Åsa E
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på någon perenn som kan samexistera med snödroppslökar, som täcker snödropparnas vissnande blad.

Jag har försökt med akleja, men de verkar inte kunna konkurrera med snödropparna. Och så har jag haft röd lungört, men de var alldeles för invasiva. Platsen är halvskuggig och normalfuktig.

Hälsningar Åsa
Carex
hosta?
Åsa E
Kanske, om det finns någon sort som är snäll och inte bildar cementliknande rotknölar. För det gör den som jag har, en storbladig helgrön sak.

Kom gärna med fler tips! smile.gif

Åsa
Xelma
Jag undrar hur det är med liljekonvalj? De bildar rejäla mattor men jag tycker de är luftiga emellan rötterna.
Gåsis
Någon sorts näva kanske? Eller andra lökar som kommer senare, fast det var ju förstås perenner du frågade om biggrin.gif

/Åsa
Åsa E
Nävor är trevliga, det har jag funderat på. Till exempel vit brunnäva i kombination med någon lägre sort.
Liljekonvaljer får jag inte att växa på min tomt, jag undrar varför?
Annars är de ju underbara.

Vad har ni själva ihop med era lökväxter?

Åsa
gunnelö
I vår rosenhäck med en matta av snödroppar samsas dessa bra med månadssmultron och förgätmigej.

Gunnel Ö
Xelma
Jag tycker inte lite visset stör så mycket, på nåt vis ser jag mest det nya som kommer upp... rolleyes.gif

Tur det, för 20-30 kvm krokus ger mycket vissna blast. Där kommer sen kobrakallor, ormbunkar, förgätmigej, aklejor mm

Narcisser följs av funkior, parasollblad, rodgersia, spirstånds mm

Tulpanerna växer bland myskmadra.

Snödroppar har jag inte så många, än. Men jag hoppas att de kan tycka om och sprida sig bland liljekonvaljer, som jag har 6-8 kvm i solig/halvskuggig sandjord, och att växa under strimlönnen.
pejori
CITAT (Åsa E @ 23-02-2006, 10:58)
Nävor är trevliga, det har jag funderat på. Till exempel vit brunnäva i kombination med någon lägre sort.
Liljekonvaljer får jag inte att växa på min tomt, jag undrar varför?
Annars är de ju underbara.

Vad har ni själva ihop med era lökväxter?

Åsa

jag kör med alunrot till mina lökväxter... smile.gif smile.gif
dom större lökväxterna, som påsk och pingstliljor får slåss med större och högre liljor och phlox wub.gif
Åsa E
Här kommer ju massor av goda idéer! smile.gif
Alunrot, ja just det! Jag har en påse med frön som jag snart ska så. Då får jag ju lätt tillräckligt många plantor och så kan jag komplettera med lite annat för att få variation.
Jag längtar till våren så att jag nästan spricker! Snön försvinner lite för varje dag. sleep.gif

Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon