Killensomvillhagrönafingrar
Bakgrund
Soligt, öppet läge i Gbg.(zon 2)
Storlek 10*25 meter
Idag gammal åkermark som inte använt på de senaste 10 åren (kanske nåt år med potatis inte säker) full med ogräs bla tistlar och kirskål. mad.gif

Jag vill ha detta område lättskött och kunna göra en stor insats för att sedan alteftersom fixa i ordning den. Detta går inte idag då ögräset tar över grymt snabbt.

Min tanke inspirerad av kerstin z5-6 underbara kanadensiska rosor och informationen hon så snällt satt samman till mig om dessa.

Så här gör jag och jag vet att vissa delar är lite som att svära i kyrkan (menar mitt planerade användning av ögräsbegämpning men det är för stort område för att hinna på annat sätt känner jag)

Jag börjar som sagt med tungt artilleri och besprutar dag 1 och sedan igen dag 20.

Dag 35 har giftet haft sin verkan och jag kan nu dra upp allt dörr och det som ännu lever.
Nu får jag gå över marken med grep och leta efter stora stenar så jag inte kör sönder jordfräsen. Jobbigt men det finns inget alternativ då jag lånar maskinen och vill vara försiktig.
Sedan kör jag över området med jordfräs två helger i rad.

Förhoppningsvis är det nu fin jord som inte innehåller alltför mycket ogräs:unsure:

Dax att dra ut geotextil över hela området och lägga 5 cm barkmul/flis över allt.

Nu har jag en lättskött ful yta rolleyes.gif

Och äntligen kan jag börja använda kerstin z5-6 information om kanadensiska rosor samt plantera mina 10 Rhododendron som står jordslagna och väntar.

Jag skottar bort öar av flisen och skär upp geotextilen. Lägger till lämpliga jordförbättringar och planterar.

På detta sätt kan jag ta del efter del och behöver inte ha så bråttom samt får en lättskött yta.

Låter det som en bra ide tro?
Ytterliggare frågar:
Vad vill Rosorna ha för extra godis tillsatt jorden för att trivas?

Eftersom det är ett stort område önskar jag tips på någon marktäckande ros (alternativt en klätterros med som är vek)
Funderar även på att använda marktäckare typ Clematis Tage Lundell, Hedera helix Apple Green
Fenja
I denna lista, i mittenspalten, hittar du rubriken Marktäckande rosor en bit ner.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 21-02-2006, 11:39)
Jag börjar som sagt med tungt artilleri och besprutar dag 1 och sedan igen dag 20.

Jag lovar att inte moralisera ;-) bara ge ett litet råd.

För bästa effekt på tistlar: vänta till att de har kommit upp till åtminstone 2 blad-nivåer, och bespruta tidigt på morgonen när växternas porer är öppna.

(Jag fick tipset av en bonde och det har alltid fungerat bra. Behandlar man tistlarna för tidigt så går inte giftet ända ner i dom djupa rötterna)

MEN, om du ändå ska ha geotextil är det då inte i överkant med två totalbekämpningar innan? Varför inte skippa besprutning helt innan fräsningen, lägga ut markduk och bark, och sedan bara köra punktbekämmning med riktad stråle eller pensel på de ogräs som eventuellt borrar sig egenom duken.
kerstin z5-6
Rosor gillar kodynga och måste ha bra tillgång till vatten hela säsong ett-särskilt om du tänkt delvis upphöjda bäddar
Annars har du fått bra råd smile.gif
tone
Rosor och rododendron vill inte ha samma jord. Rododendron vill ha sur jord. Det finns speciellt framtagna rötter som tål kalkhaltig jord. Se antingen till att köpa rododendron på sådana rötter, det brukar stå INKARHO eller något liknande på, eller också får du blanda i sådant som ger en sur jord där du ska plantera rododendron. Det är t ex ogödslad torv och bark. Det finns färdig rododendronjord på påse, men det blir kanske lite dyrt till en så stor yta. Rododendron går inte så djupt, så jag tror att det räcker om du blandar för dem 2-3 dm djupt.

Varför inte en perenn marktäckare runt rosorna. Där jag har högre rosor använder jag gärna Nepeta "walkers low", som blommar som ett grå-lila-blått hav nästan hela sommaren./Tone
Åsa, mälardalen zon 2
Även rosor gillar lägre pH (gärna runt pH 5, rhododendron brukar gilla pH på runt 4-5,5)så det brukar inte vara några problem att odla rosor också i samma jord som rododendron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon