Elisabeth P
Jag hör allt som oftast om olika växtmarknader, föreläsningar och annat kul för oss blomtokiga. Men alltid tycks det vara låååååångt bort.
Finns det ingenting i närheten av Borås eller möjligen Göteborg?
Måste man vara medlem i trädgårdsföreningen för att få möjlighet till deras program?

Lisa
Tesa
Vet inte vad du räknar som låååångt...men här uppe i Strömstad har vi en växtmarknad i maj och en i september....och nångång i år skulle Vuxenskolan och LRF försöka få hit Hannu Sarenström som föreläsare...
Och hit är "bara" 20 mil ungefär...

Sen finns STA i Regementsparken i Uddevalla 10 juni och vid land badets parkering vid Gustavsberg 9 september...
Och dit är det väl bara ca 10 mil...det är ju nästan nära.. tongue.gif
morellen
Lisebergs trädgårdsdagar är inte så långt borta...
Elisabeth P
Tycker väl att Strömstad och Udevalla är rätt långt förståss, men tack ändå smile.gif . När man bor i närheten av Göteborg blir man lätt bortskämd med korta eller inga avstånd wink.gif

Liseberg, har de trädgårdsdagar ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
När är det, vad kostar det , kan man köpa fröer eller sticklingar, hur går det till.........?
Mitt trädgård intresse är rätt nytt så jag har ingen aning om vad som brukar vara i närheten

Kom gärna med fler förslag wub.gif

Lisa
kerstin z5-6
Haha ska Du säga -Jag åkte på riksmötets växtmarknad i Göteborg Lisa smile.gifsmile.gif:)180 mil enkel laugh.gif

Du har ju Blomstergården i Uddevalla runt knuten -brukar det inte vara trädgårdsdagar hos Gunbritt och hennes kaktus och rosodlande bror ?
Annars hittar du kanske något kul här

BOHUSLÄN DALSLANDSKRETSEN

Dom flickorna kan handla" var det nån som sa efter den marknaden smile.gif
de tre träden syns inte i bild ....
lyckero
Om du söker på forumistträff på alltomtradgards trädgårdsforum, kommer du nog att hitta en Göteborgsträff i början av juni. Har förträngt datum, eftersom jag troligen inte kan ta mig dit.
mvh Lyckero
Tesa
CITAT (Lisa:) @ 20-02-2006, 20:02)
Tycker väl att Strömstad och Udevalla är rätt långt förståss, men tack ändå smile.gif . När man bor i närheten av Göteborg blir man lätt bortskämd med korta eller inga avstånd  ;)

Liseberg, har de trädgårdsdagar ohmy.gif  :o  :o
När är det, vad kostar det , kan man köpa fröer eller sticklingar, hur går det till.........?
Mitt trädgård intresse är rätt nytt så jag har ingen aning om vad som brukar vara i närheten

Kom gärna med fler förslag wub.gif

Lisa

Lisebergsträdgårdsdagarbrukar vara första helgen i Maj...man kan köpa det mesta där...fröer, plantor, sticklingar, lusthus, spadar...
Det är som en mässa med utställningaroch försäljning...mycket trevligt tycker jag som planerar att åka för tredje året i år...det skall bli en tradition hade jag tänkt mig...
Mina bilder från förra året..
Elisabeth P
Det finns tydligen en del rolleyes.gif
Lisebergsdagarna ska jag helt klart hålla utkik efter, underbara bilder Tesa wub.gif
Jag försökte slå på aot forum men fick tyvärr inte fram något sad.gif , men det kanske är för tidigt än?
I Bohuslän fanns det tydligen ochså en del kul, så nu är det bara att sätta mig och fundera ut var, när jag ska åka smile.gif

Lisa
Tesa
Trädgårdsdagarna var visst redan 28 april- 1maj i år..
Liseberg
Elisabeth P
Tack Tesa wub.gif , dit SKA jag gå wub.gif
Jag hittade inte uppgifter om det är öppet för vem som helst alla dagarna och om föranmälan behövs?
Vet du?

Lisa
Tesa
Det är bara att betala Lisebergs vanliga inträde...50 kr tror jag, och knata in...jag tror åkattraktionerna brukar köras igång samma helg..

Det brukar hållas föreläsningar i nån restaurang och det brukar vara nåt på gång på stora scenen...och jag tror att det gäller "först på plats" där..
Det brukar finnas program på deras hemsida när det börjar bli aktuellt..och även en lista på utställarna..
Elisabeth P
Okej
Då får man vara uppmärksam när det börjar närma sig laugh.gif / Lisa
Piccante
Jag är lite osäker men jag tror att Göteborgs botaniska trädgård och deras stödförening brukar ha någon form av växtmarknad oxå varje sommar. Där kan man hitta lite mer udda utbud av växter. Går man med i botaniska trädgårdens stödförening så får man dessutom köpa på postorder från deras frösamling. De säljer överskottet av frön och lökar för de kan ju inte sätta alla själva.
Piccante
här är en länk som jag hittade, botaniska tädgårdenskalendarium, första marknaden är i juni.
linvik
Lisa, jag gjorde en sammanställning häromdagen på lite trädgårdshändelser här i västsverige.
I april är det Hem och trädgårdsmässa i Borås. Har du varit på den någon gång?
Elisabeth P
OJ OJ OJ ohmy.gif
Vad mycket kul det finns att gå på laugh.gif
Främst vill jag ju gå på olika växtmarknader wub.gif , som om jag inte får nog av postorderföretag och plantskolor tongue.gif .
Nej det är just det jag är i trädgårdsfällan och får inte nog laugh.gif
Nu har jag bokat in alla olika datum och hoppas verkligen att jag ska kunna gå på lite olika wub.gif
Tackar så mycket, visste väl att det finns kul trädgårdsmarknader även hos mig laugh.gif tongue.gif

Lisa
kerstin z5-6
Jag tror att AOT träffen är 3 juni i botan start vid butiken vid 11?
Elisabeth P
Den här AOT träffen på Botan 3 juni, är den endast för medlemmar?
Hur blir man medlem i så fall?
Botan har ju växtmarknad samma datum kl. 13 - 15, eller är det samma sak vi pratar om, jag menar AOT träff och växtmarknaden?

Lisebergsdagarna - helt klart kul
Botan - likaså
Trädgårdsmässan i Borås, nära och bra - finns det även möjlighet att köpa fröer eller sticklingar där?
Varbergs växtutställning och växtmarknad - trevlig utflykt
Tjolöholm - kan ochså bli en trevlig utflykt - är det endast föreläsning där?

Någon som har erfarenhet av något och vill berätta mer smile.gif / Lisa
kerstin z5-6
Gå dit smile.gif Många här skriver ju på bägge ställen smile.gif
Elisabeth P
Nu fick jag nog lite hjärnsläpp wacko.gif
Vad menar du Kerstin, ska jag gå in på AOT forum eller till botan?
Äh, det var nog det första du syftade på även om jag sannolikt kommer gå till Botan med rolleyes.gif / Lisa
kerstin z5-6
till botan laugh.gif
Det brukar ju skrivas om det innan -så du kanske får veta vilka som tänkt sig dit
MB1965
finns det förresten några utflykter till Tommy Ahnby och hans magnolia- odlingar på gång i vår????
Elisabeth P
CITAT (MB1965 @ 21-02-2006, 19:45)
finns det förresten några utflykter till Tommy Ahnby  och hans magnolia- odlingar på gång i vår????

Var ligger det?
Magnolia är så ortoligt vackert, men tror inte att det funkar i zon 5 tyvärr.

Lisa
Elisabeth P
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-02-2006, 19:34)
till botan laugh.gif
Det brukar ju skrivas om det innan -så du kanske får veta vilka som tänkt sig dit

Så dum jag va som inte fatta på direkten, men med alla
blomtankar och idéer som brottas i mitt huvud så blir det
inte så lite snurrigt ibland laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det blir kul att få lite ansikten på en del av er tongue.gif / Lisa
Boxer
Här kanske du hittar något mer

2006-05-13
Parken bakom Fyren (Kungsbacka kulturhus). Insamling av växter 11.00–12.00 samma dag i parken. Märk växterna med deras namn.
Växtauktion – för nytta och nöje
Trädgården är generös mot oss och med tiden ger den ofta mer än vi behöver. Ta chansen och låt överflödet göra nytta. Har du inget att skänka kan du trösta dig med att även den köpglade gör nytta. Vår tanke är att dela med oss, men föreningen är ny och behöver ha en grund att stå på. Vi kommer därför att ge hälften av intäkterna till Majblommans lokalavdelning i Kungsbacka. smile.gif
gammelnalle
CITAT (linvik @ 20-02-2006, 23:38)
Lisa, jag gjorde en sammanställning häromdagen på lite trädgårdshändelser här i västsverige.
I april är det Hem och trädgårdsmässa i Borås. Har du varit på den någon gång?

Ett bra initiativ!! Tack för den!!

Men nog borde det väl finnas en sån kalender här på Odla??????

b
adrian
Är det någon här som vet hur många besökare det var på:
Tjolöholm och Borås?
Lars-Olof Arvids
Första söndagen i varje månad brukar det vara loppmarknad på Hasselgården i Stenungsund. Då är jag med och säljer växter, vilket jag inte är ensam om att göra. Sortimentet är förstås inte jämförbart med Liseberg eller STA, men det är ändå trevligt tycker jag. Nästa marknad är den 5/3. Så här års är det mest krukväxter som gäller. Om jag tar med några uteväxter beror på hur långt mina sådder har kommit.
http://www.hasselloppis.com/

Olle
Elisabeth P
Tusen tack allihop biggrin.gif
Det är precis sånt här jag vill veta, var, när och hur - Nu har jag fått massor med roliga tips så jag vet vad jag ska göra i vår laugh.gif
Fortsätt gärna med att komma med roliga och inspirerande tips, om man inte vet vad som erbjuds kan man inte komma tongue.gif

Lisa
Milex
CITAT (MB1965 @ 21-02-2006, 19:45)
finns det förresten några utflykter till Tommy Ahnby  och hans magnolia- odlingar på gång i vår????

Det bill jag oxå gärna veta smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon