Full version: Hjlp
Miamamma
Fick fr av slingerstormhatt och har ingen aning om hur jag ska f dom att gro. Finns det ngon som kan hjlpa mej med rd?
Floppy
Jag har inte en aning...har kollat runt lite p internet...rekomenderar att du sker p slingerstormhatt hitta inte (kollade inte s jttenoga iof) ntt om sjlva sdden men att den kan st i sol eller halv skugga...den blir 150-200 cm hg...lite snt hitta jag....men sk lite p internet se om du hittar ntt mer... smile.gif

kunde inte lta bli att ska lite till hittade detta:
Lnk
kerstin z5-6
javisst -s och stll ut genast -de vill grna ha minusgrader omvxlande med plus ett par varv s detta r idealisk tid.Frna har en hg fryspunkt -7 s det gr inget alls om ldan fryser ihop ett par ggr
Du sr i fuktad sjord-och stller ut efter 24 tim i rumstemp-s p ytan
-Minst 6 veckor ska de st ute -om du ska driva dem inne sedan
Det r en underbar slingervxt Aconitum hemslyanum -slingerstormhatt

Frna kan vara svrvckta -de ska helst ss frska -ev behvs flera varm kall perioder fr att de ska gro -
Lycka till
Anna Maria
r alla den hr underbara frgen du visar Kerstin? Eller finns det andra? Jag har stt och stllt ut frn jag kpte hos TA men jag har ingen aning om vad det blir egentligen...

Maria utanfr Enkping
Miamamma
Tack snlla fr svar!
Jag har inte hittat ngonstans att lsa mej till detta och jag har ingen bekant som har frstt heller. Jag har bara sett dom p bild och tyckt dom r urlckra.
I sommeras var vi hos Peter Korn nere vid Landvetter och han har massor med udda vxter. Pltsligt str det en dam bredvid mej och lser p en kruka och frgar sin man om dom ska ha en slingerstormhatt. Det skulle dom. Det var den sista! sad.gif
Men jag var hos en dam p stgtasltten och hittade fr hos henne. rolleyes.gif
Nu ska dom ss och ker ut i morgon.

TACK! wub.gif
kerstin z5-6
tongue.gif En del kan vara bl-men r det A hemslyanum ser de ut som den jag har
Oxfile p kltterstllning sger de elaka smile.gif
Jag tycker de r underbara jag laugh.gif blanka rostlilabruna blommor och blanka blad , en hjdar vxt!
AnnammA
r det detsamma som Dicentra Scandens? Isfall har jag ocks en pse frn... wub.gif

AnnA
Helen i Pite Zon 5
CITAT (AnnammA @ 24-02-2006, 01:36)
r det detsamma som Dicentra Scandens? Isfall har jag ocks en pse frn... wub.gif

AnnA

Nej, det r inte detsamma, Dicentra Scandens r ett klttrande hjrta som fr gula blommor, hos mig en 1-rig slingervxt. Jag har lyckats bst med att f dom frna att gro efter en kylperiod p ngra veckor. /Helen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon