Full version: Vinterbonat växthus
Katti med torpet
Lovade tidigare i höstas att återkomma med lite rapport om hur strömförbrukningen har sett ut i vinter. Tar även med lite andra erfarenheter som förhoppningsvis kan intressera någon.

Mina förutsättningar är alltså ett fristående 2x3 meters bubbel-innertält i glasväxthuset. Bubbeltältet är ca 180 i nock och byggt på en växthusstomme i stålrör från Ö&B med 3 nivåer hyllor på varje sida. Stommen är inklädd i bubbelplast och står på ett plywoodgolv på 5 cm tjocka frigolitskivor. Glasväxthuset är på 10 kvm.
Fläkten är en Tropic från Bahuhaus (säljs även av Willab) Den har två effektlägen 1000 och 2000 watt. När inställd temperatur (10 grader i mitt fall) är uppnådd stängs värmen av men fläkten fortsätter att gå för att cirkulera luften.

Det har visat sig att 1000 watt räcker så länge utomhustemperaturen inte sjunker under -10. Blir det kallare så får jag ställa om den till 2000 watt. Rent teoretiskt skulle man ju kunna ha den på 2000 hela tiden eftersom teromstaten borde se till att den inte drar mer än nödvändigt men i praktiken har det visat sig gå åt mindre ström om den går på 1000 watt när så är möjligt.

Nåväl, över till förbrukningen. Jag har mätt ungefär 2-3 gånger i månaden och förbrukningen har varierat mellan 0,8 - 1,3 kwh. Nu på våren när solen börjar lysa märker jag att förbrukningen sjunker. Solens värme tar hand om en stor del av uppvärmningen dagtid.
Om man skulle ta ett genomsnitt hittills så är det nog rimligt att räkna med 1kwh vilket ger en ungefärlig måndaskostnad på 750 kr om man betalar 1 kr/kwh.
Inte helt billigt alltså, på fem måndaer blir det 3750kr. Lägg ner hälften av de pengarna på att förbättra isoleringen så spar man nog igen det rätt snabbt. Ett alternativ är ju att minska utrymmet, då drar det ju givetvis mindre ström (har ni hört talas om någon som har minskat växthusutrymme? Nä, tänkte väl det).

Till nästa år kommer jag att byta ut gaveln med dörren mot en fast vägg i plywood (troligen isolerad med "frigolit") och med tätad dörr på gångjärn.
Har märkt att just "dörren" är en stor bov vad gäller otätheter dessutom är det bökigt att ta sig igenom en sladdrig dörr. Kommer nog även att bli dubbel bubbelplast i taket, alt. så sätter jag ett lager bubbelplast i glastaket ovanför för att behålla värmen i glashuset lite längre.

Min variant med att ha ett fristående bubbelplast-tält inuti glashuset tror jag har varit smart. Glashuset har då fungerat som en skyddande extra klimatzon mellan bubbelhuset och yttervärlden där temperaturen har legat 5-10 grader varmare än utomhus (utmärkt att förvara vårlökar för drivning, en stor lagerhägg i kruka mm). Ett takfönster med atuomatisk öppnare i själva bubbeltältet är dock ett måste till nästa år. Det blir varmt när solen lyser...

Summerar Kattis som har kommit halvvägs i första vintern/året med växthus
pisanggoreng
Tack för den utförliga rapporten- det var intressant läsning! smile.gif
katah
intressant , vi funderar just hur vi ska göra med vårt växthus nästa vintern..
Smekajsa
CITAT (katah @ 19-02-2006, 23:24)
intressant , vi funderar just hur vi ska göra med vårt växthus nästa vintern..

Har funderat många gånger ..........

Fram och tillbaka, för och emot osv osv

En tanke som jag dock inte kan släppa är:
om det blir strömlöst (det händer) mitt i vintern ?!??!?!!?!??!!
Vad gör man då ??

Hemska tanke wacko.gif
Katti med torpet
Svaret hittade du ju själv i min andra tråd tongue.gif
katah
Vi har använt värmeljus på ett begränsad område under kallaste dagar.

Man kan ha dom inne i en lyckta...
Sten Ch
Två frågor, Katti:

1) Hur fick du bubbelplastskarvarna täta? Kardborrband?

2) Inga problem med uttorkning av blad när fläkten stod på i ett så litet utrymme? Hur riktade du den?
Katti med torpet
CITAT (Sten Ch @ 21-02-2006, 00:48)
Två frågor, Katti:

1) Hur fick du bubbelplastskarvarna täta? Kardborrband?

2) Inga problem med uttorkning av blad när fläkten stod på i ett så litet utrymme? Hur riktade du den?

1) Jag tejpade dem med bred maskeringstape. Det har fungerat bra där de inte utsätts för slitage men på gaveln med dörren där man hela tiden rycker i dem börjar de släppa. Är ju iof enkelt att sätta ny tape där. Själva dörröpningen är dock inte tejpad utan ligger bara en halv-meter omlott. Ingen bra lösning, skall bli riktig dörr med gångjärn till nästa år.
Man skulle kunna välja en bättre tape men då tror jag man får problem till våren när det är dags att plocka ner det hela. Då gäller det ju att tapen släpper utan att slita sönder plasten...
Har provat småbitar av karborreband i dörren men tapen tappar fästet när man öppnar och stänger hela tiden. Övriga skarvar skall ju inte öppnas så där finns ju ingen anledning att kosta på kardborreband.

2) Jag har fläckten står på golvet vid ena kortändan, riktad snett mot den andra kortändan. Inga växter står direkt i blåset men det gör därimot en stor 60-liters vattentunna. Det gör att vattnet hela tiden är relativt varmt och fungerar som en slags accumulatortank. Tror också att den öppna vattenytan kanske tillför lite fuktighet. Något som också hjälper till med fuktigheten är att många växter står på självbevattnade mattor med vattenföråd under. Det gör att det finns ganska stora avdunstningsytor. Änglatrumpeten måste jag dock duscha ett par gånger i månaden, annars blir det spinn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon