Carex
Hur lng tid brukar en phalaenopsista p sig att utveckla en ny blomstngel egentligen? min har hllt p sedan sen hst och r fortfarande inte hlet klar med knopparna, brjar tycka det tar lng tid. Vad har ni fr erfarenheter?
pejori
mina tar lng tid p sig laugh.gif laugh.gif
tlamod r en dygd, nr man leker med orkideer laugh.gif laugh.gif
Jonte_rm
Skulle tro att det har mycket att gra med ljus och vrmefrhllanden...

mvh // johannes
GoSatta
ja det r hller jag med om, p sommaren kan dom flyga fram hur fort som helst, medans det tar evigheter p vintern, min ena brjade i oktober och blommar nu, den andra kom igng sent i oktober och har bara sm sm knoppar n s lnge
kristerh
Jag tycker inte det tar s lng tid, nr den vl visar att den vill vxa med en ny stngel eller nytt p den gamla, gr det normalfort wink.gif dvs ca 1 mnad innan den blommar.
krister
Anki V
P sen ena av mina s har jag skymtat, vad jag tror ska bli en blomstngel sedan i december. P en annan sg jag frsta skymten fr en vecka sedan och nu r den redan 1,5 cm

Dom str p samma stlle med extrabelysning.

P den som tjurar vxer det ett nytt blad p och den andra vill inte utveckla ngra nya blad.

Det knns nstan som om dom bara kan gra en sak i snder laugh.gif laugh.gif

/Anki V
Limeblossom
Passar p att frga om en sak som jag lste i Hus & Hem.
" Nr ett nytt blad vuxit ut p en brudorkid kommer ocks en blomstngel, oavsett rstid"
Stmmer det, kommer det alltid en blomstngel? Och kommer det stnglar fast det inte vuxit ut ngot nytt blad?
Tycker mina fr stnglar lite som dom vill...
kristerh
CITAT (Limeblossom @ 22-02-2006, 12:28)
" Nr ett nytt blad vuxit ut p en brudorkid kommer ocks en blomstngel, oavsett rstid"
Stmmer det, kommer det alltid en blomstngel? Och kommer det stnglar fast det inte vuxit ut ngot nytt blad?
Tycker mina fr stnglar lite som dom vill...

Det dr vet jag inte var de ftt det i frn wink.gif det behver inte alltid komma en stngel bara fr att det kommer ett blad wink.gif men det r ju s att om de fr nya blad s kan det komma en ny stngel eftersom den r i en tillvxtfas, sedan kan du f stnglar fast den inte bildar nya blad.
s det dr stmmer inte.
krister
Anki V
Annars s skulle det ju kunna stmma p mina laugh.gif laugh.gif
P den som har ett fullt utvuxet blad brjar blomstngen vxa och p den som har ett blad p "tillvxt", dr hnder det inget med det lilla "hornet" vid basen.

/Anki
ifibi
Det stmmer inte p mina...

Jag har ftt mnga nya blad, men inga stnglar n. sad.gif
Limeblossom
N...jag tyckte ocks det lt knepigt. Mina beter d sig inte s smile.gif
Anki V
Jag tror inte att man kan dra ngra skra slutsatser vare sig nr det gller vetenskap eller beprvad erfarenhet p mina tv ex. laugh.gif laugh.gif

Urvalet r ngot "litet" smile.gif

/Anki
Carex
Efter att ha brkjat utveckla blomstngel tidigt i hstas blommar den nu! Slog ut imorse:D
Inte blommat p fler r s jag kom inte exakt ihg hur den ser ut, men den r jttest! Ska se om jag fr lagt upp ngon bild:)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon