Leia
Hej!
Jag undrar om man kan plantera vildvin (helst) eller möjligtvis murgröna så att det slingrar sig vågrätt längs ett ca 1 meter högt nätstaket?
Jag bor 1 mil öster om uppsala och jag tror att det precis går över till zon V där vi bor.
När jag söker på vildvin står det ibland bara "vildvin" och ibland "klättervildvin", är det olika sorter och isådanafall vad är skillnaden?
Finns det olika sorter även på murgrönan?
Vad växer snabbast?
Hur tätt behöver jag plantera vildvinen respektive murgrönan? Vad är en ungefärlig kostnad per planta? (Jag ska ha ganska många meter nätstaket...)
När är det bäst att plantera?
Tacksam för svar!
Hannele
Ja, här har jag satt in bilder på murgröna-staket.
KURT
Tekniskt kan i princip alla klätterväxter växa vågrätt. Men på gränsen till zon V så blir ju utbudet mindre, murgröna har i vilt tillstånd en nordgräns i zon III (i skyddat läge kanske man kan odla den längre norrut men då kommer den att frysa ned ofta).

Fråga dig istället vad det är du vill åstadkomma med klätterväxterna? Vill du bara att de skall kunna täcka en större yta så finns det ju andra klätterväxter som växer fortare och klarar sig bättre där. Se ex här.
Leia
Tack för tipsen Kurt!
Det jag vill åstakomma är att utan att bli ruinerad täcka ett ganska tråkigt och ganska många meter långt nät- staket med växter som inte behöver beskäras eller "jobbas med" i någon större utsräckning.
Jag vill alltså ha växter som sköter sig till största del själv, växer upp ganska fort och inte är för dyra! (är det för många krav tro?)
/Leia
jegi
Förutom den "svenska" murgrönan så har du även en baltisk som egentligen ser likadan ut. Den är något härdigare och går åtminstone bra hos mig här i zon 4.
F ö satte jag vildvinsplantor i fjol som är tänkta att bilda en häck. Har sett något exempel på detta som inte var så snyggt pga att den fick växa vind för våg, så jag tror man måste vara på den och leda den rätt ganska ofta för att det ska bli tätt och bra.
noora
Ett problem med vildvin på nätstaket är att vildvinet kan bli ganksa tungt efter några år. Det är inte säkert att staketet håller för tyngden i längden. Mina föräldrar hade sådant "vildvinsstaket" vid sitt förra hus, och det sviktade ganska rejält på sina ställen.
Big Gardener
Ok, dags för lite klargörande

Av vildvinen finns det tre sorter som vi kan kalla "aktuella":
Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii', Rådhusvin, zon 4
Parthenocissus quinquefolia 'Engelmannii', Klättervildvin, zon 5
Parthenocissus inserta, Vildvin, zon 4

Det finns också:
Vitis coignetiae, rostvin, zon 4

Jag har inget direkt negativt att säga om någon av dessa. Härdighetsangivelserna är enbart det som står i litteraturen och är inget jag har egen erfarenhet av. I zon 1-2 fungerar alla mycket bra och har en otroligt spännvidd och relativt anspråkslösa i sina ståndortskrav. Rostvin är den som är mest kinkig med stöd och sol. Skillnaderna är mest utseendemässiga. P. inserta är inte särskilt bra klättrare jämfört med de övriga.

Av murgröna, Hedera helix, finns det ett antal olika sorter, men de vanligaste är vanlig murgröna, Hedera helix, och storbladig murgröna, Hedera helix 'Hibernica' som är mindre härdig.

Som Kurt säger så finns det mer snabbväxande alternativ om man prioriterar den egenskapen.
Leia
Tack för alla svar!
Jag är helt "grön" på området växter så jag frågar vidare!
Jag kan för all del tänka mig andra klätterväxter än ovanstående t.ex klematis eller kaprifol. Det som är viktigt är dock att sorterna inte måste klippas ned varje år utan sköter sig lite själva. sedan är det helt ok att jag får "leda dem på rätt spår" ibland! Någon som har tips på sådana klätterväxter? En fråga om klematis: måste man skydda dem längst ned mot solljus för alltid eller är det bara när plantan är ny? Och gäller det alla sorters klematis? Skulle jag sätta längs staketet vore det bra om de inte behöver skyddas längst ned.
/Leia
KURT
Om du väljer en småblommande alpklematis så täcker den en större yta och den är inte heller lika känslig som många storblommande klematissorter. Andra lättodlade klätterväxter är kaprifol och naturligtvis humle.
Sommartorparn
Jag har sett bokharabinda på staket. Det blir som en blommande häck. Snyggt! Mycket snabbväxande när den väl kommit igång. Nackdelen är att den nog tycker ett staket är för litet, och den skickar därför hela tiden ut långa utlöpare för att kunna svinga sig vidare. Den som hade häcken sade att det krävdes ett par omgångar med häcksax under en sommar för att den skulle vara snygg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon