Full version: kålväxter
katah
Hej!

Jag bläddrade en trädgårdstidning och där stod det att man kan skydda kålplantor från larver genom att strö ett pulver som innehåller en bakterie som förhindrar larverna växa.
Det ska vara ofarlig för allt annat.
katah
äsch... jag skickade den iväg innan jag var klar...

företaget bakom pulvret heter<. Svenska Predator AB tel: 042-32 98 90
www.predator.se

Har ni erferenheter om produkten?
Är den ekologiskt?

Jag tycker det är så jobbigt med fiberduk och definitivt inte roligt att täcka halva trädgårdslandet hela sommaren... inte alls vackert!
KURT
Det består av jordbakterien Bacillus thuringiensis och jag tror att det inte är levande bakterier utan avdödade bakterier. Hur som hellst så är inte Bacillus thuringiensis farlig för andra än vissa insekter.

Efffekter varar nog inte så länge, det regnar bort. Man bör alltså använda det när det finns insektslarver och använda det flera ggr om det regnar. Har man stora kålväxter så tror jag att det ändå är enklare att täcka med duk, sprutar man med bakterierna så är det annars svårt att komma åt över allt.

Det finns ett produktblad för Turex här.
katah
tack ska undersökas!

Hur länge håller ni andra fiberduken på?

Förut hade jag duken för löst på och vinden kunde lyfta den när vi var bortresta, och då var det skört!

Jag hade även massa decorations-kål, som precis när de skulle börja bli rosa/vita och lysa på höstrabattem äts upp av larver! Man kan ju inte ha någon fiberduk där mad.gif

jag måste väl köpa/bygga en riktig odlingstunnel och jag inte tar
en "semester" från kålväxter i år... wacko.gif
Eva 33c
Själv måste jag erkänna att jag har gett upp kålodlingen helt just pga att den är så otroligt populär bland alla insekter och djur, både över och under jord. biggrin.gif
Jag är inte heller så förtjust i odlingsväven men den är nog ett måste om man ska odla kål! wink.gif
Dessutom hade jag inte vett att byta växtplats för kålen när jag började min odlarbana för många år sedan, så ett år hade jag plötsligt klumprot på nästan alla plantor. Så då blev det tvärstopp på kålodlingen. Jag gör ett par undantag: Tre grönkålsplantor av sorten Red Russian som det alltid går att hitta ny växtplats åt någonstans i trädgården (en odlarbok skrev att "grönkål är en förbisedd växt, även av skadeinsekterna...") och några Asiatiska kålväxter som jag sår i växthuset tidigt på våren.
Jag hoppas du skall lyckas bättre. laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
MB1965
är kålmasken like elak mot alla skags kål ? Funderade på lite asiatiska sorter...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon