Anna Maria
Är det någon som sått den?
Mina kom upp jättefint, och skolades om för några veckor sen. De växer så bra men oj så rangligt! Är det så de är, eller är det något fel på mina lysrör? Jag har ordentligt svalt därute där de står och allt annat är knubbigt och fint, under samma rör... Hur stora blir de sen, behöver man flera plantor på samma plats för att det ska "bli nåt" eller är de stora?

Maria utanför Enköping
lissa
Hej anna-maria..Jag har just sått solrosor för första gången.., tog det lång tid innan dina kom upp?? smile.gif smile.gif
Anna Maria
Hej!
Nej det gick rätt fort. Visst är det du som bor i Barcelona... Gissa om jag blir avundsjuk, vädret här är så sällsynt trist och ingen vårkänning alls. Förutom i mitt blomrum då, där mina solrosor ranglar iväg!
En kompis till mig sådde samma sorts perenna solrosor förra året och då fick hon två stycken. Jag har skolat om 15 nu så det måste ha varit gamla frön hon fick. Annars är ju solrosor jättelätta!

Maria
lissa
Ja, det är jag som bor i BCN, och det börjar bli lite vår..knopp på Freesierna och Jasminen. Det ska bli kallt igen och inatt trodde jag att alla växter skulle välta...det var länge sedan jag var med om så hård vind. Alla väderväxlingar har gjort att jag har åkt på världens förkylning..
Jag får väl följa med i din tråd här och lära mig hur man ska göra med solrosorna...Tack för ditt svar.. smile.gif
linvik
Anna Maria, jag har en massa perenna solrosor i min trädgård. Ifall det inte blir nåt av dina plantor så kanske vi kan byta med varann. Jag bor söderom Göteborg. smile.gif
lissa
Hej linvik...Hur sköter du din perenna solros ??? Har aldrig hört talas om det. Om mina nu tar sig så kanske jag också kan få dom att bli perenna pga klimatet... smile.gif smile.gif
Eva 33c
Tyvärr Lissa, en ettårig solros är ettårig även hos dig. Det beror inte på klimatet. Det finns flera olika sorters perenna solrosor. Förutom Maximilians som Anna Maria skrev om så finns det en som heter Helianthus mollis.Den har jag här i zon 5. det blir inte lika stora solrosor på den som på den ettåriga. Maximilian vet jag inte om den går hos mig, är lite sugen på att pröva. Det finns även fler arter som är perenna. Vilken har du Linvik?
lissa
Jag köpte en påse med blandade solrosor, så jag vet inte vilka det är sad.gif , Om ingen är perenn så kommer det ju en ny sommar efter den här biggrin.gif
Här äter man saltade solrosfrön, lite pilligt att få ut dom, men goda är dom smile.gif
Anna Maria
Tack Linvik, jag återkommer i så fall. Än lever de men är som sagt lite rangliga. Jag har gott hopp om att de ska ta sig när de kommer ut i växthuset nån gång i vår när det är färdigt.
Du som har dem, hur breder de ut sig? Är växtsättet likt de vanliga ettåriga solrosorna eller?

Maria
Maggan H
Den här kallas perenn solros, jag vet inte sortnamnet men den sprider sig i sidled med underjordiska utlöpare, men inte så snabbt. Inte ogräsartad alltså. Blommar juli-frost och kan bli upp till 150 cm hög, så om det är denna är det inte se konstigt om småplantorna är rangliga, de är såna.
Anna Maria
Tack för vacker bild!
Ja den ser ju ranglig ut, då kanske de ska vara så. Jag får väl ge mig till tåls.

Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon