Full version: miss med perenner
soulfire
hej
jag är nybörjare på trädgård och eftersom jag har köpt ett fritidshus med en förfallen stor tomt så har jag köpt MASSOR av fröer.
Orsaken är att jag ska gifta mig där i sommar och jag vill att trädgården ska bli en blomstande oas..
Nu börjar jag flörstå att de perennfrö som jag har köpt kanske inte blommar förrän nästa år...
Är det sant?sad.gif

Finns det något sätt att "lura" fröerna att blomma i sommar?

de perenner jag har köpt fröer till redan är:

Ängsnäva-Geranium pratense
Blodnäva-Geranium sanguineum
miniviol- Viola 'Purple Blaze'
Myskmadra- Galium odoratum
Riddasporre (trädgårds)- Delphinium Elatum
Skånsk Nunneört-Corydalis cava
Akleja-Aquilegia vulgaris flora plena
AnisIsop-Agastache foeniculum
Blåklocka-Campanula persicifolia
Blåklocka, vit-Campanula persicifolia
Bolltistel-Echinops bannaticus
Gråmalva-Lavatera thuringiaca
Rosenmalva-Malva alcea
HöstVädd-Scabiosa
Jättedaggkåpa-Alchemilla
Kattmynta-Nepeta cataria
Kvanne-Angelica archangelica
Rödkvanne-Angelica gigas
Mjölkklocka-Campanula lactiflora
Moses brinnande buske-Dictamnus albus
Myskmalva-Malva moschata
Ramslök-Allium ursinum
Rudbeckia Röd-Echinacea purpurea
Rudbeckia Vit-Echinacea
Skogssmultron-Fragaria vesca
Stjärnflocka-Astrantia major
Stockros-Alcea rosea
Trolldruva, Paddbär-Actaea spicata
Vallmo Sibirisk-Papaver croceum
Vallmo trädgårdsjätte-Papaver orientale

jag kan ju köpa plantor men det är ju lite dyrare och jag vill att de 2000km2 ska prunka...
jag har köpt frön till sommarblommor också, men det finns vissa blommor som jag verkligen drömde om att ha... som isop, rudbeckiorna, malvorna... faktiskt de flesta..wink.gif

så... är det någon som har ett tips eller får jag skjuta upp prakten till nästa år?

hälsningar
soulfire
Tesa
Du får nog vänta med det mesta...i år blir det bara små plantor...många perenner tar flera år på sig innan de växt till sig och blommar..som t.ex rudbeckiorna blommar först tredje året..
Såsorry...du får nog försöka satsa på sommar blommor...men det finns många fina ettåriga malvor och pioner också...och en hel massa annat..

Inte ens om du köper plantor av perenner kan du vara säker på blomsterprakt eftersom de tar tid på sig för etableringen och kanske blommar först nästa år ändå..
Sorry.. sad.gif ...hoppas du får till det ändå...och den som väntar på nåt gott...Ja du vet.. wub.gif
Magdis
Riddarsporrarna som jag sådde förra våren blommade faktiskt redan samma sommar. De andra sorterna är jag osäker på men det finns garanterat nån annan här som kan svara.

I värsta fall får du väl skjuta upp bröllopet till nästa sommar! biggrin.gif
nina L
det verkar rätt kört för att få prunkande perenner redan denna sommar. Men om jag minns rätt så blommade min isop första året.
Jag skulle satsa på ettåringar som bl.a.
crocosmia, Rosenskära finns i många fina färger och höjder, lättodlad
Ipomoea, Blomman för dagen
Luktärter
Sommarlökar
Solrosor finns i många varianter
Sommarmalvor
ewa zon 3
"förfallen stor tomt" låter ju inte så lovande men kanske finns det buskar och/eller perenner som kommer att blomma trots förfallet.
Annars får du nog satsa på att så sommarblommor om du nu är inne på att så själv. Superstora krukor med någon form av ställning för klätterväxter för att få lite höjd. Ge inte upp det finns ju mycket vackert att så bland ettåringarna också smile.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Att bygga en blommande trädgård behäver ju inte ta ett helt liv;) men nog är perennerna -även ridarsporre campanula , malva mfl -som kanske blommar med en stängel i sommar -ändå varckrast efter 2-3 år
Då först brukar en perennrabatt uppnå sin höjdpunkt- det går inte att stressa med trädgård -tack o lov :9
Däremot är det höjdpunkt nu snart för förodling av fina sommarblommor -till byttor och iordninggjorda rabatter -allt ogräs måste ju bort först osv ..
De kan vara föreställning i år , medan du väntar på dina perenner nästa år smile.gif
Lycka till
Boxer
När i sommar ska bröllopet vara?

Jag har nog lite fröer kvar som du kan få.
soulfire
hej
tack för alla uppmuntrande svar! Jag får satsa på sommarblommotrna helt enkelt och sen får jag visualisera i huvudet hur det blir med perenner i framtiden;) Jag har redan luktärt, solrosor, rosenskäror, ringblommor och krasse. Sommarmalvan var ny den ska jag genast införskaffa-jag älskar malvor.
Det var en himla bra idé med klättrare, tror ni att klematis hinner komma upp någonting under våren?

Jag hade någon slags ambition att skapa en trädgård med mest äldre sorters blommor och örter, men det ska vara en plan på längre sikt...
JAg har ett himla sjå att jordförbättra och dra bort kirskål också;) Min sambo har förlorat sin renoveringsparter för trädgårdsvansinnet!

En sak jag undrar över är om jag ska förbereda perennrabatterna och placera ut sticklingarna där i sommar eller som jag ska ha kvar dem i krukor till nästa vår?

Boxer- bröllopet är runt den 6 juli... tror ni jag hinner?

hälsningar
soulfire
Anki V
Jag planterade en Klematis "Södertälje" förra våren, i slutet av maj och den blommade snällt. Den blev väl inte så jättehög och frodig men jag blev ändå nöjd med den. smile.gif

/Anki
kerstin z5-6
Sår du och får upp plantor som har den här storleken i maj -så är de helt ok att plantera ut i juni på växtplatsen
De mår inte heller illa av att få lite skydd av snälla sommarblommor tex sommaraster , under tiden de växer upp smile.gif

soulfire
Hej

åh vad bra då ska jag satsa på lite fina klättrare!
-kerstin dina små plantor ser superfina ut, vad bra med en bild att utgå ifrån!

tycker ni att det är för tidigt att börja med att gro sommarblommorna och perennerna redan nu?

hälsningar

soulfire
soulfire
oh en annan sak, tycker ni att man ska förodla solrosor och rosenskäror? Det står att man kan så dem direkt på växtplatsen men eftersom jag odlar till mitt fritidshus så kan jag inte passa dem med vatten i början...

just nu så sår jag i tomma körsbärstomatsförpackningar, de är ju som små växthus med luft och vattenhål, tror ni det är smart?

/soulfire
kerstin z5-6
perennerna kan du så nu om du har x tra ljus .....
Anki V
Jag har använt tomma körsbärstomatsförpackningar till mina frösådder och det fungerar aldeles utmärkt. Läs gärna i tråden där jag ställde frågan tidigare i vinter.

/Anki
Såbyttor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon