josohl
Cirka hälften av mina frösådda Flitiga Lisa bildar inga rötter! De har grott bra och det finns två fina hjärtblad, men i andra änden är det bara en liten klump utan rötter! På vissa groddar är "klumpen" t.o.m. lite brun. Jag har sått i kvalitetssåjord uppblandad med cirka 1/3 perlit. Jag har haft detta problemet förut och därför struntat i att så så Flitiga Lisa under flera år. Nån annan som känner igen detta? Vad göra?
birgitek
Precis så gick de med mina förra året, vet inte vad jag gjorde för fel.
Birgit Ek
Kjell_Zon4
Hej jag är en glad amatör när det gäller trädgård. Det som jag tycker är det bästa att hålla på med i trädgården är att så växter. Jag provar alltid nya växter varje år, och har några standards som jag alldrig misslyckas med och dit hör bl.a Flitiga Lisa nu vet inte jag vad du har för odlingförutsättningar men jag har bara fönsterkarmen och kallväxthus. Jag tror att du kanske har sått växterna för tidigt , jag sår minna lisor ca 15 mars och då blommar dom från midsommarveckan till frosten tar dom MVH Kjelle
josohl
Intressant fundering med såtiden. Dock tror jag själv inte på det då jag förr sådde mycket senare än jag gör idag, de första åren jag sådde satte jag Lisa-fröna i slutet av mars (har en sådagbok kvar så jag kan jämföra åren och resultaten), och hade då samma problem. Dessutom har jag tilläggsbelysning så att det blir ordentligt med ljus. Själv har jag spekulerat i om jorden är för "stark" så att smårötterna dör, men det kan den ju inte vara nu när det är såjord med iblandad perlit, det borde ju inte innehålla så särskilt mycket näring.
Eva i Skåne
Du har inte sorgmyggor så det är larverna som ätit upp rötterna?
josohl
Nej, har inte sett några sorgmyggor.
Kjell_Zon4
CITAT (josohl @ 21-02-2006, 14:53)