inte "härjar runt" i snön så mycket.

Jag ska göra för hand. Om en liten stund. Ska bara kolla runt vad som händer på odla nu för tiden.. Men jag har tagit kort på dom. Så ni för se hur dom var och hur dom blev. sleep.gif
Tesa
Vitsen med tovning är ju att fjällen på ullen skall haka i varandra så att det filtar ihop sig..man kan ha vantarna på sig och blöta ner dem med ljummet...eller helst ganska varmt....ju varmare desto bättre reser sig fjällen....såpvatten och GNUGGA händerna...och krama och gnugga...och krama och gnugga.. wacko.gif
Gillan
CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 14:14)
Vitsen med tovning är ju att fjällen på ullen skall haka i varandra så att det filtar ihop sig..man kan ha vantarna på sig och blöta ner dem med ljummet...eller helst ganska varmt....ju varmare desto bättre reser sig fjällen....såpvatten och GNUGGA händerna...och krama och gnugga...och krama och gnugga.. wacko.gif

Tack för den Tesa, precis så har jag också
lärt mig wub.gif

/Gillan
yenny
jag bara satt å fundera...är det inte filta det heter då man har ett stickat plagg som man skall få ihop?

Tova är väl när man bara har ull som man tovar ihop för att få hela tygstycken?

Eller är det samma sak? unsure.gif
Tesa
Njaeää...du har nog rätt egentligen...fast principen är väl densamma...filt är väl tovat...och tovat är filtat...wink.gif tongue.gif

Men visst tovar man med lösull..
yenny
CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 17:30)
Njaeää...du har nog rätt egentligen...fast principen är väl densamma...filt är väl tovat...och tovat är filtat...wink.gif tongue.gif

Men visst tovar man med lösull..

okej.. biggrin.gif då tänkte jag rätt då smile.gif
cic
CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 14:14)
Vitsen med tovning är ju att fjällen på ullen skall haka i varandra så att det filtar ihop sig..man kan ha vantarna på sig och blöta ner dem med ljummet...eller helst ganska varmt....ju varmare desto bättre reser sig fjällen....såpvatten och GNUGGA händerna...och krama och gnugga...och krama  och gnugga.. wacko.gif

För den som eventuellt vill veta så har jag kramat och gnuggat... och kramat och gnuggat.. under varmt vatten med såpa. Inte blev det så värst stor skillnad, men dom blev rena i alla fall! biggrin.gif

Troligen får jag gnugga och krama lite bättre nästa gång, samt försöka med lite varmare vatten.

Ska se vad som händer om jag ruggar dom också. sleep.gif

To be continued...
Tesa
jag skulle kanske skrivit.....kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och...........hårt alltså... biggrin.gif
cic
CITAT (Tesa @ 20-02-2006, 21:27)
jag skulle kanske skrivit.....kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och  kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och kramat och gnuggat och...........hårt  alltså... biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif

wub.gif

Jag gör det i morgon.. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon