Har sått jordgubbar och smultron som precis grott. Gjort enligt beskrivningarna, mörkt och varmt. Resultatet är dock hittills extremt taniga plantor. Har de trots allt fått för mycket ljus?
/Heaton
kerstin z5-6
20-02-2006, 19:50
det är fröna som ska gro mörkt
-då räcker det oftast med att täcka dem med ett tunnt lager jord
-Så fort de visar sig ska de ha ljus -mycket ljus -fönster duger sällan -xtra ljus i form av lysrör kan ersätta dagsljuset styrka ute hjälpligt, tills det är dags att låta dem komma ut
Oj, vilken nybörjarmiss! Nu har de kommit upp ett par centimeter, väldigt smala som sagt. Står i cirka 16-18 grader under lysrör med andra sådder. Kan mina gubbar tjocka till sig eller är det lika bra att sätta nytt?
/Heaton
kerstin z5-6
20-02-2006, 20:26
Växter är fantastiska -så visst kan dina gubbar bli fetare med tiden -har du skolat om den ännu ?
Om inte -du väntar till du har tre bladpar förutom de första hjärtbladen .. så stoppa ner dem en bit i jorden -så att det nedersta bladparet vilar på jordytan -då brukar det ordna till sej
Lycka till

K
Lady Hamilton
20-02-2006, 20:27

Ingen fara de kommer att "tjocka till sig" men låt de stå under lysrör ett par veckor, om du kan. Sedan räcker fönster ljus Min erfarenhet är att de inte är sååå kinkiga med ljuset. Men helt klart är att de vill ha ljus för att växa
Tack! Nej, jag har inte skolat om dem, det är precis att de första hjärtbladen har kommit. Det är alltså bara att ha tålamod och när det dags, pula ner dem ordentligt i nästa kruka. Lyckades trots allt rädda väldigt smala blå salvia-plantor förra året. Tack igen för era råd.
/Heaton
Susanna
20-02-2006, 21:40
Jag har också sått jordgubbar i år. Mina är som sytrådar som står uppåt, trots att de stått under extrabelysning sedan de grodde. Undrar om det inte är deras naturliga växtsätt så här i början. Vill minnas att det var så förra gången jag odlade smultron och jordgubbar. Då tjocknade de efterhand
Vad har du satt för sort? Jag har hittat någon ny variant som ska ge skörd långt in på hösten. Vi får se om det verkligen är så och om de är så goda som jag hoppas.
Susanna! Det låter som om vi kör samma sort, köpt från Weibulls? Skönt att höra att det inte bara är jag som odlar sytråd.
/Heaton
Lady Hamilton
21-02-2006, 12:59
Mina jordgubbar ("Fresca") sådde jag 2/12-05 och de behöver inte skolas om på ett bra tag

Och mina smultron sådda 19/1 (Månadssmultron) även de har långt kvar till omskolning
Susanna
21-02-2006, 21:16
Jag köpte faktiskt mina frön från ett amerikansk företag, via nätet. Det var en ren chansning eftersom jag aldrig handlat utomlands från tidigare. Köpte även en del tomatfrön. Dock fastnade paketet i tullen så de la på en avgift, fast jag fick i alla fall behålla fröna! Det blir kul att se om skörden blir som både du och jag hoppas, Paul.
Stiliga plantor Hamilton! Ska se om jag orkar ta ett kort på mina någon dag....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.