morellen
20-02-2006, 17:22
Jag har några stora träd som jag skulle behöva få ner, ett av dem siktar in sig på telefonledningen och över huvudtaget är de så stora och så dumt placerade att jag vill ha proffshjälp med dem.
vad får man räkna med i kostnad, vad skall man tänka på när man tar in anbud och var hittar man "den rätte" för jobbet?
mamamaggan
20-02-2006, 18:54
Om de står illa till i förhållande till telefonledningen tror jag att du kan börja med att prata med Telia. Vet inte hur Telia gör men när det gäller el-ledningar så kan man få hjälp från kraftbolaget med att ta ner träd.
När det gäller att anlita någon så leta i t ex dagstidningar men var noga med att de är försäkrade så att de står för ev. skador. Vi anlitade några för ett par år sedan och de lämnade inte prisuppgift innan de kollat hur träden stod osv. Vi hade inte så krångligt så det kostade c:a 3000 för 10- 12 stoora granar. Då fick vi det kvistat och kapat i 2 meters längder.
Jag tror att de kommer från el och telebolag och lägger ner tråden när man skall om man ber om det..utan att det kostar..
Iallafal lfunkar det så vid större jobb...
morellen
20-02-2006, 19:45
telia lägger ner ledningarna utan kostnad eftersom grannen annars blir av med telefon... Däremot kan de inte hjälpa med fällning. hade det varit elledningarna hade mitt nätbolag fixat trädet som hotade ledningen iaf.
Vad är det för försäkring de skall ha?
Margaretha
20-02-2006, 23:23
Bl. a. försäkring om de skadar sig själva. Annars kan den som anlitar dem råka illa ut ekonomiskt vid en eventuell olycka.
sök på 'trädvård', 'arborist' osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.