anna_rispan
Jag är nyfiken om det är någon som har bra råd o hur lägger man fram dem till den det berör??
gammelnalle
blaserad blasé, levnadsmätt, övermätt på nöjen, likgiltig, liknöjd, ointresserad, världstrött, uttråkad, utlevad, bortskämd, däst

http://www.synonymer.se/?query=blaserad&bt...Hitta+synonymer

DET har vi väl alla varit mer eller mindre någon gång...????

men när det övergår till en negativ spiral där man tappar livsglädjen totalt.... då bör man nog söka proffshjälp!!

Jag TROR inte det finns någon patentmedicin... var och en behöver nog "SIN" metod.

b
Hannele
CITAT (gammelnalle @ 21-02-2006, 12:53)
blaserad blasé, levnadsmätt, övermätt på nöjen, likgiltig, liknöjd, ointresserad, världstrött, uttråkad, utlevad, bortskämd, däst

DET har vi väl alla varit mer eller mindre någon gång...????

Nej.
Anma
Menar du Hannele att du ALLTID är glad och aldrig LESS på någonting, inte ens korta stunder? I såfall är jag väldans avundsjuk!
Farbror Blå
Att bota sej själv är nog lättare än att hjälpa andra.
Om man känner sej blasé, bör man starta nåt nytt.

Någon sa att man varje vecka bör skapa en ny vana.
Kanske ligger nåt i det, att inte dag ut och dag in upprepa samma trista mönster, då är det lätt att fastna i tristessen.

Ställ bilen en dag och ta bussen eller tvärtom!
Unna dej en rast nånstans där du ofta passerar, men aldrig stannar.

Ta ledigt från jobbet en dag och gör nåt du annars aldrig gör.
Titta i tidningen vad som är på G i din stad och välj på måfå ut nåt att gå på.

smile.gif
SOLVEIG
Den som har förmågan att kunna glädja sig åt lite,

har mycket att vara glad åt! unsure.gif
Bee
Hur man kommenterar till någon att man undrar om personen är uttråkad? Det beror väl på vilken relation man har till personen; hur väl man känner och kommer överens med henne/honom. Samt vad saken gäller så klart. Är det en arbetskamrat som tappat gnistan? Det kan ju vara svårt att veta varför någon uppträder som om hon är blasé. Hon kanske egentligen är deprimerad eller är i ett förstadie till utmattningsdepression. Ointresse för omgivningen är ju ett tidigt tecknen har vi fått lära oss här på jobbet. Sen kan man ju faktiskt bli genuint uttråkad av att göra samma gamla grejer jämt och ständigt.
Det är bra om man kan visa intresse och fråga personen hur det är, typ " du har verkat lite frånvarande på sistone, är det något som trycker dig?" Svaret ger ju om/hur man skall fråga vidare.
anna_rispan
men finns det något råd man kan ge förutom att söka proffessionel hjälp? Eller är det bara att säga hitta på nåt nytt då!!
gammelnalle
det är ett SVÅRT ämne!!

och jag inbillar mig att "blasé " kan betyda nästan vad som helst från uttråkad till depression.... och allt där emellan....

Jag förstår inte RIKTIGT vad det är du vill...
personen i fråga vet nog om att h*n är blasé... och vad är det då du vill att personen skall förstå???

Jag GISSAR att du vill göra persone uppmärksam på att h*n håller på att på något sätt "tappa" fotfästet... men det är ju bara en gissning.

så en LIIIITE mer förklaring....

b
Hannele
CITAT (Anne R @ 21-02-2006, 14:22)
Menar du Hannele att du ALLTID är glad och aldrig LESS på någonting, inte ens korta stunder? I såfall är jag väldans avundsjuk!

Nej, men jag är aldrig blasé.
Även om jag är less och ledsen, tycker jag att livet är spännande och jag är alltid lite nyfiken, även på småsaker. Men jag har också förmånen att få bo på en mycket spännade och fin ö. rolleyes.gif
anna_rispan
CITAT (gammelnalle @ 21-02-2006, 22:19)
det är ett SVÅRT ämne!!

och jag inbillar mig att "blasé " kan betyda nästan vad som helst från uttråkad till depression.... och allt där emellan....

Jag förstår inte RIKTIGT vad det är du vill...
personen i fråga vet nog om att h*n är blasé... och vad är det då du vill att personen skall förstå???

Jag GISSAR att du vill göra persone uppmärksam på att h*n håller på att på något sätt "tappa" fotfästet... men det är ju bara en gissning.

så en LIIIITE mer förklaring....

b

ja det är så att personen vet att den har "problem". vad jag undrar är hur kan jag peppa eller vad kan jag ge för råd till personen så att den kommer ur det där tänket. sleep.gif sad.gif
gammelnalle
tycker att bee har gett ett bra svar...

det finns så många olika former av "blasé" (vilket jag försökte säga) och så många olika former av människor....

Vet du varför h*n har hamnat där?? (Det kan ju vara "blitt av med jobbet" "skilsmässa" "dödsfall" etc)

Hur nära relation har du? (Vet du hur du KAN närma dig utan att trampa FÖR mycket på tårna)

HUR mycket fattar h*n att h*n måste bryta denna spiral??

VILL h*n bli "hjälpt" (självklart tycker man kanske-men ibland vill man bli lämnad ifred- för att få andrum och kanske t.o.m. få tycka synd om sig själv- slicka sina sår)

Vid en nära vän/familjemedlems bortgång, går ju ofta personer in i något som kan liknas vid en depression, men kan lika gärna vara ett sätt att orka bearbeta sorgen. DOCK får ju inte detta pågå för länge...

Jag menar GIVETVIS inte att du skall svara på ovanstående frågor HÄR... utan mer för dig själv.

ja det var bara några funderingar ... jag förstår ju att du verkligen BRYR dig!!!

hoppas det löser sig!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon