Katti med torpet
Fyttar snart hem till Närke igen efter att ha varit på utflykt i huvudstaden några år.
En sak jag kommer att sakna är STA's stockholmsavdelning. Det har varit många intressanta träffar med både kända trädgårdsmänniskor och annat som pilplockning och tufa-tråg-tillverkning.

Har insett att det finns fler närkinar här på forumet så nu undrar jag vad som bjuds i trakten av Örebro. (kommer att jobba i Örebro och bo i Västanby (utanför Fjugesta).
Tipsa gärna om både föreningar, aktiviteter, besöksträdgårdar, handelsträdgårdar och annat som kan locka en odlare.
Smekajsa
Här är en närking .......

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif smile.gif
marigt
Är en närking också, fastän jag gärna vill va lite smålänning också. Di är så träliga här laugh.gif

Känns det bra att flytta hem igen ?´
Katti med torpet
Framförallt känns det bra att byta storstaden mot fågelkvitter och natur.
Lika bra känns det att få en trädgård att spinna loss i.
Växthus och 25 000 kvm skog, äng, åker, trädgård skall väl hålla mig sysselsatt ett tag tongue.gif

Men jag undrar som sagt om ni har några bra tips på handelsträdgårdar, trädgårdsföreningar, kort sagt allt som har med växter och odling att göra.
Var handlar ni växter, var åker ni för att få inspiration, var lär ni er nya saker (förutom här på odla förstås).
Storåtjejen
Jag bor visserligen inte i Närke utan i Västmanland, men vi är ju "grannar" tongue.gif

Det finns säkert en hel del i Örebro, men när vi åker och köper växter eller annat till trädgården åker vi till Plantmarknaden i Lindesberg. Den är mycket välbesökt sommartid. Har en stor rosengård, massor av perenner och ettåringar, samt allt som hör en trädgård till. wub.gif wub.gif
marigt
Plantagen, blomstermarknaden och sen vad den nu heter som ligger i Adolfsberg, hjälp mig nån.
Det finns små handelsträdgårdar runt om bl a i Rynninge hage.
Tycker inte vi har nån stor bra trädgårdsaffär med tanke på vår stads storlek. Det satsas mycket på krukor och mycket runt omkring blommor men "roliga" blommor saknar jag.
Yin o Yang
Visst finns det närkingar här smile.gif , fast jag är skånska och bor i Värmland tongue.gif , men orten tillhör Örebro län.
Kan rekommendera Klockargården som ligger söder om Kristinehamn, men väl värt ett besök. Ingen risk att man åker tomhänt hem därifrån smile.gif biggrin.gif laugh.gif . Växtmarknader ordnar min trädgårdsförening (Degerfors trädgårdsförening) både vår och höst. Där kan man göra massor med fynd för en billig penning. Ordföranden i föreninen har alltid öppen trädgård när det är så dags - besök den!
Katti med torpet
Tack för alla tips hittills, ös på bara, vill ha så mycket ideér som möjligt.
Yin o Yang, kul att det finns en trägårdsförening som anordnar växtmarknader.
Var får man info om den, tid och plats och så? Säg nu inte att ni annonserar i tidningen för det kommer jag aldrig att hitta. E-mail lista kanske?
Yin o Yang
här hittar Du deras hemsida med mycket matnyttig information. Välkommen till Degerfors - Du har väl odla-knapp tongue.gif
gunnelö
Ska du bo i Fjugesta tycker jag absolut att du ska vara med i Adolfsbergs trädgårdsförening. Vi har flera medlemmat åt det hållet och är geografiskt den närmaste föreningen. Dessutom mycket trevlig och aktiv (tio aktiviteter före sommaren!). Du får hemskt gärna maila mig direkt om du vill veta mer.

Plantmarknaden i Adolfsberg, som någon nämnde, heter Trädgårdsväxter och ligger på Bondsättersvägen. Sedan har du Björka trädgård i Kumla och förstås Apelgården i Fjugesta. Till alla dessa ställen gör vi utflykter i vår.

Sedan finns det förstås Trädgårdsamatörer här också och fler lokala trädgårdsföreningar. På trädgårdsmässan i Örebro i slutet av mars kommer alla dessa att vara med. Det är ju ett bra tillfälle att orientera sig om utbudet.

Som sagt hör gärna av dig!

Gunnel Ö
adrian
Och sen glömde ni ju det bästa och värsta...JAG... laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
gunnelö
Nej Adrian, jag har inte glömt dig även om vi inte setts på 28 år (om jag räknar rätt).

Där fick du lite att fundera på!! tongue.gif

Behöver du fler ledtrådar? wink.gif

Här är en....
Gunnel Ö
Blomstertanten
En närking till ! rolleyes.gif
adrian
CITAT (gunnelö @ 22-02-2006, 17:44)
Nej Adrian, jag har inte glömt dig även om vi inte setts på 28 år (om jag räknar rätt).

Där fick du lite att fundera på!! tongue.gif

Behöver du fler ledtrådar? wink.gif

Här är en....
Gunnel Ö

VA????
Är du min gamla lärarinna???
gunnelö
Yes! Bingo biggrin.gif

Fast det där med "gammal" plockar du inga poäng på!

Gunnel
adrian
CITAT (gunnelö @ 22-02-2006, 20:45)
Yes! Bingo biggrin.gif

Fast det där med "gammal" plockar du inga poäng på!

Gunnel

Attans vikken bra detektiv jag e...smile.gif

Du dök upp direkt i skallen utan den där ledtråden...smile.gif.

Jag har en del bilder i skallen av får.

Och ett glas iskallt vatten under den dagen, det var det godaste jag någonsin druckit.

När det är varmt och jag är så törstig så att jag nästan dör...
Då tänker jag alltid på den dagen när jag fick just det vattenglaset...

Jag har INGEN aning om hur gammal jag var, men den dagen går ALDRIG ur skallen på mig..

Det ska bli kul att se dig igen smile.gif
gunnelö
Jaha, dom fåren. Trodde du menade mig först. tongue.gif

Jag har inte heller glömt den utflykten som faktiskt var till vårt sommarställe (utan får nu). Och vatten från brunnen!

Jag letar reda på dig på någon av mässorna i vår. Ska bli kul!
rolleyes.gif

Gunnel
adrian
CITAT (gunnelö @ 22-02-2006, 21:12)
Jaha, dom fåren. Trodde du menade mig först. tongue.gif

Jag har inte heller glömt den utflykten som faktiskt var till vårt sommarställe (utan får nu). Och vatten från brunnen!

Jag letar reda på dig på någon av mässorna i vår. Ska bli kul!
rolleyes.gif

Gunnel

Tror nog inte jag kommer att känna igen dig...
JAG har blivit större ialla fal.. tongue.gif
Minns du Sören alexandersson?
Annlo
CITAT (Katti med torpet @ 20-02-2006, 07:57)
Fyttar snart hem till Närke igen efter att ha varit på utflykt i huvudstaden några år.
En sak jag kommer att sakna är STA's stockholmsavdelning. Det har varit många intressanta träffar med både kända trädgårdsmänniskor och annat som pilplockning och tufa-tråg-tillverkning.

Har insett att det finns fler närkinar här på forumet så nu undrar jag vad som bjuds i trakten av Örebro. (kommer att jobba i Örebro och bo i Västanby (utanför Fjugesta).
Tipsa gärna om både föreningar, aktiviteter, besöksträdgårdar, handelsträdgårdar och annat som kan locka en odlare.

Du flyttar till ditt "torp" antar jag, där du precis gjort i ordning växthuset?! För det säljer man ju bara inte! ohmy.gif smile.gif

Jodå, jag är nästan närking, Norr om Örebro bor jag, i Lindesberg...

Jag kan också rekommendera plantmarknaden i Lindesberg! Men det finns flera små trädgårdshandlare i krokarna som har fina växter...
gunnelö
CITAT (adrian @ 23-02-2006, 12:04)
Tror nog inte jag kommer att känna igen dig...
JAG har blivit större ialla fal.. tongue.gif
Minns du Sören alexandersson?

Adrian

Jag har mailat dig direkt!

Gunnel
Inga från Närke
CITAT (Katti med torpet @ 20-02-2006, 07:57)

Här kommer några:

http://www.angatorp.nu/

Östansjö Plantskola har bra sortiment på växter
Plantagen i Örebro
Kalles ? glömt mera vad den heter finns i Askersund har mycket kul saker och blommor förståss.

Finns nog lokala trädgårdsföreningar känner inte till så mycket om Fjugesta tyvärr.

Du får väl kolla i telefonkatalogen när du flyttar hit.

Välkommen till Närke då säger jag väl också.
ztina
Hej Katti!
Jag är ej närking men östgöte, inte så långt bort. Vill bara tipsa dig om du åker söderut att ej missa ett besök på Varamobadens handelsträdgård som ligger på infarten till Motala norrifrån. Det är ett smutronställe för mig som ligger nära. Man brukar ha en del för sig i Gamla Linköping också med trädgårdsmarknad och rosvandringar på sommaren.
Hälsningar Ztina smile.gif
marigt
Vi har mellan 4-26 mars en vårlöksutställning i stadsträdgården. det är kvinnerstaskolan och parkavdelningen som ordnar detta.
gunnelö
CITAT (marigt @ 28-02-2006, 07:35)
Vi har mellan 4-26 mars en vårlöksutställning i stadsträdgården. det är kvinnerstaskolan och parkavdelningen som ordnar detta.

Igår kväll lyssnade jag på ett föredrag av Lars-Erik Krafve, stadsträdgårdsmästaren i Örebro. Då förstod jag att vårlöksutställningen ska man nog inte missa om man bor i Örebrotrakten!

Själv tänker jag inte heller missa den nyanlagda magnoliaparken i vår. Eller Södra station med sina 125000 krokusar, en för varje invånare. En riktigt fantasktisk parkstad har den här stan blivit!

Gunnel Ö
Annlo
CITAT (gunnelö @ 28-02-2006, 21:48)
Själv tänker jag inte heller missa den nyanlagda magnoliaparken i vår. Eller Södra station med sina 125000 krokusar, en för varje invånare. En riktigt fantasktisk parkstad har den här stan blivit!

Gunnel Ö

Nä, krokusinvasionen på våren vid södra station är fantastisk! wub.gif den ger en kick som varar hela dagen... smile.gif
Katti med torpet
Tack för alla svar
Jag vill flytta NUUU!! wub.gif
Får tåla mig några månader till men det blir ju besök här rätt ofta så det skall väl gå bra.
Smekajsa
Vi har trädgårdsmässa i Örebro oxo

kolla här

Lisas växthus är kul om man gillar pelargoner

Lisas växthus

och det är ju i dina trakter, Fjugesta.
mollys_matte
CITAT (gunnelö @ 21-02-2006, 16:06)
Plantmarknaden i Adolfsberg, som någon nämnde, heter Trädgårdsväxter och ligger på Bondsättersvägen.

ooo jag måste bara lägga mig i lite, och säga det att Plantmarknaden är ett registrerat varumärke...
The one and only i Lindesberg alltså... tongue.gif

Vilken jag ju inte kan låta bli att rekommendera eftersom jag själv sitter i kassan å ser glad ut biggrin.gif
Powerowic
östansjö plantskola är som sagt riktigt bra för att vara en så liten "stad" hihi
HelenN
hej hej...jag bor också i Örebro län.....närmare bestämt i Karlskoga....

och här finns ju Handelsträdgården Bergslagscenter som är typ som ett mindre Plantagen...kanske inte så udda sommarblommor & perenner.

Sen finns ju Brickegardens Växter, ett litet familjeföretag som handplockar alla sina sommarplantor & perenner själva under hela säsongen, därav kvalitetsblommor med mycket bra priser...och färska. Skulle man vilja ha nåt som inte finns på lager så kan de beställa hem.

Sen har vi ett litet litet växthus ca 5 km från centrum, (över flygfältet, därefter följer man skylt) där det säljs sommarblommor till vansinnigt bra priser. En äldre dam som på äldre dagar ägnar sitt liv åt frösådd. Så skall man köpa massor av sommarblommor så rekomenderar jag verkligen att åka hit, hon har öppet från Penséernas dagar till midsommar ungefär. Hon bor bredvid växthuset & har öppet alla dagar denna period.

Sen om man passerar Kristinehamn mot Karlstad så finns ju Stolpens Handelsträgård....där har jag bara varit 1 gång nyligen men killen som bor där verkar ha lite annorlunda växter & testar själv att övervintra olika sorter osv. Har för mig att han tar hem mycket växter från Polen. Han har också en uppväxt trädgård som han håller på med olika projekt i. Bra priser på det lilla jag hann se.
Snöflinga
Bor också i Örebro och tycker att handelsträdgården i Adolfsberg är suverän på perenner och träd tummenupp.gif Men glöm inte vår fina stadspark, där får man hur mycket ideer som helst på växter tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon