Jag har några år gamla Forsythiabuskar (satta hösten 2000) som jag klippte ner lite första våren (2001). Förra året (2002) satte dom väldigt höga skott rakt upp.
Nu blommar buskarna alldeles nere vid marken. Jag har fått rådet att ta bort grenarna längst ner så dom inte slår rot, men vad gör jag med dessa höga grenar? Buskarna ser konstiga ut nu.
Hälsningar,
Inger i Trollhättan
Ann i Göteborg
30-04-2003, 12:03
Hej
Jag skulle faktiskt låta dem vara helt några år framöver. F. blommar på fjolårsskott så du får blommor på dessa höga nästa år. Där F. hänger ner och slår rot kan en del tycka är fult m.m. men jag låter dem vara och tar upp en litet spö/planta då och då och planterar ut i trädgården eller delar med mig till vänner.
Först när F. är en gammal buske tar jag varje år en av de äldsta grenarna och sågar av nere vid marken - sågar för då rår inte ens grensaxen på tjockleken.
Om de långa spröten är få och glesa kan man beskära dem strax ovanför bladknopp. Då förgrenar de sig över sommaren och busken blir tätare ovantill nästa år.
Men som sagt - de börjar blomma på 2 och 3-årsved, så ju mer man beskär desto mer får man vänta på blommen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.