Full version: miss med perenner
soulfire
hej
jag är nybörjare på trädgård och eftersom jag har köpt ett fritidshus med en förfallen stor tomt så har jag köpt MASSOR av fröer.
Orsaken är att jag ska gifta mig där i sommar och jag vill att trädgården ska bli en blomstande oas..
Nu börjar jag flörstå att de perennfrö som jag har köpt kanske inte blommar förrän nästa år...
Är det sant?sad.gif

Finns det något sätt att "lura" fröerna att blomma i sommar?

de perenner jag har köpt fröer till redan är:

Ängsnäva-Geranium pratense
Blodnäva-Geranium sanguineum
miniviol- Viola 'Purple Blaze'
Myskmadra- Galium odoratum
Riddasporre (trädgårds)- Delphinium Elatum
Skånsk Nunneört-Corydalis cava
Akleja-Aquilegia vulgaris flora plena
AnisIsop-Agastache foeniculum
Blåklocka-Campanula persicifolia
Blåklocka, vit-Campanula persicifolia
Bolltistel-Echinops bannaticus
Gråmalva-Lavatera thuringiaca
Rosenmalva-Malva alcea
HöstVädd-Scabiosa
Jättedaggkåpa-Alchemilla
Kattmynta-Nepeta cataria
Kvanne-Angelica archangelica
Rödkvanne-Angelica gigas
Mjölkklocka-Campanula lactiflora
Moses brinnande buske-Dictamnus albus
Myskmalva-Malva moschata
Ramslök-Allium ursinum
Rudbeckia Röd-Echinacea purpurea
Rudbeckia Vit-Echinacea
Skogssmultron-Fragaria vesca
Stjärnflocka-Astrantia major
Stockros-Alcea rosea
Trolldruva, Paddbär-Actaea spicata
Vallmo Sibirisk-Papaver croceum
Vallmo trädgårdsjätte-Papaver orientale

jag kan ju köpa plantor men det är ju lite dyrare och jag vill att de 2000km2 ska prunka...
jag har köpt frön till sommarblommor också, men det finns vissa blommor som jag verkligen drömde om att ha... som isop, rudbeckiorna, malvorna... faktiskt de flesta..wink.gif

så... är det någon som har ett tips eller får jag skjuta upp prakten till nästa år?

hälsningar
soulfire
Tesa
Du får nog vänta med det mesta...i år blir det bara små plantor...många perenner tar flera år på sig innan de växt till sig och blommar..som t.ex rudbeckiorna blommar först tredje året..