Katti med torpet
Har en lång fin chili från ICA. Eftersom jag tyckte den var lagom mild i smaken tänkte jag ta frön från den och så.
Skall fröna torka först eller kan jag så dem direkt? Hur länge behöver de torka, om de nu skall torka?

Har även sått köpefrön för någon månad sedan men det går trööööögt, halvdålig grobarhet och efter att de första karaktärsbladen har börjat titta fram så händer det nästan inget alls, de har sett likadana ut flera veckor nu. Brukar Chili vara så trögt?
Jag har dem står kvar i 22-25 graders värme för jag tror mig ha förstått att chili vill växa i värme också, inte bara gro där som de flesta andra växter, rätt eller fel? (tror det stod så på fröpåsen)
Alexander-VG-zon3
jag vet ite hhur det är med chilli men pakrika slänger jag några här å där i krukor o dom har grott på dom mest konstigaste ställen . men som sagt vet jag inte hhur det är med chilli smile.gif smile.gif
Katti med torpet
Jotack, paprika har jag växande hej vilt i krukväxterna, högst ofrivilligt! tongue.gif
Fröna har följt med jorden från från maskkomposten och verkar livskraftigare än själva krukväxten många gånger. Gäller även tomatfrön, suck...
Men som sagt, Chili verkar vara av en lite petigare modell, någon av våra Chilientusiaster som vet om fröna skall torka innan man sår dem?
Hum
Chili är enligt mina upplevelser nog inte svår, vi har odlat både torkade och icke-torkade och båda har grott, fast jag tycker mig minnas att de torkade funkade bättre. Chilin får man lättare att bära frukt än paprika, men åtminstone de chilin vi odlade blev nästan helt utan smak.

Hmm.. hämtade nyss en stor påse goda torkade chilin från Indien, måste pröva om jag får dem att gro...

-jb-
Katti med torpet
Allright,
Jag pillar ner några frön omgående. Resten får torka en vecka så pillar jag ner dem sen. Nå't borde det väl bli rolleyes.gif

Tack för hjälpen
Gåsis
Man kan nog aldrig vara säker på att dina chilisar blir som den du tagit fröerna ifrån. Här är en sida om chili. Fin tyckte jag.

/Åsa
Bessie
Jag tog några frön direkt från chilefrukten och sådde, och i alla fall några av dem grodde på ungefär tre veckor. De är ännu bara i hjärtbladsstadiet. Den hetare (som liknade Anaheim--varför kan affärerna inte skriva ut vilka pepparfrukter de säljer) har inte kommit upp än, men den som var mera av pepperonityp har det gått bättre för. Angående hettan läste jag för ett par dar sen på en chileodlarsida att den påverkas av gödsling och bevattning. Pepparfrukt lär ska bli hetare och smakrikare om man inte daltar så mycket med den, och eftersom kryddor fungerar på samma sätt kan jag tänka mig att det stämmer.

(Apropå tomater fick vi en trevlig överraskning på sommarstugan förra året när vi hämtade kompost från dasshögen i skogen. Mitt i den växte en stor och kraftig tomatplanta som vi flyttade och pysslade om och tog inomhus när frosten kom. Jag tror att den allt som allt gav ett tiotal tomater innan ljusbristen blev för mycket för den.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon