Plain
Halloj!

Har precis förstått tjusningen med att så själv istället för att köpa tomatplanta_001 från ICA. Frågan är - är det för sent att så i början av mars? Jag har inget växthus och än så länge inte något lysrör (ska skaffa). Sortena jag sneglat på heter Gardeners Delight, Sungold och Tiny Tim.

/David i Viksjö
Margith
Jag har fått lära mig att tomater "ska" sås 6-8 veckor innan du beräknar att kunna ställa ut dem. Om du inte har växthus tycker jag alltså att det låter i tidigaste laget att så i början av mars, men å andra sidan har jag ingen aning om var Viksjö ligger biggrin.gif Geografi har aldrig varit min starka sida.. laugh.gif
Svante, zon 1
Det är ingen brådska. År 2005 sådde jag tomater 29 mars och det var nog egentligen lite för tidigt. Som sagt så är det lagom med 6-8 veckor innan de skall ut och med tanke på att du verkar bo i Ångermanland så kan du nog inte plantera ut dem förrän i början av juni i alla fall.

Skall du odla på friland eller tänker du skaffa växthus? I så fall kan du kanske sätta ut dem tidigare om du passar på och värmer lite extra kalla nätter.
Bitta98
Har man växthus kan man starta mellan den 1 och 15 mars, dvs om man har tillgång till värme om det skulle bli kallt på nätterna. Skall man ha tomaterna utomhus kan man så i början på april.

//bitta
Plain
Haha, roligt med gissningar om vart jag bor - strax utanför stockholm - zon 2-3 smile.gif

Det blir på friland jag sätter plantorna - mot söder eller västervägg. Om jag behöver pallkrage får jag se - jag har inte kollat om jag har någon grävmån under de stenplattor som täcker vår framsida idag.

/David i Viksjö (2 mil norr om storstockholm) tongue.gif
evelina
Jag bor i Kungsängen och har redan sått tomater men jag har då en inglasad balkong som dom får stå i och avhärdas innan dom ska ut i växthus på landet. Det enda man får göra är att skola om dom flera ggr.

Kul att se en Viksjöbo här!! rolleyes.gif Som ligger i Järfälla om någon vill veta.
Svante, zon 1
CITAT (Plain @ 22-02-2006, 16:14)
Haha, roligt med gissningar om vart jag bor - strax utanför stockholm - zon 2-3 smile.gif

Det blir på friland jag sätter plantorna - mot söder eller västervägg. Om jag behöver pallkrage får jag se - jag har inte kollat om jag har någon grävmån under de stenplattor som täcker vår framsida idag.

/David i Viksjö (2 mil norr om storstockholm) tongue.gif

Jag gjorde en Googlesökning eftersom jag inte hade en susning. Viksjö i Ångermanland kom högt bland träffarna. Bor du i Stockholmstrakten har du ju aningen bättre förutsättningar för tomatodling på friland! tongue.gif

Det är i varje fall ingen panik att så. Jag passar på att tipsa om en site som jag upptäckte förra året:
http://www.tomatsidan.se

Där kan du handla frön till tomater ingen av grannarna har. Jag testade sorten "Tidig röd" med gott resultat förra sommaren (sådd 29/3, utplantering på friland 29/5, första mogna tomaten 15/7).

I år skall jag odla den igen, plus några andra sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon