|
vita syrener
20-02-2006, 22:15
Blommande paradisträd nu? Hej, jag har ett paradisträd som började blomma i julas, trodde att detta var en helgrön växt, så det var en överraskning. mvh vita syrener
å va roligt att du fått den att blomma!
Glömde ju säga: Välkommen hit!
vita syrener
20-02-2006, 23:35
Tack yenny, ja tänk, den här blomningen var extra oväntad, för jag har förstått att min vän nog inte har skötts riktigt enligt manualen.
Jag brukar prata med den, och så får den extra näring varje gång jag vattnar den. De paradisträd som finns i bekantskapskretsen, är så frodiga och gröna, medans min krukväxt har en mer blygsam karaktär. Men blommar gör den!
Om jag börjar sjunga för den, så blir blomning kanske ännu rikligare? :-) mvh vita syrener
Grattis vita syrener....Väldigt söta blommor. Jag har en jättestor sen flera år tillbaka, men har aldrig sett en enda liten blomma. Jag brukar bryta av en kvist lite då och då för att ge bort....den har ju så väldigt lätt att rota sig.. Jag kanske borde börja göda den ibland så kanske jag också får se blommor på min ...
vita syrener
21-02-2006, 00:10
lissa, tack för de vänliga orden, ja, jag är nog lite oortodox tror jag, för även mina orkidéer får lite extragödning, och de blommade flitigt och länge förra säsongen.
Men jag är en novis, så jag har mycket att lära :-) mvh vita syrener
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 01:27
vita syrener
21-02-2006, 01:50
ja, kanske det är så flaxss, att den blommar när det är som mörkast på året? Hoppets stjärna i form av en blomma.
Vi har haft ett jättestort paradisträd som var en meter i omkrets. En gång var det översållat av blommor men så småningom fick vi slänga växten p.g.a. ull-löss.
Aha...jag har min ute hela året, och här blir det ju också mörkt tidigt på vintern så då borde den j blomma...jag får väl ge den lite gödning och fortsätta att vänta. Vilken tur att jag inte visste att den kan blomma, hade jag vetat det skulle jag vid det här laget vara skallig
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 15:57
dom blommar efter dom har nåt en höjd av 50cm har jag läst sen under vintern inget extra för den sen lite vattten så blommar den
Sista bilden i kaktus albumet ärmin paradiskaktus...man ser inte höjden så bra, men den är nog omkring 80cm nu
vita syrener
21-02-2006, 18:01
Var inne på linnaeus.nu, där stod det så här om paradisträdet:
"Om man placerar den svalt och torrt så blommar den. Ska vara planterad i en liten kruka med sandblandad jord."
Och mitt paradisträd, det växer i en rätt så liten kruka med väldigt mager jordmån får jag nog lov att konstatera. Trädet står i mitt vardagsrum, där fönstret är stort, oisolerat och ljust.
Stjälkarna är lite skojiga, de har lagt sig ned och vuxit mer åt sidorna än uppåt så att säga. På stjälkarna finns det mycket luftrötter.
Blir det en ny växt tro, om jag ställer en kruka intill, så att en luftrot kan få fäste?
Eva 33c
21-02-2006, 18:16
Jag har också ett Paradisträd som jag har haft i över 25 år. Det har aldrig blommat trots att det står både magert och torrt osv. Men jag hoppas än!! Bilden är tagen på Gran Canaria och visst är den vacker när den blommar.
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 18:36
CITAT (vita syrener @ 21-02-2006, 18:01) "Om man placerar den svalt och torrt så blommar den. Ska vara planterad i en liten kruka med sandblandad jord."
Blir det en ny växt tro, om jag ställer en kruka intill, så att en luftrot kan få fäste? mitt pradisträd har en storkruka .för om jag plantera det i en liten så tippar helakrukan .men om mitt har stått i 5-10c även -1c nån natt och utan en droppe vatten då kankse mitt vill blomma fast sen är mitt bara ca.45cm högt det är kankse för ungt . nej luftrötter kan inte skapa nya växter det är en rot bara .
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 18:36
CITAT (Eva 33c @ 21-02-2006, 18:16) Jag har också ett Paradisträd som jag har haft i över 25 år. Det har aldrig blommat trots att det står både magert och torrt osv. Men jag hoppas än!! Bilden är tagen på Gran Canaria och visst är den vacker när den blommar.  jätta fina blommor å jag som gillar vinröda och vita blommor med
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 18:38
CITAT (vita syrener @ 21-02-2006, 18:01) Stjälkarna är lite skojiga, de har lagt sig ned och vuxit mer åt sidorna än uppåt så att säga. På stjälkarna finns det mycket luftrötter. så gör min med dom sjunker liksom sen så växerbladen upp igen så det bler som ett U . men jag brukar klippa veck dom
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 18:40
Hej Flaxss.. Tack för komplimangen till min paradis kaktus..Jag fick en gren av en gammal dam för 4-5 år sedan. Hon sa att jag skulle lägga några risgryn i hålet där grenen skulle planteras för att den skulle få rötter snabbt. Den är verkligen stor, när det slutar regna ska jag görsöka göra ett ordentligt foto på den, men vet inte om jag vågar efter att ha sett den från canarieöarna
Alexander-VG-zon3
21-02-2006, 19:24
jag vill gärna se ett bra fotot av den eller inte ett bra men där man ser mycket av den
Ok Flaxss..om det inte regnar i morgon så tar jag ett par kort
Alexander-VG-zon3
22-02-2006, 16:13
japp det hadde varit roligtå se den jag kan kankse med ta nåt bar kort av min roligtå visa sin växtaer
Limeblossom
23-02-2006, 09:55
Visste inte heller att dom kunde blomma! Har aldrig sett en enda ynka blomma trots att mitt träd är både stort och gammalt. Får glädjas åt min amaryllis och mina ödesträd istället. Dom blommar för fullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|