Full version: Nu har jag handlat
kristerh
Var på Rockdala igår och handlade "några" sticklingar... det blev 25 st laugh.gif
satt o planterade om dem igår kväll, jag hade som vanligt inte tänkt köpa så många eftersom jag har fullt av fuchsior på vintervila under huset,
men som sagt 25 st blev det ohmy.gif
finns det några fler fuchsiagalningar där ute med samma habegär som jag wink.gif laugh.gif
tycker de är aningens dyra på sticklingar wink.gif 21.- st men de har ju flera hundra olika sorter så det kostar nog att köpa in wink.gif
krister
Kajsa
Lyckost få gå runt på Rockdala, skulle nog också blivit köpglad där.
Har beställt en del av Rockdala, men min trädgårdsbutik har satt upp skyltar om små sticklingar av pel./ fuchsior och jag vet att jag inte kan låta bli att bara gå in och titta lite. biggrin.gif
Men 25 fuchsior, det blir en massa krukor.
Smekajsa
Här finns en fuchsia-galning .......

Fast i år har jag försökt att hålla igen habegäret.

Har en hel del sorter som vilar nergrävda i sin "vintergrav" inne
i växthusets mitt.

Fast jag ska oxo åka till Rockdala och då lär det bli värre
att INTE handla.
Lady Hamilton
Jag har också handlat Fuchis sticklingar men till mera blygsamma priset 10:-
Sedan har jag en del på G från Rockdala, men det kommer inte förrens nästa vecka "Privat leverans" smile.gif
Carex
Nu har jag också shoppat fuchsiasticklingar!:D
Blev en brokbladig som jag förlorade för några somrar sedan, ska bli roligt att ha en sådan igen, tror det är en Tom West. Vidare blev det en Red spider som verkade intressant på beskrivnigen (inga bilder) men inte lika intressant efter googlande, men man får väl se. Plus en Miss California som jag också har längtat efter att få möjlighet att köpa igen.
Och självklart kunde jag inte heller hålla mig från en blyblomma och en passionsblomma, enkom för att de är så snygga i bladen:)
Förresten, var ligger Rockdala?
Carex
Jo, tänkte på en till sak. Jag har ställt ut alla sticklingar förutom passionsblomman i den inglasade balkongen som håller sig runt tio plus, tror ni det blir bra? Har inte riktigt plats för dem inomhus och tänker att det är bättre om de står lite svalt så de inte ränner iväg? Annars får man väl göra plats i fönsterbrädan *suckar*
bikiv
CITAT (Smekajsa @ 20-02-2006, 13:40)
i växthusets mitt.

Jag har också en "vintergrav" på ca 75 cm djup i trädgårdslandet. Första gången jag testar detta.

Jordklumpen med fuchsior är inlindade i tidningspapper, ett gammalt täcke och en fleecepläd, löv och jord.

Hoppas det funkar!
Smekajsa
CITAT (bikiv @ 20-02-2006, 19:28)
CITAT (Smekajsa @ 20-02-2006, 13:40)
i växthusets mitt.

Jag har också en "vintergrav" på ca 75 cm djup i trädgårdslandet. Första gången jag testar detta.

Jordklumpen med fuchsior är inlindade i tidningspapper, ett gammalt täcke och en fleecepläd, löv och jord.

Hoppas det funkar!

Det funkade för mig ifjol, trots att Gudrun vällte omkull växthuset.

Jag lägger mina direkt i gropen med en massa löv omkring,
jord och ännu mera löv uppepå.

Förra året grävde jag fram dem i mitten/slutet av mars.
Så nu är det snart dags ........
Miamamma
Hej! Jag är här som gäst men jag läser ofta vad ni skriver.
Jag kunde inte motstå förfrågningen om fuchsiatokar. Här är en av värsta sorten. biggrin.gif Sist jag räknade var det över170sorter. Jag söker också fuchsiaster som vet vad man pratar om när man säger att man ramlat i fuchsiafällan. wub.gif Det underbaraste med fuchsior är den stora variationen i både form och färg.
Är ganska ny när det gäller dator så det ska bli spännande och se om detta funkar. Jag hoppas det kan krypa fram många fuchsiaster nu.
yenny
Jag är lite galen i fuchsior jag med wub.gif

Fast jag har inte så mycke plats och inte heller så mycket pengar som skulle behövas för att samla på riktigt.

Jag försöker varje vinter att övervintra dom i mitt föråd som håller ca 5-10 grader... jag får de nog att överleva själva vistelsen där.. men sen gör jag nog något galet när de skall fram igen.
Carex
yenny, tråkigt att det inte lyckas hela vägen, kan det möjligen vara så att du ställer dem för varmt och/eller vattnar för mkt när de tas fram?
bikiv
I senaste numret av AoT finns en artikel om övervintring och "upptining" av Fuchsia. Rekommenderas!
Susanna
CITAT (Miamamma @ 20-02-2006, 19:57)
Hej! Jag är här som gäst men jag läser ofta vad ni skriver.
Jag kunde inte motstå förfrågningen om fuchsiatokar. Här är en av värsta sorten. biggrin.gif Sist jag räknade var det över170sorter. Jag söker också fuchsiaster som vet vad man pratar om när man säger att man ramlat i fuchsiafällan. wub.gif Det underbaraste med fuchsior är den stora variationen i både form och färg.
Är ganska ny när det gäller dator så det ska bli spännande och se om detta funkar. Jag hoppas det kan krypa fram många fuchsiaster nu.

Hej och välkommen!

170 st - en expert på området med andra ord.

Jag är vansinnigt förtjust i fushsior men eftersom jag aldrig får några att överleva så har jag inte särskilt många. I år har jag övervintrat en inomhus på fönsterbrädan. Har provat andra metoder men lyckas aldrig.
Gropmetoden verkar bra, får nog testa den nästa år. I år köpte jag bara två sticklingar.
Miamamma
Jag har ju förmånen att ha en jättebra källare under huset.Där är svalt och min man har fixat massor med lysrör. Jag fuskar och håller mina fuchsior gröna hela vintern. Det är ju ingen fart på dom men dom lever.(nästan alla)
Dom jag inte fick plats med inne grävde jag ner i växthuset.

Jag har läst högt för min man om alla militanta fröpåsar och hans komentar var:Finns det fler kärringar som är lika galna som du.

Det är väl inte galenskap för det är ju liv. wub.gif OCH VACKERT!
Carex
hehe, du kan berätta för honom att alla är inte ens kärringar;) Vissa är rentav män eller tjejer i tonåren! Jag kör på ungefär samma metod som du den inglasade balkongen, då har man koll på vilka som lever och vilka som inte lever.
Måste bara berätta, i höstas fick jag en jättesnygg fuchsia av pojkvännens mamma, den har ljusrosa kjol och vitt foderblad, men hela blomman ser deformerad ut, den har inget virus eller annan åkomma, den ser bara ut så, är det någon som har sett en sådan?
Irene_L
Jag har inga fuchsior men efter att ha tittat i era album vill jag ha dessa underbara blommor wub.gif Åh vad jag längtar.

Välkommen hit Miamamma!!!!
mvh
Irene
yenny
CITAT (Carex @ 20-02-2006, 20:40)
yenny, tråkigt att det inte lyckas hela vägen, kan det möjligen vara så att du ställer dem för varmt och/eller vattnar för mkt när de tas fram?

jag skulle tro att det blir för varmt...jag har inget mellanting, utan det är rakt in i värmen som gäller... kanske vattnar jag för mycket också.
Miamamma
Om din fuchsia blommar nu på vintern så kan det uppkomma en massa avvikelser i både färg och form. Det kan också uppkomma konstigheter annars också. I sommeras hade jag en planta som helt plötsligt fick en röd blomma bland dom rosa. För några år sen upptäckte jag en blomma på Cardinalen som fick blad på blomman. :blink: Det är väl med blommor som med människor : ingen är perfekt.

PS Min man tycker igentligen att det är ganska trevligt med blommor bara han kan ta sig fram inne.DS :D
kristerh
CITAT (Carex @ 20-02-2006, 19:08)
Förresten, var ligger Rockdala?

Rockdala ligger på en liten ort som heter tungelsta lite sydost om stockholm, mellan västerhaninge och nynäshamn.
krister
noora
Då är det ju inte så långt bort från oss! Är Rockdala värt ett besök för annat än fuchsior också? Jag visste inte att det låg i "den här delen av världen" smile.gif
Miamamma
Hej noora.

Rockdala har pelargoner och frö också.

Var säker på att det kan bli en dyr resa. :lol: :wub:
Almdalen
CITAT (Miamamma @ 21-02-2006, 16:49)
Hej noora.

Rockdala har pelargoner och frö också.

Var säker på att det kan bli en dyr resa. laugh.gif  :wub:

Det är tur att jag bor lååångt borta, laugh.gif det blev bara att beställa en sexpack Fuchsior och några pelargoner. Får dock vänta en månad till innan de kommer hit, till dess njuter jag av dem som överlever i källaren. Vissa blommar så fint just nu, men de får trots det stanna kvar där nere i ljuset och svalkan.
/Ingegerd
Miamamma
Var är alla fuchsiamänniskor?
Är jag på fel ställe för att prata om mina älsklingar?
Eller har jag skrämt er med mitt stora antal?Det är inte kvantitet utan kvallitet som räknas. :wub:
Jag är jättenyfiken på vad ni har och om ni har några bra knep.
Är det någon som hittat något riktigt udda?
Någon som har en bra bild på ett fint exemplar?
Vilken är din favorit?
osv
Kajsa

Förra sommarens favorit, Venus Victrix liten sort från 1840.
köpt av Rockdala.

Lyes Unique som nog varit med fem år nu. Sort från 1886
Enklare övervintra dom när stammarna blir grövre.
Också från Rockdala
Carex
åh, så bra att veta vad den rödvita heter! Mina favoriter just nu är pink marshmallow, new milennium, och inte minst heston blue!
yenny
Här är min absoluta favorit wub.gif

Annabell
Wilmer
Älskar dem!

Jag gillar inte rosa, gillar inte prål, men har fallit pladask ändå! De är ju ljuvliga!! Har dock bara sorter jag köpt på "måfå" ingen aning om sorten.

Denna är fyra år gamal, sover i min källare på vintern. Just nu har den små små gröna knortar till blad på väg fram! wub.gif

Jag har kikat i Rockdalas katalog i år. HJÄLP!!!!!!!!! Varför öppnade jag den? VIL HA VILL HA VILL HA!!!

Wilma
kristerh
CITAT (Wilmer @ 24-02-2006, 12:09)
Jag gillar inte rosa,

jag gillar egentligen inte heller rosa wink.gif men har fått ge upp, det finns ju så mycket läckra rosa blommor och inte minst fuchsior, så nu har jag massor av dem ohmy.gif laugh.gif
krister
Wilmer
biggrin.gif Min goda mor undrar vad som har hänt! "INTE ROSA" har jag pipit i hela mitt liv... Men undantagen bekräftar kanske regeln? Åh, de är ju så härliga i formen! Så sirliga eller bulliga eller... Ja, VACKRA!! Och att de överlever hos mig (WOW) får mig att älska deras tapperhet och överlevnads vilja... wub.gif
kristerh
De sorter jag handlade den här gången är:
Bland´s new striped, underbar sort, någon som provat?, köpte massor av den wub.gif
Woodo,
Toni, ska likna bland´s new striped fast mer blomvillig wink.gif tyckte blands blommade enormt, hur ska då Toni vara??
Blue Rocket
Cheers,
Elattebarre,
Dark Eyes,
Kath van hanegem,
Bobbys chaftoe,
Waltz gigolo, bara namnet...
nån som haft dessa sorter och vill kommentera?
krister
Miamamma
Jag köpte Bland´s New Striped Förra våren för den har så fina blommor.
Nu har den hängt i källaren hela vintern och blommat wub.gif Inte många blommor men tillräckligt för att man ska längta till våren.
Jag vart mycket nyfiken på Waltz Gigolo så den ska jag nog ta och kolla in när jag kommer till Rockdala. (är det någon som tror att jag nöjer mej med det?) rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Miamamma @ 01-03-2006, 16:06)
(är det någon som tror att jag nöjer mej med det?) rolleyes.gif

Det har jag vårt att tänka mig laugh.gif laugh.gif
krister
Miamamma
Rätt gissat! biggrin.gif

Jag har redan fått ihop ett tiotal nya sorter för iår och dessutom ska jag på trädgårdsmässan.

Min man tycker det är livsfarligt att släppa lös mej på mässan. laugh.gif
Han får följa med och lugna ner mej för det är säkert en massa villha,villha grejer där.

Jag fick resan till trädgårdsmässan i födelsedagspresent av min man. wub.gif
kristerh
CITAT (Miamamma @ 01-03-2006, 18:11)
Jag fick resan till trädgårdsmässan i födelsedagspresent av min man. wub.gif

hoppas att han räknar med att det blir en massa xtra saker till presenten oxså wink.gif för du måste ju få handla plantor o annat det måste ju ingå:D
krister
Gåsis
Jag odlar inte fuchsior egentligen, men förra sommaren hade jag en jättevacker liten sak som hette Baby rose. Vet någon var man kan få tag på den igen?

Det var inte vintern som knäckte den, det var min pappa som körde över den med grästrimmern så inte ett nå blev kvar mad.gif Jag trodde det var öronskydd och inte ögonlappar man skulle ha när man använde apparater...

Sen har jag med Annabell och den är bara för ljuvlig.

Köpte förra året från Rockdala men det blev inget av. Vad kan jag ha gjort för fel när ingen verkade vilja växa till sig? Först trodde jag dom skulle vara ett litet ynk första sommaren, men sen såg jag att andra hade fina och blommande plantor och då åkte mina på komposten för sugen blev tappad.

/Åsa
kristerh
CITAT (Gåsis @ 02-03-2006, 14:31)
Jag odlar inte fuchsior egentligen, men förra sommaren hade jag en jättevacker liten sak som hette Baby rose. Vet någon var man kan få tag på den igen?

Köpte förra året från Rockdala men det blev inget av. Vad kan jag ha gjort för fel när ingen verkade vilja växa till sig? Först trodde jag dom skulle vara ett litet ynk första sommaren, men sen såg jag att andra hade fina och blommande plantor och då åkte mina på komposten för sugen blev tappad.

/Åsa

kan det vara så att du hade för kompakt jord wink.gif blanda gärna ut jorden med små lecakulor eller nåt annat, dessutom ska du inte trycka till jorden när du planterat som amn gör med andra plantor, utan jorden ska endast tryckas till av vattningen.
Trodde Rockdala skulle ha Baby Rose men den står inte med i katalogen, men du kan ju ringa till dem och fråga tel:08-500 315 88
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Hm.. Jag skulle bara gå in och titta på Weibulls i Stockholm idag när jag kom ut hade jag 9st fuchsiasticklingar i kassen.
Kajsa
Samma här sprang in till min trädgårdsmästare och köpte alldeles för många fuchsior/pelargon sticklingar för 10 kr/ st då passar man på.
Hittade två gamla sorter Dollarprincess från 1912, Tom West från 1853
blev så glad för dom.
Miamamma
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det är så det går till att få flera hundra sorter. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon