Xelma
Går och väntar på grodd. Duschar och har belysning 15 cm ovanför i 10-15 grader i 14-15 timmar per dag. Borde vara perfekt för de fröerna... gro äntligen! sad.gif

De flesta frösådderna står ute i kallbänk. Men Meconopsis(blå bergsvallmo), Arisaema(kobrakalla), Tricyrtis(skugglilja), Arum(munkhätta), Nomocharis(fjärilslilja) mm står inne.

Jag kan ju inte misslyckas med alla. Det är 3 veckor sen sådd, de borde komma snart rolleyes.gif

Otålig!
Gåsis
Du kan vänta med mig. Min nomocharis vill heller inte gro. Inte mina liljefröer heller. Jag börjar tro att jag tagit i för mycket när jag beställde ville-ha växter.

/Åsa
kerstin z5-6
Känns som du har det i svalaste laget -det bör vara + 15 eller mer för att något ska gro bra -pröva en v i rumstemp om du är otålig
men du måste ställa dem under rören så fort du ser grönt
Xelma
Jag provar att höja värmen.

Men Meconopsis och Arisaema gror väl bäst i max 15 grader? Fast det finns många olika såråd...
kerstin z5-6
ja de vill ha det svalt om fötterna -har sått bägge sorter -gick fint i svalt klimat

Arisema knölarna kommer upp så fint med ett blad eller två-efter omskolning några till -sen i jni är de borta!
knölarna sommnar -de är INTE döda
Planteras ut samma aensommar -det känns konstigt att plantera tomma krukor smile.gif smile.gif
Xelma
Jag såg en liten grodd på A. flavum i morse! Så nu finns hopp biggrin.gif

Jag låter de stå i 10-15 grader. Ska både Tricyrtis, Arum och Nomocharis ha varmare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon