|
Angeleyetears
21-02-2006, 22:10
Hej,
Jag har en fråga, är det olagligt att ha Belladonna i sin trädgård?
Nä, det är det inte. Mvh Fenja
Angeleyetears
21-02-2006, 22:32
Jag tänkte att det klassas som en drog.. För man kan ju bli påverkad av den. Vad kan man ha Belladonna till?
De flesta odlar den som prydnadsväxt gissar jag... den innehåller antropin som är ett gift. Den är jättefin när det blommar, här kan du läsa lite om den. Det finns många växter som du blir påverkad av, eller som man till och med kan dö av, som växer vilt. De flesta av dem har ett förflutet som medicinalörter, många av dem används än i dag inom homeopatin. Mvh Fenja
Christoffer
22-02-2006, 07:37
Min signaturbild är på ett bär från en belladonna jag odlade. Nej, den är inte olaglig, och jag har svårt att tro att den skulle bli det. Förbjuden blir den först när det förekommer en större användning i berusningssyfte av den, men då måste vi nog först importera häxor från Blåkulla ;o)
Angeleyetears
22-02-2006, 11:51
Vart kan man köpa frön till dem? I vanliga affärer ex Plantagen ?
Eva 33c
22-02-2006, 12:15
Impecta.se har frön till Belladonna (Atropa belladonna). 18:- för 40 frön. Det är inte olaglgt att odla Belladonna eller andra giftiga växter, endast ett fåtal narkotikaklassade växter är förbjudna att odla, cannabis, opievallmo (tror jag) och en del konstiga svampar. Vill du bli riktigt yr i mössan så rekomenderar jag Spikklubba (Datura) som också finns hos Impecta, fantastiska blommor dessutom. (Lika bra att skriva att det var ett skämt med spikklubban ... "don't try this at home kids")
Angeleyetears
22-02-2006, 12:39
Jag hade inte tänkt att bli yr av mina växter... :)Vad har man Belladonnan til lsedan ?Te? Smärtlindrande?
//Angel
Du ska inte använda belladonnan till någonting! Den är alltså giftig!! Inget som man ska hålla på med annat än som perenn i rabatten. Använd växter som inte är giftiga till te i stället. Opiumvallmo får man odla, det är bara förbjudet att utvinna opium ur den... Mvh Fenja
Hitta detta på Linné on Line.Som Fenja säger är detta inga växter man ska experimentera med eftersom såväl Belladonnan som Daturan kan vara livsfarliga om man inte vet hur man doserar, och det vet man inte men sånt man odlar själv och kokar ihop i köket. Men det var väl knappast ditt syfte heller Angeleyetears ... så vi förmanar nog i onödan.
RibesRubusVitis
22-02-2006, 14:45
Alla vi som gjort lumpen har fått lära oss att använda autoinjektorn med atropin, som kan häva muskelkramper orsakade av fiendens nervgas. Det är väl det enda nyttiga med giftet; någon berusningsverkan lär det inte ge.
Angeleyetears
22-02-2006, 14:55
Okidoki... Tackar för svaren...
Christoffer
06-03-2006, 13:08
CITAT (RibesRubusVitis @ 22-02-2006, 14:45) Alla vi som gjort lumpen har fått lära oss att använda autoinjektorn med atropin, som kan häva muskelkramper orsakade av fiendens nervgas. Det är väl det enda nyttiga med giftet; någon berusningsverkan lär det inte ge. Den ger ingen berusningsverkan eftersom man då har ett gift i sig, som blockeras av atropin. Utan giftet i blodet, så ger den berusningsverkan.
kerstin z5-6
08-03-2006, 11:51
Christoffer
08-03-2006, 18:44
Ja, förlamar pupillen, allt för utseendets skull! Att det kan ge grön starr, kanske ingen tänkte på, på den tiden.
ingrid fuxwall
30-03-2006, 19:29
För några år sedan var jag på en örtagård i Brastad och där fick vi lära oss vad häxorna gjorde med Belladonna, men jag berättar inte ingrid
Frågan är om det där med häxor och deras belladonnasalvor är sant. Det beror kanske på vilka häxor man tarar om  De "häxor" som brändes på bål i massor var mestadels vanliga kvinnor som blev oskyldiga offer för en urspårad häxprocess. Någon har säkert gjort belladonnasalva i berusningssyfte, men jag har svår att tro att det var något som alla "häxor" (kloka gummor e.d.) sysslade med.
Christoffer
31-03-2006, 21:30
En tvåbarnsmamma jag känner, sade att hon och hennes väninna provade att göra bolmörtssalva i sina unga da´r. De gned och gned med käpparna i underlivet men inte det minsta hände! Väldigt märkligt med tanke på att bolmört är så giftigt. Och det är väl kanske tur att ingenting hände, för då kanske hon inte skulle ha kommit så långt som till att skaffa två barn!
Hjälp ! Den metoden var ny för mig ... men så har jag ju inte den typen av slemhinnor i underlivet som skulle kunna tänkas vara mottagliga heller och således inga möjlighter att prova.  Jag får stoppa käppen nån "annanstans" ... Hur kom dom fram till denna metod ? Häxa utan underbyxor med bolmörtsalva på kvastskaftet ??? Att det inte gav nån effekt kan ju bero på många saker, hur beräknar man dosen för den upptagna mängden via slemhinnan ... om man dessutom inte vet "styrkan" på exemplaret av örten och än mindre salvan. Låter som om ett "oralt" intag skulle vara både enklare och effektivare !
Christoffer
01-04-2006, 17:21
Det är tydligen så häxorna skulle ha gjort, att ha smort in en salva med en blandning av trollörter på kvasten, och suttit sig på den och flugit iväg till blåkulla. Tropanalkaloider av antikolinerg typ som finns i dessa växter ska tydligen ge flyghallucinationer, så då är det kanske inte så märkligt att häxorna trodde att de flög med kvasten.
Hon jag känner som provade det som ung, hade tagit en hel, stor bolmört de hade hittat ute, och gjorde salva på den, men ingen effekt. Det kanske skulle vara en speciell sorts fett, nu minns jag inte vad hon använde sig av, men jag kan fråga. Jag tror att ursprungsreceptet var att man skulle använda sig av barnfett, men om det verkligen har använts barnfett till detta syfte, det undrar man.
Så här står det på giftinformationscentralen.se om belladonna:
Belladonna Atropa belladonna Växten är mycket giftig. Innehåller bl a atropin. Allvarliga förgiftningar har inträffat vid medicinsk användning och då växten prövats i missbrukssyfte. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Symtom: Muntorrhet, ansiktsrodnad, hjärtklappning, yrsel, vida pupiller, dimsyn, oro och hallucinationer. I allvarliga fall eventuellt även medvetslöshet och kramper.
Åtgärd: Ge kol. Till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen.
Christoffer
01-04-2006, 18:34
Farliga saker, och inget att leka med. När jag var i hemtjänsten, så var det en av vårdtagarna som hade fått en flaska utskrivet mot spänningshuvudvärk, och den innehöll bland annat belladonnaextrakt och någon meprobamat (el. barbiturat) och något annat mindre farligt i. I rätt dosering kan det vara ett bra smärtstillande medel, men att själv göra avkok på växten och dosera är att leka med sitt liv eller sitt välmående. Lägg bären i en liten flaska och häll glycerin på, och ha det som kuriosa, som jag har!
Christoffer
01-04-2006, 18:35
Vill även påpeka att denna flaska inte går att få utskrivet idag, men att den fanns att få utskrivet på den äldre herrens tid, flera decennier tillbaka alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|