Full version: Sköldlöss på lager
frugb
Hej!
Har läst allt som jag kunde hitta om lager och sköldlöss och har några frågor.

Jag har ett lagerträd som har haft sköldlöss i flera månader. Jag stoppade i några provado i december trots att man egentligen inte ska använda dem under viloperioden. Det verkade inte hända så mycket så jag tror att jag tog för få tabletter.

Vad är bäst att göra nu? Ska jag prova med provado igen och ta några fler nu när det börjar bli ok att göda växter igen?

Måste man pilla bort alla sköldar medan man behandlar med provado?

Dör lager av sköldlöss eller är det bara obehagligt för oss?

Försvinner sköldlössen nägr trädet kommer ut i vår?

Det verkar må bra och börjar skjuta nya blad. Vill att det ska leva länge!! wub.gif wub.gif wub.gif

Mvh frugb
Lady Hamilton
sad.gif Sköldköss är oftast till stort besvär.................
Ja du.... det är till att "pilla" peta, nypa, duscha m m för att bli av med eländet. På vintervilande växter och de som inte skall ha så mycket vatten brukar jag lösa upp provado tabletterna och "vattna" ut i jorden.
Ge en dos provado nu, ta bort alla sköldlöss, torka med sprit med tops på de ställen de suttit. Glöm inte heller att kolla under krukan! Sköldlöss kan finnas även där o i jorden. Men var försiktig om du tar plantan ur krukan (om din planta ff "vilar" unsure.gif annars planterar du om den som vanligt)
frugb
Vill bara tillägga att jag har detta exemplar bara för syns skull, dvs det gör ingenting om jag inte kan använda bladen. Har andra exemplar som jag använder i matlagning.

Behöver verkligen svar så jag inte sabbar min lager... wacko.gif
Lady Hamilton
¨¨
frugb
Tack! Då vet jag vad jag ska göra i veckan...

Sprit - t-sprit eller?

Hur är det med frågan om trädet dör om man inte bekämpar lössen? Eller minskar de när man ställer ut det?
Biggan_
Du kan ju prova Neudorrfs medel som jag beskrev under spinn i krukodlingsavdelningen.

(Något som fungerar på orkidéer som har fått spinn är Neudorff " Fruktträd Effekt " Det är en rapsoljeemulsion, den är miljövänlig och ofarlig för nyttoinsekter och husdjur. Den är dryg, 500 ml räcker till 25 liter. Jag köpte min flaska för några år sedan och jag tror jag gav nåt över 50-lappen för den på Bauhause. Jag fick detta tipset på orkidésällskapets forum och det fungerar. Skadar väl inte att prova på änglatrumpet? Det står på flaskan att t.ex ormbunkar, fikusar och mjukbladiga prydnadsväxter kan liksom blommor reagera på behandlingen. Medlet kväver skadeinsekterna och är verksamt på rött spinn och andra spinnkvalster, sköldlöss. Ullöss har jag fått bort på orkidéer med medlet. )
Fenja
PROVADO tabletter i jorden och Provado PLUS-spray på hela den, glöm inte att spraya under ifrån också!!
Mvh
Fenja
frugb
TACK för svar! Ska hem och behandla den nu. Men jag undrar fortfarande: dör den om man inte behandlar lössen? Försvinner lössen under sommaren ute? blink.gif Ska man använda t-sprit?
Lady Hamilton
Sköldlössen försvinner nog inte av sig självt och de sprider sig lätt.
Ja, du kan blanda rödsprit i såpvattnet
Eva St
Så har jag behandlat min stora Lager med duschning av såpa , rödsprit och vatten i flera omgångar och se det gav resultat. Förra året var det Oliven som drabbats och gjorde samma behandling då som nu och det också med lyckat resultat
Eva St
wolkenkrabber
Jag hade ett lagerträd ifrån 2002 2004 fick det sköldlöss, försökte med mkt men lyckades inte få bort dem, dena vitner gav jag upp, nu harj ag en död planta... Verkar som om Sköldlöss går på lagerträd... Visserligen använde jag inte provado tabletter....
Eva St
DET ÄR FÖRSTA GÅNGEN MIN LAGER DRABBATS AV DETTA ELÄNDE TIDIGARE ÅR HAR DEN KLARAT SIG GALANT MEN SOM SAGT DÅ VAR DET OLIVEN SOM FICK ISTÄLLET MEN I ÅR TYCKS OLIVEN HA KLARAT SIG I ALLA FALL ÄN SÅ LÄNGE KONSTIGT EGENTLIGEN FÖR DE STÅR JU I SAMMA UTRYMME
Eva St
frugb
Tack för svar!
Det jag gör nu är följande:

1. Provadopinnar i jorden.
2. Plocka bort så många som jag orkar (känns omöjligt att få bort precis alla under alla miljoner blad på detta träd).
3. Duscha plantan med vatten ordentligt.
4. När detta torkat, spraya med provado på och under blad.
5. Vänta och se
6. Efter ca 6-7 veckor plantera om den.
7. Nya provadopinnar i jorden efter ca 2 veckor
8. Ev. ny sprayrunda

Vad tror ni om detta? Jag kommer alltså inte kunna plocka bort precis alla, tror ni att det fungerar ändå?

Mvh frugb som påbörjade behandlingen igår kväll och tröttnade på att plocka sköldlöss efter ca 60 blad eller så... wink.gif
Lady Hamilton
1. Ok (eller "lösa" i vatten och vattna ut dem direkt
2. BÖR ta bort allt..........svårt annars att bli kvitt dem
3.OK
4.Spraya inte för nära, risk för frost skador
5.OK
6.OK
7.Efter omplantering? unsure.gif (inte före i alllafall) ev. "lösa dem" i vatten och vattna ut dem direkt.
8. OK
Carex
självklart ska du ta bort så många sköldlöss som möjligt, men mina erfarenheter är att de klarar sig ändå, har en citrus som haft, den fick bara provadopinnar och efter ett tag var lössen borta, antingen hade jag tur eller så var jag ute i god tid. Men bara så du vet, att om du missar en lus är inte loppet kört;)
frugb
:-)
Tack för alla bra svar! Behandling påbörjad! Lagern såg väldigt glad ut att bli duschad, skulle nog gjort det några gånger under vintern...

Ska verkligen försöka hålla den i karantän ett tag så den inte smittar annat!
Ophelia
Ett sätt jag använde mig av när jag duschade min lagerbuske var att jag satte en påse om innerkrukan och gav den en rejäl dusch uppåner samtidigt som jag gnuggade bladen försiktigt. Jag hade även klippt ner den lite så det inte var lika buskig. Körde i Provado oxå för att förstärka effekten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon