Full version: Shersmin
Katti med torpet
Har en gammal Shersminbuske som måste grävas upp till våren för att ge plats för utbyggnaden av huset.
Funderar på att försöka dela den i massa småbitar och göra en häck av dem. Går det?
Är det kanske dumt att dela upp den i småbitar, blir det för stora rotskador?
Om jag istället bara flyttar den till annan plats och tar sticklingar av den för att göra häckplantor (jo jag inser att det tar några år), när är bästa tiden för att ta sticklingar, vår eller höst?
Hur tätt skall man plantera shersminbuskar om man vill göra häck?

Bör jag beskära i samband med att jag gräver upp och ev delar plantorna?
Kalle Mandelstam
Angående tiden för sticklingstagning så är väl generellt sätt tiden runt augusti som bäst har jag för mig, de är som mäst hormonstinna då de små liven... Om Schersmin har några speciella krav för sticklingsförökning vet jag dock inte.

Angående avståndet så kan jag väl tänka mig en 3 st per meter eller nåt sånt... Beror väl lite på hur snabbt man vill att den ska "sluta" sig.

smile.gif
mvh

Kalle
Big Gardener
Schersmin är inte den buske som sprider sig lätt med rotskott. Att dela den kan därför bli svårt då den ofta är ganska ordentligt sammanväxt vid rothalsen. Visst kan det fungera, men det lär bli ett styvt jobb, och jag tror inte du får ihop så många plantor.

Ska du ta sticklingar skulle jag rekommendera att du i första hand provar vedartade sticklingar, d.v.s. att du tar dem ca två veckor innan de slår ut nu på våren. Ta med ändknopp och sätt dem i jämnfuktig substrat ljust och varmt med ljus plast över så de inte torkar ut.

I andra hand kan du ta örtartade sticklingar vid den tidpunkten som Kalle skriver om.
Katti med torpet
Tur för mig att du svarade Birger!
Annars hade jag kanske gjort i ordning ett häckdike bara för att upptäcka att det inte gick att dela busken. wacko.gif
Nu får den helt enkelt bara byta plats så försöker jag ta sticklingar till häcken istället. rolleyes.gif
Hur långa skall sticklingarna vara tror du, tre ögon under jord och två över eller?
Är det idé att skaffa rotningshormon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon