Full version: Gödsla med urin
Eva-Lotta
Hej

Eftersom vi har skaffat urinseparerande toalett planerar jag att börja gödsla mer med urin.

Nu undrar jag om någon har prövat att odla i sandbäddar med urin som gödselmedel.

I det växthus vi är på gång att skaffa tänkte vi pröva att odla i sand och min fundering är om urin kan funka som enda gödselmedel, både med avseende på näringstillförsel till växterna och med luktproblem.

Vänligen
Eva-Lotta
bandin
Hej Eva-Lotta!

Vad har du tänkt odla? Vissa gillar inte att gödsla med urin i grönsakssängarna. Detta kan man dock komma runt och ändå använda näringen genom att gördsla gräsmattan med urin och sedan odlingarna med gräsklippet.

Lycka till!

Jessica
Eva-Lotta
Hej Eva-Lotta!

Vad har du tänkt odla?

Hej

Jag hade tänkt att odla lite av varje men kanske framför allt tomat, melon, paprika, majs och vindruvor, tror jag.

Att gödsla med gräsklipp är jag lite skeptisk till eftersom vi har mördarsniglar i trädgården och dels riskerar man väl att få med sniglar/snigelägg med gräset och dels trivs ju sniglar väldigt bra i gräshögar så hittar det in sniglar i växthuset så är ju risken stor att de blir svåra att bli av med. Eller?

Vänligen
Eva-Lotta
Gurkan
Jag är tveksam till att urin (guldvatten som det kallas lite snyggt här på Odla) duger som fullgödsel däremot är det ett utmärkt komplement, speciellt för kvävekrävande växter.

Kolla följande trådar för allmänt snack om guldvatten :

Vilka växter gillar kiss

Blomstergödning till ätliga växter

Enligt artikeln HÄR innehåller urin N-P-K i proportionerna 4,0-0,4-0,9 (i kg av varje ämne per år, detta "utspätt" i 500 liter urin ger det N-P-K 0,8%-0,08%-0,18%)

Om man ska jämföra med ex.vis flytande Blåkorn så är proportionerna

N-P-K 7,0%-2,2%-5,0% (enl. tillverkaren Bayer) Blå korn skall spädas 1:200 (ger N = 0,035%) och hamnar då i samma "storleksordning" som urin spätt 1:10 (ger N = 0,08%).

Så, om man kollar på siffrorna ser man att urin är högt i kväve men har ganska låga nivåer av P och K ... hur det är med micronäringsämnena vet jag inte men det går säkert att hitta data på det om man letar.

Mycket siffor ... hoppas du blev nåt klokare ... hoppas jag fick rätt på alla nollorna.
jåj
En liten fundering angående urin.
Vilka medciner följer med ut i urinen?
Tänker delvis på larmen om våra fiskar som forskarna tror påverkas av rester från P-piller.

Men ok, är urinen ekologisk så borde den kunna kravmärkas också laugh.gif
Men varför urin ?
Hobbyodlingen kan väl få det bästa? Troligen ekologisk Algomin eller gräsklipp.

Funderingar från en som bara tror
JÅJ
Gurkan
Ännu lite mer tyckade och tro från mig ...

Det diskuteras ju lite då och då det där men p-piller och andra mediciner men jag vet inte hur det påverkar. Fiskar är ju inte plantor ... hmmm. Visst kan plantor påverkas av olika hormonliknande substanser men jag vet inte alls hur.

P-piller är ju knappast aktuellt för min personliga del heller. Inga andra läkemedel heller.

Varför urin ? Ja, jag tycker det känns onödigt att vi spolar ut näringsämnen som motsvara nästan 200.000 ton konstgödsel i avloppet varje år bara i Sverige. En hel del av dessa näringsämnen fastläggs i avloppsslam och kan återföras på det sättet men då har man ju blandat i massa andra föroreningar och resterna från läkemedel borde ju fortfarande finnas kvar + tungmetaller och annat. Nånstans måste vi ju ändå göra av slammet, bara för att vi spolar ner nåt i toan så försvinner det ju inte.

Jag tycker iden att först blanda allt i toan och sen försöka sortera ut det i reningsverket igen är onödig och ineffektiv.

Jag tycker alla gånger att man kan gödselvattna sin gräsmatta o.dyl med det om man inte vill ha det i grönsakslandet.
Gunnar
Här kommer några länkar om att gödsla med urin:
www.evp.slu.se/tradgard/usch.pdf (Om urin som gödselmedel i fritidsodling)
www.jti.slu.se/publikat/ jti-informerar/pdf-filer/jtiinfo102.pdf (Bruket av växtnäring i fritidsodlingar-kan man ersätta konstgödsel med urin.)
www.norrkoping.se/miljo-natur/miljo-halsoskydd/information/infoskrifter/dasspappret.pdf (Dasspappret)

Vill man veta väldigt mycket så kan man också gå in på www.ecosanres.org och leta bland deras publikationer.

Hälsningar Gunnar
gammelnalle
CITAT (jåj @ 26-02-2006, 09:09)
En liten fundering angående urin.
Vilka medciner följer med ut i urinen?
Tänker delvis på larmen om våra fiskar som forskarna tror påverkas av rester från P-piller.

Men ok, är urinen ekologisk så borde den kunna kravmärkas också laugh.gif
Men varför urin ?
Hobbyodlingen kan väl få det bästa? Troligen ekologisk Algomin eller gräsklipp.

Funderingar från en som bara tror
JÅJ

Läs Gunnars länkar:
www.evp.slu.se/tradgard/usch.pdf (Om urin som gödselmedel i fritidsodling)
www.jti.slu.se/publikat/ jti-informerar/pdf-filer/jtiinfo102.pdf (Bruket av växtnäring i fritidsodlingar-kan man ersätta konstgödsel med urin.)
www.norrkoping.se/miljo-natur/miljo-halsoskydd/information/infoskrifter/dasspappret.pdf (Dasspappret)

(TACK GUNNAR!!! )

speciellt den första var lättläst...
där får du svar på dina (och mina) funderingar...

nästa engelska upplaga kanske heter "rosa lakan" ??? smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
jåj
Hej.
Nja jag är lite kritisk läsare inga rapporter påstår visar att urin kan vara fel. därför görs bedömningen att det är ok! Men varför ta risken när vi vet att det kan påverka negativt.

I ettväxthus skulle jag alldrig villja använda "luriga" skaer beroende på att jorden inte tvättas ur av regn.

Det är kul att exprimentera men ... varför när vi vet om risker om än de bedöms små. Går de desutom att undvika så är min inställning enkel.

För mig käns detlite som rötslammet från reningsverken ... en del tror en del vetoch en del har upplevt de som inte kan hända.

Använd den egna känslan
Hälsningar
JÅJ
Gurkan
Tack för länkarna.

Jåj, naturligtvis ska man vara kritisk till all information man får och så även i det här fallet.

I den första länken står det just att urin kan öka jordens salinitet (salthalt) och därmed öka risken för att nitrit akumuleras i växterna/grönsakerna. I en frilandsodling lär det knappas vara ett problem men om man gödslar mycket intensivt i ex.vis växthus under långt tid utan jordförbättring kan det möjligtvis vara att tänka på. Intensiv gödning på växter som lätt accumulerar nitriter kanske också skall undvikas/göras med stor medvetenhet om problematiken. Men det gäller ju med alla typer av gödningsmedel.

Angående slam, min poäng i mitt förra inlägg var just att man skulle SLIPPA använda slam utan istället utnyttja näringsämnena direkt innan de blandas med allt annat som följer med ut i avloppet. Nu kanske du bara gjorde denna jämförelse som ett allmänt exempel ... men ändå.

Jag gödslar gärna med mitt eget "guldvatten" men som allt annat kan det naturligtvis överdrivas om kunskap saknas.

Under alla omständigheter är jag säker på att urinnäringsämnena gör mer nytta på min gräsmatta än i förgiftat slam, i grundvattnet eller i havet.
jåj
Hej Gurkan håller med dig.
På gräsmattan passar urin.
Men det käns fel för mig att använda det i sandbäddar och växthus som Eva-Lotta frågade.

Ha en bra dag snart har vi sjuka fåglar runt knutarna.

JÅJ
Gurkan
Tack för påminnelsen ... jag hade faktiskt för länge sen glömt bort vad ursprungsfrågan handlade om. laugh.gif

*skakar hand*
Ani
ahum, jag undrar nog vad grannarna skulle tro om jag gick med pottan bakom buskarna.... biggrin.gif
jåj
Härliga vänner laugh.gif wub.gif

Varför inte bygga ett lite rött hus bakom busken där man kan "gå på" pottan

Ha det så bra, idag hadde jag jättetur och fik höpa Biobact för halva priset biggrin.gif

Det luktar så riktigt i växthuset med detta svindyra gödsel

Har provat tidigare och vet att det fungerar jättebra

Ha det så bra

wub.gif

JÅJ

*skakar hand* också
Gunnar
Om man har tillgång till en lövkompost av någorlunda storlek, och vill vara försiktig, så kan lövkomposten vara lösningen. Jag brukar hälla min urindunk på lövhögen. Vips börjar det hända något i den torra näringsfattiga högen. Temperatur på upp till 55 grader visar att det blir en väldig fart på bakterierna. Jag kan inte tänka mig att vare sig läkemedelsrester eller hormoner klarar av det. Lukten blir också minimal.

Hälsningar Gunnar
Gurkan
Gunnar, det var en intressant lösning. Jag har haft liknande tankar fast då att använda "naturell" torv istf. löv eftersom jag redan som det är nu har brist på löv. Det har stannat vid ett "tankeexperiment" eftersom jag inte vill gå och köpa lassvis med torv.

Som jag ser det är effekten dubbel, del hygienisering genom värmeutvecklingen och dels fastläggs kvävet i kolet och lakas då inte ut lika lätt, varken till luft eller ner i marken. Det blir ju som vilken gödselkompostering som helst.
Eva-Lotta
CITAT (jåj @ 01-03-2006, 17:18)
Men det käns fel för mig att använda det i sandbäddar och växthus som Eva-Lotta frågade.

Hej

Tack för alla svar!

Verkar lite dumt att gödsla med urin i växthuset, blir min slutsats av era svar. Så det får nog bli på friland och på gräsmattan. Men hur är det med problematiken med mördarsniglar om man gödslar med gräsklipp?

På friland kan jag inte gödsla med gräsklipp eftersom mördarsniglarna stortrivs under gräset. Men har någon av er som har mördarsniglar i trädgården prövat att gräsgödsla i växthuset och lyckats undvika att få in sniglar där?

Eftersom jag har god tillgång på hönsgödsel kanske vattning med hönsgödeselvatten kan vara en lösning i växthuset? Det bär mig helt emot att köpa gödselmedel när jag har tillgång till gratis, ekologisk växtnäring (alldeles p-pillerfritt).

Eva-Lotta

Eva-Lotta
mamamaggan
Nu har inte jag kollat de länkar som du fått men jag vill höja ett litet varningens finger. Vid sommarstugan så pinkar alla mina 3 karlar i det fria. Men , där de oftast " vattnar" så svartnar växtligheten och dör. Så " vattna " med måtta.
gammelnalle
CITAT (mamamaggan @ 03-03-2006, 19:29)
Nu har inte jag kollat de länkar som du fått men jag vill höja ett litet varningens finger. Vid sommarstugan så pinkar alla mina 3 karlar i det fria. Men , där de oftast " vattnar" så svartnar växtligheten och dör. Så " vattna " med måtta.

Tycker att dina karlar skall läsa på innan de pinkar... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Koncentrerad gödning är nog ALDRIG bra... oavsett konstgjord eller ej...

nä, spä ut den 5-10ggr innan om den skall direkt på landet....
(det där med kompost har jag ingen erfarenhet av, men funkar säkert..)

b
jåj
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2006, 20:19)
Tycker att dina karlar skall läsa på innan de pinkar... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Koncentrerad gödning är nog ALDRIG bra... oavsett konstgjord eller ej...

nä, spä ut den 5-10ggr innan om den skall direkt på landet....
(det där med kompost har jag ingen erfarenhet av, men funkar säkert..)

b

laugh.gif Ops skal vi nu drika 5 till 10 ggr mer wacko.gif unsure.gif

Är det rent vatten du åsyftar mad.gif eller duger rödvin wub.gif

En trögfattad sad.gif wink.gif

JÅJ

P.S.
Kunde inte låta bli
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Eva-Lotta @ 03-03-2006, 08:57)
CITAT (jåj @ 01-03-2006, 17:18)

Hej

Tack för alla svar!

Verkar lite dumt att gödsla med urin i växthuset, blir min slutsats av era svar. Så det får nog bli på friland och på gräsmattan. Men hur är det med problematiken med mördarsniglar om man gödslar med gräsklipp?

På friland kan jag inte gödsla med gräsklipp eftersom mördarsniglarna stortrivs under gräset. Men har någon av er som har mördarsniglar i trädgården prövat att gräsgödsla i växthuset och lyckats undvika att få in sniglar där?

Eftersom jag har god tillgång på hönsgödsel kanske vattning med hönsgödeselvatten kan vara en lösning i växthuset? Det bär mig helt emot att köpa gödselmedel när jag har tillgång till gratis, ekologisk växtnäring (alldeles p-pillerfritt).

Eva-Lotta

Eva-Lotta

Det går bra att använda hönsgödselvatten i växthuset och det går faktiskt även bra att använda guldvatten till sådant som ex. tomater och gurka för man vattnar ju inte själva frukterna med guldvattnet utan man vattnar ju jorden och rötterna, det är väl mera när man odlar sådant som sallat som man brukar försöka undvika guldvatten för det är ju svårt att undvika att vattna själva sallatsbladen och dessa tillagar man ju inte utan de flesta äter sallat rå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon