Hum
I tillägg till en solig balkong letar jag efter krukväxter till lite skuggigare läge, till bakre delen av mitt vardagsrum, detta blir ca. 5-6 m in från ett sydfönster. Rummet är lite kalt baktill (och det ekar) och jag skulle vilja ha lite liv där. Har redan en Monstera som trivs bra. Murgröna prövade jag, men i den torra höghusluften ledde det till ett spinnkrig som varade hela vintern genom tills jag gav upp. Murgröna hör ju egentligen inte heller inomhus enligt folktron wink.gif

Mindre växter att placera på bord och skåp är vad jag främst är ute efter, eventuellt klätter/klängväxter (men inte murgröna som sagt). Finns det palmer som trivs mer skuggigt?

-jb-
Lars-Olof Arvids
Prova silverkalla, den hör till de skuggtåligaste krukväxterna!

Olle
Alexander-VG-zon3
bergpalmer,finbladig dadelpalm,kanarei dadel palm men ska man ha palmer där så är bergpalmen ett bra val även kanaredadelpalm den finbladiga får du sätta i fönstret 3-4veckor sen tillbka till skuggigplasering . även siverkalla som Lars-Olof Arvids skulle funka . även dom vanliga växter som benjaminsfikus och yucca och vanlig kalla kan med funka . sen när jag ska sätta växter i ett mörkarehörna eller typ . så gröna växer behöver mindre ljus än brokbladiga smile.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
så typ leta efter grönatropiska växter du kankse måste duscha dom men dom klara oftas mörker bra smile.gif smile.gif
Lady Hamilton
Garderobsblomma är också väldigt bra smile.gif
Alexander-VG-zon3
där sa du nåt Hamilton . dom är tåliga mina står mörkt även utan vatten rätt så ofta å dom frodas sen dom ska ha litenkruka dom frodas i små krukor
Hum
Jo jag har en sån i ett annat rum faktiskt. Måste vara den lättaste krukväxt som finns, har vattnat den kanske två gånger under vintern och den bara växer. Men till vardagsrummet passar den inte riktigt, för modern, passar inte med antikmöbler. Bergspalm tror jag däremot är en ypperlig idé.

Hur är det med Clivia på skuggigt läge? Har en hel del Clivia på jobbet och funderar på att dela en och ta hem.. smile.gif

-jb-
Alexander-VG-zon3
sen även vet jag inte hur skuggtålig kentian är för en sånn har jag en litenbittfrån fönstret kankse en två meter ifrånn . men jag sätter ju ut den på våren så jag vet inte hur den klara i mörker för på vintern så tar den av växtlampan . smile.gif smile.gif wink.gif unsure.gif tongue.gif
men om du ska ha en växt som ska passa till antik så är bergpalmen en sån växt lika dant som kentia är en sån med och fjädersparris är med en typist så å Aspidistra är ju med en typist vitoriansk blomma eller hur man nu stavar till vitrosaken wub.gif wub.gif
Hum
Jag tror jag kör med bergspalm och klätterkalla, eller vad heter den där klättrande philodendronsorten, på väggen. Eller finns det andra klättrande växter till skuggigare läge (förutom murgrönan) ? Ger mig ut och leta i morgon

-jb- rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
köp en stor bergpalm bler finare det större dom är . sen så iblan på bergpalmer om dom gammla bladen dör så eller ser risiga ut s bara klipp veck dom dom nya ommer till att bli jätte fina sen för alla nya blad som växar fram eftetr du köpt den kommer till att anpassa sig till dn miljö i hemmet . sen duscha den på morronen det hjälper smile.gif smile.gif
Hum
Haha! Nu hittade jag det: Cissus, kungscissus och dvärgcissus är rankor som ska trivas skuggigt. Jag köpte en av båda och de passar precis in. Nu tror jag att palmen skulle bli för mycket så jag glömmer den och är nöjd såhär

-jb- smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon