Monica J
Hejsan!
Hur gör jag ett rosträd?
Köpte ett Louis Bugnet som träd i somras. Det blommade så fint men på lappen stod det härdig till zon 5 så jag har inte täckt eller isolerat det. Jag antar att det är ympat eftersom jag köpt från Hortogreen. Så nu dör det väl antar jag, snyft!

Men kan jag stamma upp en ros själv så den blir rotäkta och härdig? Hur gör jag? Någon som kan rekommendera en bra sort? Tar jag en klätterros eller går det med en "vanlig" ros? Hur lång tid tar det innan det blir en stam krona?
Jag bor i Stockholm, zon 2-3.
Mvh
Monica
nina L
varför skulle ditt träd dö? Har du det i kruka eller? om det är nergrävt i jorden så kan du ju skydda rosen från den varma vårsolen.
Kajsa
Köpte samma stamros av Hortogren. Det är okuleringsstället, mötet mellan stam och ros som är ömtåligt på vintern, högt upp i kylan. Håller tummarna för din ros. Klarar den sig, täck in den nästa vinter.
Det var ju en pärla, har min i garaget, bor i zon 4.
Både stammen, Louis Bugnet är mycket härdiga var för sig.

Att göra en egen går, men lär ta många år, jag började på denna
men så står den omgiven av andra rosor, så jag har slarvat.

Pink Grootendorst, en Rosa rugosa, det är ofta en rugosa ros till stamrosor.
dom är kraftiga, kan bli raka.
Denna nejlikros, finns i rosa, vitt och rött. Men annars finns en massa vackra Rugosa rosor, alla tål mycket kyla.
Monica J
Hejsan!
Hur gjorde du?
Bara tog bort skott efter den tänkta "stammen" och sen får den grena sig på lämplig höjd?
Mvh Monica
Kajsa
Ta ut den kraftigaste stammen och stöd den med en kraftig pinne som går upp genom rosen, och håll efter allt som kommer runt, och det gör det ständigt nertill runt stammen. Så bestämmer du själv höjden, eller där den vill grena sig, och så får man klippa in grenarna så den förgrenar sig och blir tätare.
Men i rugosa gruppen, finns härdiga rosor, och som blommar ständigt,
så jag håller på den gruppen. Det finns många rugosa rosor att köpa hos alla som säljer rosor. Då kan man tänka på en stamros redan när man väljer ut en ros, en kraftigare gren och börja med.
kerstin z5-6
Nog lev he laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jag har ju min ympade Lolle ute här första vintern -bara säckvävsmössa som snart sätts på wacko.gif

man måste ju testa smile.gif
Just Louis är också ett bra tips att stamma själv enligt Kajsas råd -om man har
hjärta att skära i den busken .
Själv har jag ett ickeympad exemplar också som klarar sig fint ute - tongue.gif
Kajsa
Lycka med en Louis Bugnet i ett stycke, inte så lätt hitta dom. biggrin.gif
Och dyrt antar jag. Och den andra ska den klara sig tro ?
Stamrosen L. Bugnet den ympade som har jag i garaget, oj vad den skjuter rotskott i krukan, den behöver tas upp i vår och tas bort skott, den hade spridit sig hej vilt i rabatten, livskraftig stam.
kerstin z5-6
Ja , och det där var en av anledningarna att den åkte ut .. rotskotten och att den inte var så lämplig för krukodling hela vintern -såg mest trött ut smile.gif
Sommartorparn
Kan man stamma upp alla rosor?
Är det någon som har gjort det med äppelrosor, eller har dom för mycket rotskott? Jag tänker mig att Anne av Gerstein skulle kunna bli ett praktfullt rosträd.
Finns det några rosor som absolut inte lämpar sig?
kerstin z5-6
Rabattrosor och cover lär bli klena och sämre resultat på annars är det väl fritt fram smile.gif
Sommartorparn
Hur hanterar man rotskotten? Om man t.ex. vill ha en uppstammad ros mitt inne i en snårig häck av lägre rosor, måste man då krypa in där för att klippa bort rotskott, eller finns det rosor som inte bildar rotskott när man stammar upp dom? unsure.gif
kerstin z5-6
nja mer eller mindre rotskott kommer alltid ,men fa allt stamskott- du får placera dem främst i rabatten
Kajsa
Man får klippa bort rotskott varje sommar, det kommer nog alltid upp mer eller mindre, beronde på sorten. Stamrosen jag grävde ner i rabatten i sommar sköt en massa rotskott, därför är en kruka enklare för en stamros, då kan man ta bort rotskotten enkelt vid omplanteringen på våren. Dom lite mer " vilda " rosorna skjuter säkert mer rotskott, rosor som klarar magrare förhållande som tex rugosa, pimpinellifolia, alba rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon