_nizmo_
Hejsan!!

Blir mitt första inlägg här. Det är så att jag precis fått hem några frön av Tepin chili. Jag har såjord hemma, går det bra att så det i den jorden? Hur stor ska krukan vara samt hur ofta ska jag vattna? Tyckte jag läste någonstans att tepin chili kan växa på dom mest märkliga ställena samt är rätt så lätt att odla.

Tackar på förhand!
Susanne i Linköping
Så särskilt lättodlad tycker jag inte att tepin är. För snart tre år sedan sådde jag sex frön i vanlig såjord. Samtidigt sådde jag flera andra sorter, de kom upp som de skulle men tepinfröna grodde inte. Var jag gjorde av sålådan under sommaren minns jag inte, men fram på hösten grodde ett enda frö. Plantan var sedan pytteliten fram till sommaren därpå, när jag planterade om den. Nu är plantan ca 40 cm hög och ganska tanig och eländig efter att jag flyttat och haft mindre tid med den.

Men lever gör den, så helt omöjlig är den ju inte. De flesta av de chiliplantor jag sådde samtidigt har dött.
_nizmo_
tack för svaret, jag sätter dom i såjord och så hoppas jag på det bästa smile.gif
noora
Jag har aldrig sått Tepin, men när jag har haft problem med att få chili att gro har jag ibland lyckats sätta fart på det genom att ställa sådden varmare, omkring 25 grader.
_nizmo_
CITAT (noora @ 22-02-2006, 14:29)
Jag har aldrig sått Tepin, men när jag har haft problem med att få chili att gro har jag ibland lyckats sätta fart på det genom att ställa sådden varmare, omkring 25 grader.

satte du nån plast över eller gladpack eller nått samt ställde över ett varmt element eller du har ett växthus månne?
pisanggoreng
Ibland sätter jag sålådorna (med plastlock eller plastfolie) på elementet... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon