tulle
Jag köpte i höstas en del olika Narcissus-lökar och planterade dem i en kruka. De blommar fantastiskt vackert just nu.
Min fråga är - kan de stå kvar i krukan eller blir det för näringsfattigt för att de skall blomma igen nästa år. Skall jag kanske plantera ut dem i rabatten?
Fast jag vill ju så gärna ha dem i kruka.
tulle
Elizabeth
Hur har du övervintrat krukan?
Undrar
Elizabeth
Mikael
Jag försökte mig också på lök i krukor. Fyllde 4 stora krukor, lök för en halv förmögenhet, men inget kom upp....
Satte jag dem för sent eller frös de kanske ???
Täckte inte krukan utan drog den bara in till väggen.

/Mikael
tulle
I ett uterum av glas och aluminium mot en vägg, helt oisolerat och ouppvärmt, temp brukar där vanligtvis vara 2° högre än utetemp.
tulle
belle
Plantera ut dem i rabatten över vintern. Sen kan du gräva upp dem i vår igen och sätta i krukor.
tulle
Belle, det kan jag väl inte göra. Nästa vår skall de ju blomma igen, då kan jag väl inte oroa dem. Det är väl höstplantering som gäller för Narcisser.
tulle
Eva i Norrköping
Jag tror du kan ha dem kvar i krukan, du har ju goda övervintringsmöjligheter för den. Ge dem lite benmjöl efter blomningen, så de hämtarn ya krafter. Du kan ju även plantera om dem i höst, i lny fräsch jord.
Tänk på att de inte ska stå för blött i sommar bara.
*Agnes*
hej, jag har både snödroppar, pärlhyacinter och tulpaner i krukor. När dom e färdigblommade så får dom en slurk näring och sen låter jag de gröna bladen vissna ner helt och hållet. Tidigt på vårkanten får dom en liten slurk näting igen, sen kommer dom som bara den.

Kram från Agnes med hund....
digitalkarin
Mina tulpaner, krokusar och påskliljor klarade inte alls av att bo i kruka. Det blir rabatt nästa vår.
Pärlhyacinterna gillade det, dock!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon