CyberJunkie
30-04-2003, 10:27
Frugan vill ha en ensamstende

thuja placerad ute vid sommarstugan.
Min frga r hur hg/bred kan denna bli om den inte beskrs? r en Brabant (zon 3)
/Fredrik
Ann i Gteborg
30-04-2003, 11:57
Hej
Minns att jag sett dessa uppgifter ngonstans, men inte var. Brabanten kan dock bli mycket stor, uppt 8m hg och skert 4m bred. Skall se om jag hittar "kllan".
CyberJunkie
30-04-2003, 12:57
Ohoj d....inte liten direkt
/Fredrik
Hasse O
30-04-2003, 13:01
Jag har sett vissa brabanter bli drygt 10 meter.
Men det r ju ltta att toppa den nr man ftt den i den hjd man vill!?!! Den blir d ca 10-15 cm hgre, s om man nu vill ha en 180 cm hck fr man ta detta i berkningen...
Mnga gamla husomrden har ensamma "fallosymboler" som snart tar i himlen... Inte speciellt proportionerlig p villatomten. De glmde nog att toppa... Och det blir inte s vackert om man kapar eftert, men det gr.
Ann i Gteborg
30-04-2003, 22:49
Hej igen
Om inte brabanten finns nnu (eller om den kan bytas ut) s finns det lmpligare sorter av thuja eller cypress (kolla vxtzon) som blir lite mindre och slankare (och vackrare enl. mig) som frivxande. T.ex Smaragd som nog finns p alla plantskolor - den blir med tiden ca 4m hg och 1m bred och vackert grn (stora Brabanter vill grna dra t det bruna hllet).
Nr jag tnker nrmare efter s skulle jag bara anvnda Brabanttill
klippt hck..min sikt - ta inte illa upp!
Om det r s att det r en stdsegrn solitr som nskas i generell mening - hr av dig fr d har jag mnga ider d jag letat fr egen del bland tillgnglig litteratur denna vrvinter.
sa, mlardalen zon 2
01-05-2003, 08:29
Smaragd kan bli hgre n 4m, de hjdangivelser som brukar anges p thuja r hjden efter 10r, thujorna slutar dock inte vxa efter 10r. Jag vet inte varfr handeln har ftt fr sig att bara ange hjden vid en viss lder, p mnga andra vxtslag s anger man ju sluthjd.
Smaragd sgs vxa lite saktare n mnga andra thujor och det kanske r orsaken till varfr den bara blir runt 4m nr den r 10r medans andra blir hgre nr de fyllt 10r. +Odlingsfrhllandena spelar ju en viss roll, r odlingsfrhllandena bra s kan den nog vxa snabbare r odlingsfrhllandena smre s vxer den saktare.