gammelnalle
20-02-2006, 14:10
Tyvärr ser det inte ut som om jag kan dra upp plantor själv detta år... :( :( :( :(
resdjä----en har drabbat mig ...och be någon annan passa mina små bäbisar tror jag inte går för sig... ????? ELLER kan man det??
"Vanliga" :Busk, Biff, Coctail, Moneymaker etc... hittar jag på orten när det är dax... men NÄR VAR HUR hittar jag några lite mer udda???
Geografiskt kan jag nog ta mig från/till : Linköping-Jönköping-Växjö-Kalmar-
förslag på handelsträdgårdar eller dyligt som kan ha sånt mottages vänligt men bestämt....
:) :) :) :) (:
Susanne i Linköping
20-02-2006, 16:46
Tur att du sa Linköping, för då har jag ett tips! Varje vår och höst är det växtmarknad i "Gamla Linköping", det brukar finnas allt möjligt att köpa, bland annat tomatplantor och då i synnerhet udda sorter. I år är det den 7 maj kl 10-15.
http://www.linkoping.se/organisation/produ...lalkpg/program/
gammelnalle
20-02-2006, 18:14
CITAT (Susanne i Linköping @ 20-02-2006, 16:46)
Tur att du sa Linköping, för då har jag ett tips! Varje vår och höst är det växtmarknad i "Gamla Linköping", det brukar finnas allt möjligt att köpa, bland annat tomatplantor och då i synnerhet udda sorter. I år är det den 7 maj kl 10-15.
http://www.linkoping.se/organisation/produ...lalkpg/program/ Inskrivet i almanackan!! tack så mycket....
"Gamla Linköping" är väl värd ett besök... oavsett årstid eller evenemang.
De har en fin "Örtagård" där man kan sjunka ner och filosofera lite...
b
Susanne i Linköping
21-02-2006, 01:58
Det kan vara bra att ha i minnet att det inte alltid är samma sortiment som säljs, många försäljare återkommer år efter år med ungefär samma saker medan andra kanske bara dyker upp ett enda år. Kvalitén på plantorna varierar också.
Jag brukar i alla fall köpa någon pelargonstickling och något kul i stil med jordärtskocka eller luftlök (skockor har jag bara behövt köpa en enda gång, nu tar jag eget utsäde, men luftlöken glömde jag bort var jag gjorde av så den måste jag nog köpa igen). Chorogi brukar finnas med det har jag inte vågat prova än. En gång såg jag surklöverrova men det blev inget köp av den heller, hoppas den finns fler gånger om jag känner att jag har plats för den.
På höstmarknaden är det knappast plantor som säljs, däremot kan man köpa grönsaker och tävla om största solrosen, tyngsta pumpan mm mm.
Beklagar att Göteborg inte ingår i dina uppköpsområden ...förra året fans det 50 sorter hos mig
Det lär nog bli lte över i år också,,,,
Hälsnigar
JÅJ
Jag kommer också snart att ha ett rejält sortiment av chili, paprika, tomat och annat smått och gott. Om nån är nyfiken går det bra att meddela mig en mailadress så skickar jag över listor på mitt kommande sortiment.
Jag håller till i västra Skåne.
/Anders
gammelnalle
22-02-2006, 11:06
till jåj och Gurkan...
SÅ långt är ju inte sverige.... både G-borg och Skåne kan vara aktuella....
b
lyckero
25-02-2006, 17:51
Här är en till som odlar en del olika tomatsorter. Fast jag håller till i Karlskrona.
mvh Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.