Full version: Bred altan
Lottiz
Har en ohyggligt trisst altan (betong) på 2x20m som jag vill fräsha upp till sommaren. Tyvärr är ekonomin begränsad och 1000kr är nog det mesta jag kan lägga före sommaren.

Dels vill jag ha tips på odlingskärl. Jag hittade denna http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp...pf_id=SE-715012 för 99kr, ca 60cm bred. Vacker, men det behövs åtminstone 5st för att förgylla min långa altan. Jag funderade också på om man kunde hitta stora frigolitlådor som kanske kan isolera rötterna så att växter kan klara sig tidigare på våren och senare på hösten, och många kanske kan övervintra? Jag har inte möjlighet att snickra en massa, men måla och piffa upp gör jag gärna. Vore praktiskt om lådan tålde att stå kvar hela vintern med jord i, eftersom jag inte har utrymme annanstans att förvara dom. Någon som har tips kring material, eller kanske vet var man hittar billiga lådor?

Sen söker jag tips på insynsskyddande växter. Jag tänkte att ett hörn av altanen kunde få spaljeer, där någon passande växt minskar insyn. Tankar har gått kring Klematis, humle, krasse o dyl. Eftersom jag bor i lägenhet är jag otålig och vill inte plantera något som dröjer år innan det fyller sin funktion. Kanske kan man kombinera en vintergrön växt med en sommarblommande? Vilka växter kan jag köpa uppdrivna i kruka, som tål en balkonglåda, gärna klarar sig över vintern, kanske är vintergrön, och gärna blommar samma år? Jag tänkte alltså köpa en färdig planta och inte stickling/frö. Finns det någon alls som klättrar upp 1,5-2m under första sommaren?

Zon 2, västläge, direkt sol från ca 12-17 sommartid, hyfsat vindskyddat, ej regnskyddat.

Snälla ni kunniga, ge mig tips och råd!

mvh Lottiz
kristerh
Det finns någon ny sorts krukor som är gjorda i nåt som kallas fiberclay,
de ser ut som "riktiga" krukor men väger nästan ingenting, de ska tåla att stå ute året runt. Jag tror inte de är jättedyra heller wink.gif

Klematis rekommenderar jag, de växer fort och väljer du en som blommar på årsskotten kanske du kan få blomning 1:a året,
vildvin växer oxså fort, det har jag testat när jag bodde i lägenhet.
krister
noora
Det är ganska billigt att göra egna tråg i hypertufa.
Artikel om hypertufa
Lottiz
Hypertufa verkade jättehäftigt, men tyvärr har jag inte möjlighet att tillverka sånt själv. sad.gif

fiberclay ska jag kika efter, kanske blomsterlandet eller bauhaus har...

klematis har jag längtat efter, så det testar jag nog. men hur är det med övervintring på klematis o vildvin?
Lottiz
fiberclaykrukorna ser ganska tunna ut, behöver man isolera med något för att kunna övervintra växter i dom?
Carex
oj, vad mycket du kan göra! Det behöver inte alls kosta mycket. just nu har många plantskolor sticklingar billigt, om uteplatsen är i skuggigt eller halvskuggigt läge skulle jag ge mig på några fuchsior. Inte särskilt insynsskyddande, men snygg! Annars kan du prova blomma för dagen, den behöver nog en kompis för att bli insynsskyddande, eller tigeröga, eller varför inte klockranka? Planteringskärl kan man hitta nästan överallt och använda med lite enkla anpassningar, ta fram borrmaskinen om du hittar en snygg kruka utan hål i botten tex.! Jag skulle kunna tänka mig en blandning av olika slingerväxter som får samsas och framför det några halvhöga solrosor, en bra grenad sort är moonwalker.
En clematis borde kunna övervintras i sin kruka om den isoleras ordentligt och får rätt med si eller så mycket vaten den vill ha under vintern.
Såg att du har mkt sol nu, ställ fuchsian långt in då!
Jill-Ulrika
CITAT (Lottiz @ 21-02-2006, 11:45)
Har en ohyggligt trisst altan (betong) på 2x20m som jag vill fräsha upp till sommaren. Tyvärr är ekonomin begränsad och 1000kr är nog det mesta jag kan lägga före sommaren.

Dels vill jag ha tips på odlingskärl. Jag hittade denna http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic.asp...pf_id=SE-715012 för 99kr, ca 60cm bred. Vacker, men det behövs åtminstone 5st för att förgylla min långa altan. Jag funderade också på om man kunde hitta stora frigolitlådor som kanske kan isolera rötterna så att växter kan klara sig tidigare på våren och senare på hösten, och många kanske kan övervintra? ...

Vanliga zink/stålhinkar som man gör hål i botten på och baljor som går att köpa på Överskottsbolaget är bra budgetlösningar. Sen har IKEA haft stora frosttåliga terracottakärl till en hyfsad summa. På Överskottsbolaget brukar det även finnas stora lårar(trädlådor) och med lite jobb kan man säkert få dem riktigt snygga. Jag kan också rekommendera en bok som är en klassiker (eller som åtminstone borde vara det) Lena Israelssons bok "Cityodling". Där finns det mycket inspiration att hämta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon