mosse
Jag vill gärna köpa växthus till våren, men det är svårt att hitta ett som känns riktigt bra.

Är det någon här som har specialbeställt sitt växthus?
Någon som vet var man gör det och vad det kan kosta?

Jag hade tänkt mig ett på 10 kvadratmeter.

/mosse
Gurkan
Jag vet inte nåt om det här eftersom jag är en obotlig gör-det-självare men såg ett tips i en annan tråd häromdan (den finns lite längre ner i listan här) :

CITAT (Sten Ch @ 14-02-2006, 23:13)
Varför inte försöka skaffa färdigfrästa profiler i lärk eller douglasfur (Oregon pine) och bygga precis som du själv vill. Då slipper du aluminiumprofiler, som inte är särskilt roliga, åtminstone inte i en äldre miljö. Växthusbyggaren Alvar Rosdahl utanför Eslöv kan säkert fräsa till så många meter du anser dig behöva, snickra till en dörr enligt dina önskemål och skicka rasket upp till dig. Sedan är det bara att snickra. Glasen Alvar använder är 70 cm yrkesglas och sådana kan du säkert få köpa av en yrkesodlare.

Läs mer i tråden "Eventuellt växthusprojekt" eller vad den nu hette ...
kerstin z5-6
ett annorlunda växthus
Sten Ch
Jag ser att Gurkan citerar mig härovan. Annars hade jag nog gjort det själv... Jag lät Alvar bygga mitt växthus och är väldigt nöjd. Han är gammalt västhusbyggarproffs som slagit sig på hobbyväxthus efter pensionen. Bygger i lärk eller douglas fur (Oregon Pine) med 70 cm glas (yrkesglas). mitt är 3,5 m brett, lika högt och (vill jag minnas) 6,5 meter långt. Skjutdörr på kortsidan med trevlia spröjsar. Jag är nöjd också med utsseendet (gillar inte aluminiumprifilerna i "moderna" växthus). Naturligtvis kan man beställa mindre också, men har du en tomt som inte är pytteliten, tycker jag du ska satsa på mer än 10 kvadrat. Man måste kunna vända sig därinne!
Ett problem är luftningsfönstrena. öppnas med kedja & kuggstång, och det är inget fel med det, men de är för tunga för hobbyautomatik. Gissar att de väger cirka 40 kg per styck eftersom de är fem meter långa... Funderar på att köpa motor & termostat från något proffs som lägger ner verksamheten. Får se, ännu är det ju inte riktigt så varmt att luftningen behöves... jag skickar gärna bild via mail.
pisanggoreng
CITAT (Sten Ch @ 06-03-2006, 00:06)
jag skickar gärna bild via mail.

Kan du inte lägga upp en bild här så alla får se..? Tror många är nyfikna. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon