|
Hej alla... 2 frågor i en , först en om luktärtor..man ser inte så bra på bilden, men är det dags att toppa eller ska ja vänta på ett bladpar till??? Sådde Ipomeor i söndags på elementet, och blev lite chockad när jag såg att en del hade kommit upp. Har tagit bort dom från elementet och satt dom en bit ifrån...fråga: är det för tidigt att sätta dom riktigt svalt ?? Och :ska jag fortfarande ha dom under plast ???   Har satt in dom smått, men finns öven i mitt album under sådd i feb, om det inte syns ordentligt här...
impomoea ränner lätt iväg, vad menar du med riktigt svalt? Att sätta dem några grader svalare skulle jag ha gjort, brukar jag göra med väldigt mycket som inte får ränna. Kan berätta att blomma för dagen är ett gott val, otroligt fina, men tänk på att passa med vattningen!
Ja, jag älskar Ipomean, hälften av fröna jag har satt kommer från dom jag fick förra året. Grejen är att dom precis har tittat upp och vill inte att dom ska ränna iväg. Eftersom det är första gången jag sår som man bör har jag många undringar. Är dom inte FÖR små för att ställas svalt?? och plasten, ska den av eller på?? Förra året spände jag ståltrådar som ett extratak på balkongen för Ipomeorna. Jättefint och dessutom fick jag lite extraskugga..i år vill jag ha ett tätt tak av blommorna..Mmm
kerstin z5-6
21-02-2006, 10:58
Ipomoea Indica är perenn hos dej -har murgröne lika blad och jättetrumpeter -blomman för dagen blommor i klasar om tre -lila vanligaste färg -du kanske skulle pröva en sådan nångång ?? täcker en vägg i min vinterträdgård.. tacksam
Hej igen...Perenn tror jag inte den är...utom kanske dom vilda, men dom blommar inte hela året. Spanien är ju så stort, så i Andalusien kanske den fungerar hela året, men tror inte det. Den där i klasar har jag inte provat, mina brukar vara lilaaktiga med lite rosa i...men när dom sätter igång blir det minst en om dagen. Satte några stora (köpe) sen förra året, mennästan alla i år är från egna frön. Jag satte dom i söndags och alla är uppe. Har just satt ut dom trots att dom är pytte. Luktärtorna jag satte samma dag har inte kommit,,i en del glas ser man att jorden börjar röra sig..så i morgon eller övermorgon kommer dom nog. Av dom jag satte förut och som jag av misstag flyttade på skjuter i höjden...är fundersam på om dom ska toppas redan.??? Bilden är kanske inte så klar, men på 2 har det kommit 2 parblad förutom hjärtbladen..   Hoppas ni kan se tillräckligt bra för att kunna hjälpa mig.....
Jag brukar toppa luktärtorna efter 2-3 bladparet. Gör man sedan en toppning till så blir de jätte fina och täta. Mvh Fenja
Hej Fenja...just nu har vi haft den värsta åskskräll jag har hört och sett i mitt liv..min stackars vove darrar som ett asplöv. Tempen ute har gått från 18 till 10grader på tio min...Jag hade just satt ut ipomeer, tål dom så kallt när dom föddes i natt...det är dom på fotot ??? Oj, höll på att glömma tacka dig för ditt svar..Tack så jättemycket. När du toppar, tar du just ovanför ett blad eller tar man bara bort själva bladet ??? Som du kanske märker känner jag mig väldigt osäker  Hoppas bara att jag inte är för vetgirig, för jag vill inte bli nån..ah, hon igen blä...
Jag brukar härda av växterna innan jag ställer ut dem, vänja dem långsamt, i korta pass från början, under en vecka ungefär. Det behöver det för att inte torka ut av vindar och så. Sätt dem inte i full sol direkt då kan de torka ihjäl. Du nyper av toppen på luktärten precis ovanför ett blad par. Då skjuter den nya grenar nerifrån och du får fler stammar liksom. Mvh Fenja
Tack för hjälpen Fenja, jättesnällt att jag fick svar snabbt. Ska genast ta in dom igen..från 30 till 18 sen 10 grader samma dag är naturligtvis för mycket...
kerstin z5-6
21-02-2006, 18:24
Nu tror jag du missförstod mej Ipomoea är ett stort släkte -de flesta blommar över och vissnar efter en sommar oavsett växtplats , medan Ipomoea indica är helt perenn , dvs -när det blir svalare under de värsta vintermånaderna tar du in den -klipper ner först -och har den som vanlig krukväxt-sen kan du avhärda den tidigt och placera ut den igen . Till skillnad från tex ipomoea tricolor -som är ett årig-och dör på hösten oavsett temp-när den väl bildat en massa frö lägger den av ..
Avhärdning av småplant tar minst en vecka -precis som Fenja föreslår Stora papperpåsar kan skydda den första tiden
fortsätt att fråga varje gång du undrar något, vi blir bara bättre av att dela med oss av kunskap! Visa bilder sedan när de har blivit lite större och blommar så vi riktigt kan bli gröna av avund över din tidigare och längre odlingssäsong!:)
soulfire
21-02-2006, 22:54
om man bor i skåne, när kan man då sätta igång att så luktärtorna och Ipomea? Jag har hört att man kan odla luktärtor i toarullar, är det sant? det måste vara ganska platssparande om man kan ha dem i en glassburk eller något....
Kerstin z5-6..ja, missförstod dig helt, måste försöka få tag på indica varianten, för den kanske inte behöver tas in ens...tack för tipset. Carex..Tack till dig med som inte tycker det blir tjatigt med frågor. Jag har redan ett rätt stort album..inte så många foton från i år, men dom lfesta är ju perenner soulfire..dom andra kan nog svara dig bättre, ..det där med toarullar har vi pratat om i en tråd, en del går det bra för ( dom flesta), för andra, som jag, antingen möglar rullarna eller så torkar dom,  man måste nog veta hur man ska göra med rullarna..men som sagt, här finns det väldigt många kunniga och hjälpsamma personer som säkert svarar dig
Soulfire, jag har sått mina luktärtor och jag bor i zon 4 i V:a Götaland. Jag toppar mina flera gånger så det brukar inte vara något större problem att förvara dem. Man får ge dem en pinne att klättra på. Många odlar i toarullar, jag gillar det inte för att de snabbt blir fulla med mögel här. Men som Lissa säger, andra tycker att det är bra. Mvh Fenja
En 'dum' fråga: Jag har köpt en Luktärt som heter 'Black Knight' från Impecta (nr 8487) Den ska sås först i mars - april....kan den också sås nu...? Hr de skrivit fel tid eller finns det olika tider för luktärter?
Eva i Skåne
22-02-2006, 14:31
Luktärter i toarullar funkar jättebra. Man kan ställa dem tätt i en burk och får plats med fler än om man sår i krukor som oftast behöver vara vidare. Sen är det enkelt när de ska sättas ut, bara ta hela rullen med plats och gräv ner. Pappersrullen multnar bort och man retar inte rötterna, som är lite känsliga på luktärter. Första året jag använde toarullar var jag lätt chockad över möglet, det ska erkännas, men fyller man på enda upp så blir det inte så mycket och man kan skrapa bort översta jordlagret om det kommer mögel. Inga av mina plantor har tagit någon skada.
Jag tänker inte så mina luktärter och ipomea förrän mitten-slutet av mars. Det är frestande, men jag har varit för tidig så många gånger förr och det blir ett helsike att ta hand om allt innan det kan sättas ut. Även jag bor i Skåne.
Okej .... tack för svaret Men om man sår i toarullar...(som jag har i mängder till att gömma godis i åt Ludde)... ska man inte skola om dem nångång?... du, Eva i Skåne, skrev nämligen att du tar ut dem och planterar dem som de är, med toarullen kvar... Har aldrig sått luktärter förr, hur känslig är rötterna egentligen...???
Eva i Skåne
22-02-2006, 15:16
Nej dom skolar jag inte om och jag sår i vanlig blomjord. Det funkar bra.
Vill man använda såjord så fyll t ex 2/3 blomjord först i rullarna och sedan såjord ovanpå, så får fröet gro i såjorden och rötterna som utvecklas går sedan ner i den näringsrikare jorden, men som sagt jag har aldrig gjort så själv.
Jag vet inte hur känsliga rötterna är, men jag har hört att de inte tycker om att man rör dem och alltså är lite svårare att skola om.
Blötlägg gärna luktärtsfröerna ett dygn innan sådd.
Super tack... ska skriva det på påsen så jag inte glömmer det...att jag ska blötlägga alltså...
soulfire
22-02-2006, 21:38
Jag vill också tacka för alla visa ord. Jag ska hålla mig till mars, jag har ändå rätt fullt redan, ska nog sno lite tomma rullar på jobbet... trots förkylningstider så tar det så lång tid att få ihop ett gäng;) Jag har köpt massor av luktärtor... Medan jag väntar på att de ska gro ska jag försöka göra en sån där klättergjej i pil
kerstin z5-6
23-02-2006, 18:36
En till rekommendation  Ipomoea Noctiflora -månvinda -blommor som dasslock , doftar slår ut kväll o natt -tål inte under + 7 sås tidigt-mars -bländvit Se här
Den ser underbar ut Kerstin skall försöka att hitta fröer, tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|