Susanne i Linköping
Här driver omkring en förvildad katt som jag gärna vill stödutfodra lite. De närmaste butikerna är Willys, COOP forum och Maxi, alla tre har torrfoder för ca tian kilot. Vilken av de sorterna tror ni är bäst?
Lady Hamilton
De är nog likvärdiga. Men jag kan Maxi:s sortiment bäst o det duger åt mina katter.
Annkina
Jag har ingen aning om vilket som är bäst. Men eftersom det är en vild katt som går ute så tror jag inte det har så stor betydelse för den äter säkert möss och fåglar också så den får i sig nyttigheter där.
Min katt som jag bara har inne får lite annan kattmat, från veterinären, för att få i sig alla näringsämnen den behöver. Men en katt som jagar ute få i sig det även där som sagt.
Snöflinga
Stackars kisse sad.gif Tur att det finns sådana människor som du ...
Nutten
Nu vet jag inte vilka foder du har tittat på, men mycket av det som säljs billigt i vanliga affärer är egentligen skräpmat för katter (alldeles för mycket spannmål = ren bukfylla)...det finns några få undantag. Mjau torrfoder är bra och det säljs på Coop (och kanske någon av de andra affärerna? Har själv inte tillgång till Willys och Maxi).

För övrigt; all heder åt dig för att du tänker hjälpa katten!
Susanne i Linköping
Egentligen är väl inte min omtanke om katten helt osjälvisk, katten håller ju undan möss och sork åt mig.

Nästa gång ska jag kolla innehållsdeklarationen (om sådan finns) och se hur mycket av varje som finns i. Det kan ju vara bättre att fodra lite mindre med dyrare och bättre foder än mycket av råbilligt men dåligt.

Hoppas bara att kattstackarn inte strukit med nu, det var några dagar sen jag senast såg den. sad.gif Jag la ut ny kattmatt igår och den försvann men grannen har katter och de förser sig säkert också.
Jonte_rm
Finns inget bättre foder än Hills och Royal Canin...

mvh // Johannes
kristerh
CITAT (Jonte_rm @ 21-02-2006, 09:50)
Finns inget bättre foder än Hills och Royal Canin...

mvh // Johannes

Det tycker inte min katt wink.gif hon ratar de där dyra torrfodren wink.gif
det enda torrfoder hon befattar sig med är bilanx för kräsna katter.
krister
LadyG
Mina katter ratar nästan allt utom Whiskas torrfoder med gröna ärtor. Men det torrfodret är kanske inget man köper och fodrar upp på en vildkatt/grannkatterna smile.gif

Det lite billigare kattfodret går jättebra så länge vildkatten kan jaga själv också, det är jag övertygad om.
Jonte_rm
Whiskas och andra "billigare" foder brukar vara mer populära bland katterna, de smakar mer och godare..

Däremot så är dom inte lika bra även om katten äter mer av det..
LadyG
Om man följt diskussionerna på katter.nu så framgår det att det där med torrfoder är mycket personligt tyckande och tänkande också. Hittils har ingen presenterat några rön som bevisar att det verkligen är så. (Nej, jag tycker inte att statistik från Royal Canin är pålitlig när de uttalar sig om andra märken, de har ju ett vinstintresse de också smile.gif eller hur?) Fast det är en helt annan diskussion för en annan tråd smile.gif

Det finns nästan lika många teorier som katter, men det som de flesta verka vara överrens om är att katten bör ha tillgång till torrfoder (vilken modell bråkas det friskt om dock) och något mer: möss, fåglar, rått kött, blötfoder etc för att tillgodose protein- och mineralbehovet.

Eftersom vildkatten har tillgång till en massa möss, fåglar och andra bytesdjur är jag övertygad om att det inte gör något att den inte får lyxmat. smile.gif
andersen
CITAT (Susanne i Linköping @ 20-02-2006, 17:14)
Här driver omkring en förvildad katt som jag gärna vill stödutfodra lite. De närmaste butikerna är Willys, COOP forum och Maxi, alla tre har torrfoder för ca tian kilot. Vilken av de sorterna tror ni är bäst?

Jag vet inte om det är så bra att mata vildkatter, där jag bor har vi i åratal problem med förvildade katter, kommunen har vid något tillfälle satt ut fällor, men det hjälper inte för dom har gamla husgrunder att bo under och många matar dom så det blir bara fler och fler, tycker synd om dom och jag tycker inte att man skall ge dom mat,för problemet blir bara fler och fler katter som far illa.
Susanne i Linköping
Andersen, du har en poäng rent generellt men det beror på var man bor. Jag bor på landet, en liten "by" med sex hus (från början hörde alla husen till samma gård). Katten gör ingen större skada, mer nytta eftersom det kan vara problem med möss och sork på landet. Grannen har visserligen två katter men en musjägare till skadar inte.

Just den här katten trodde de, som sålde mitt hus, att blivit utkastad ur en bil på motorvägen halvannan kilometer bort. Den sökte sig sedan till närmaste bebyggelse, kan man anta. Nu är den här i alla fall, och eftersom jag varken vill låta den svälta, fånga in och avliva den eller låta grannarna stå för hela matkontot köper jag lite kattmat.

Om det är hane eller hona vet jag inte. Till våren får jag hålla koll på katten, om den börjar bli rund om magen är det en hona och då kan det bli lite mer problem men dem får jag ta itu med då. Tills dess tänker jag inte oroa mig.

På sikt hoppas jag kunna få katten lite mer tam, men om det är möjligt vet jag inte.

(Redigerade en felstavning)
Jonte_rm
CITAT (LadyG @ 21-02-2006, 14:05)
(Nej, jag tycker inte att statistik från Royal Canin är pålitlig när de uttalar sig om andra märken, de har ju ett vinstintresse de också smile.gif eller hur?) Fast det är en helt annan diskussion för en annan tråd smile.gif

Jag utgick inte från statistik från Royal Canin eller Hills...

Jag utgick från att när jag gav min katt Royal canin eller Hills så var hon i bra "skick" men åt inte så mycket...

Gav jag henne mat som whiskas eller liknande så åt hon mycket mer, trots det fick hon dålig päls, magrade av m.m

mvh // johannes
Susanne i Linköping
Liten uppföljning...

Nu har jag gett katterna alla tre sorternas lågprisfoder, från Maxi, Willys och COOP. Populärast är COOPs, den tar slut först om jag häller upp alla tre sorterna samtidigt. Det verkar vara dött lopp mellan Maxis och Willys.

Kattjäkeln är tydligen en hona. Undrar var hon tänker göra av sina ungar. När brukar de få ungar, förresten? Så att jag kan hålla koll.

Nästa gång jag träffar nån granne ska jag fråga hur de brukar hantera kattungeproblemet. Om jag förvärrat situationen genom att ge mamman mat (så hon får fler ungar än vanligt) får jag väl försöka ta mitt ansvar på något sätt (hur?).
SaraS
Jag tycker definitivt att ni ska fånga in katten och kastrera henne. Att ge p-piller är inget långsiktigt alternativ, eftersom de inte far bra av att gå på ständiga piller. Mardrömmen är ju att hon får en massa ungar som ni måste ta ett beslut om. En förvildad koloni är ju inget kul. Varför vill du inte ta in henne? Kan du annars bygga ett ett isolerat vindskydd åt den ute? En katt som går ute året om utstår många vedermödor och det är inte så djurvänligt... sad.gif
Susanne i Linköping
Hon kan gå in både i grannnens hönshus och i mitt uppvärmda förråd, så skydd har hon. Ta in henne i huset vill jag inte p g a allergi. Eftersom jag är nyinflyttad vill jag heller inte fånga in katten förrän jag är 100% säker på att grannarna tycker det är OK.

Sen finns det gränser för hur mycket tid och pengar jag vill lägga ner på en katt som inte är mitt ansvar. Mata lite är enkelt, fånga in är svårt. Kattan sägs dessutom vara gammal. P-piller är f ö uteslutet eftersom flera katter delar på maten.

Tills vidare avvaktar jag lite. Det har dessutom tillkommit en katt till som jag inte vet vems den är, men den är tam.
SaraS
Bra att kissen kan gå in, då har hon ju ett ganska bra liv! Kolla med grannarna om katten och vad de tycker. Det är inte så dyrt att kastrera en katt, och delar ni så blir det ju bara några hundra per huvud, väl investerade pengar, även en gammal hona är fertil.
pejori
CITAT (Susanne i Linköping @ 31-03-2006, 11:32)
Liten uppföljning...

Nu har jag gett katterna alla tre sorternas lågprisfoder, från Maxi, Willys och COOP. Populärast är COOPs, den tar slut först om jag häller upp alla tre sorterna samtidigt. Det verkar vara dött lopp mellan Maxis och Willys.

Kattjäkeln är tydligen en hona. Undrar var hon tänker göra av sina ungar. När brukar de få ungar, förresten? Så att jag kan hålla koll.

Nästa gång jag träffar nån granne ska jag fråga hur de brukar hantera kattungeproblemet. Om jag förvärrat situationen genom att ge mamman mat (så hon får fler ungar än vanligt) får jag väl försöka ta mitt ansvar på något sätt (hur?).

ring till miljökontoret i din komun, och be dom ta hand om katterna.
det är bra att dom kan gå in och få mat, men i längden är det ingen lösning om ni är allergiska. smile.gif
en katt är dräcktig i sex veckor,(tror jag) och hon kommer att lägga dom i ladugården någonstans.....gärna i hö och uppe på loft. wub.gif wub.gif
du ser direkt när hon fått...hon är borta ett par dagar och jättesmal när hon kommer tillbaka. wub.gif
köp axilur på apoteket och blanda i maten...hon behöver avmaskas med det snaraste för ungarnas skull. smile.gif
Reserv
Pejori, prematura kattungar är ingen hit att försöka rädda, så det är bättre om man låter dom va´kvar i magen dom 9 veckorna som en normal kattgraviditet pågår rolleyes.gif Du ska inte ha för brottom hjärtat wub.gif graviditeterna tar den tid det tar, det är bara att vänta och njuta av det som kommer tongue.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 19:16)
Pejori, prematura kattungar är ingen hit att försöka rädda, så det är bättre om man låter dom va´kvar i magen dom 9 veckorna som en normal kattgraviditet pågår rolleyes.gif Du ska inte ha för brottom hjärtat wub.gif graviditeterna tar den tid det tar, det är bara att vänta och njuta av det som kommer tongue.gif

äh...vad sjutton då...det är åååratal sedan jag hade kattungar ju laugh.gif laugh.gif
annars är sex bra laugh.gif laugh.gif
det går lite fortare då... wub.gif laugh.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 31-03-2006, 19:30)
CITAT (Reserv @ 31-03-2006, 19:16)

äh...vad sjutton då...det är åååratal sedan jag hade kattungar ju laugh.gif laugh.gif
annars är sex bra laugh.gif laugh.gif
det går lite fortare då... wub.gif laugh.gif

Nu ska vi väl ändå inte va´såna heller blink.gif bättre med sex! unsure.gif Och fortare? Nu va´det juh det här med att inte ha så brottom rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
sleep.gif sleep.gif sleep.gif det är katten jag pratar om...inte musen wacko.gif laugh.gif laugh.gif
zaaritha
Bilanx.
zaaritha
Ursäkta; fel av mej! Bilanx är ju inte billigt! sad.gif
lilla mamma
jag skulle nog försökt fånga henne och hitta ett katthem el dyl
Hon verkar ha hittat ett fint hem hos dig, men skulle behöva steriliseras så att hon inte blir fler. Vi hade en utkastad raskatt som gick här när vi flyttade in, han strök med under vintern trots mat i alla hus runt om. Simba var vacker som dagen, men var ändå en strykarkatt.
Prova att ge lite rå köttfärs, ägg osv tillsammans med maten så går det inte åt så mycket torrfoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon