Har en ohyggligt trisst altan (betong) på 2x20m som jag vill fräsha upp till sommaren. Tyvärr är ekonomin begränsad och 1000kr är nog det mesta jag kan lägga före sommaren.
Dels vill jag ha tips på odlingskärl. Jag hittade denna http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp...pf_id=SE-715012 för 99kr, ca 60cm bred. Vacker, men det behövs åtminstone 5st för att förgylla min långa altan. Jag funderade också på om man kunde hitta stora frigolitlådor som kanske kan isolera rötterna så att växter kan klara sig tidigare på våren och senare på hösten, och många kanske kan övervintra? Jag har inte möjlighet att snickra en massa, men måla och piffa upp gör jag gärna. Vore praktiskt om lådan tålde att stå kvar hela vintern med jord i, eftersom jag inte har utrymme annanstans att förvara dom. Någon som har tips kring material, eller kanske vet var man hittar billiga lådor?
Sen söker jag tips på insynsskyddande växter. Jag tänkte att ett hörn av altanen kunde få spaljeer, där någon passande växt minskar insyn. Tankar har gått kring Klematis, humle, krasse o dyl. Eftersom jag bor i lägenhet är jag otålig och vill inte plantera något som dröjer år innan det fyller sin funktion. Kanske kan man kombinera en vintergrön växt med en sommarblommande? Vilka växter kan jag köpa uppdrivna i kruka, som tål en balkonglåda, gärna klarar sig över vintern, kanske är vintergrön, och gärna blommar samma år? Jag tänkte alltså köpa en färdig planta och inte stickling/frö. Finns det någon alls som klättrar upp 1,5-2m under första sommaren?
Zon 2, västläge, direkt sol från ca 12-17 sommartid, hyfsat vindskyddat, ej regnskyddat.
Snälla ni kunniga, ge mig tips och råd!
mvh Lottiz