Full version: Gamla fröer
gunnelö
Idag är jag i städtagen och har grävt djupt i gömmorna dvs där alla gamla fröpåsar ligger. Fröpåsar som är upp till tio år gamla och som jag inte lyckats göra mig av med.

Mest är det ettåriga sommarblommor som kan direktsås. Kan någon hjälpa mig med att tala om att det faktiskt inte är någon idé att spara så gamla fröer!!!

Frågan är väl egentligen hur länge frön egentligen är grobara. Jag vet ju att det kan skilja mycket men rent generellt, hur mycket avtar grobarheten med att åren går?

Gunnel Ö
Eva 33c
Jag har sått 10 år gamla frön med bra resultat. Förra året tex Zinnia, Basilika och en brytböna. (Att de blivit så gamla beror helt enkelt på att jag bara sår några planteor per år av dessa sorter. ) Hållbarheten beror dels på fröet själv, det sägs att dill och palsternacka tex har kort hållbarhet. Men det beror också på hur de lagrats. De håller sig bättre svalt än varmt. Man kan göra en grobarhets-test genom att ta några frön och lägga i ett fuktigt hushållspapper och sen i en plastpåse. Gror de där så är det ju fortfarande ide att så de på riktigt. Om det är blommor du både kan ha och vara utan så har du ju inget att förlora på att slänga ut de i vår! Men är det någon sort du verkligen villa ha så är det kanske bäst att köpa nya. När man väl inser att de inte kommer att gro är det oftast försent för omsådd, i alla fall om det handlar om direktsådd ute. smile.gif
gunnelö
Tack för svar Eva.

Jaha det var väl det jag trodde, då kan jag inte slänga fröerna i år heller. Jag har både zinnia, brytbönor och basilika i högen.

Jag gör nog som du säger, slänger ut lite frön här och där till sommaren men satsar på nya frön till försådderna.

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon