Jag har ngra r gamla Forsythiabuskar (satta hsten 2000) som jag klippte ner lite frsta vren (2001). Frra ret (2002) satte dom vldigt hga skott rakt upp.
Nu blommar buskarna alldeles nere vid marken. Jag har ftt rdet att ta bort grenarna lngst ner s dom inte slr rot, men vad gr jag med dessa hga grenar? Buskarna ser konstiga ut nu.
Hlsningar,
Inger i Trollhttan
Ann i Gteborg
30-04-2003, 12:03
Hej
Jag skulle faktiskt lta dem vara helt ngra r framver. F. blommar p fjolrsskott s du fr blommor p dessa hga nsta r. Dr F. hnger ner och slr rot kan en del tycka r fult m.m. men jag lter dem vara och tar upp en litet sp/planta d och d och planterar ut i trdgrden eller delar med mig till vnner.
Frst nr F. r en gammal buske tar jag varje r en av de ldsta grenarna och sgar av nere vid marken - sgar fr d rr inte ens grensaxen p tjockleken.
Om de lnga sprten r f och glesa kan man beskra dem strax ovanfr bladknopp. D frgrenar de sig ver sommaren och busken blir ttare ovantill nsta r.
Men som sagt - de brjar blomma p 2 och 3-rsved, s ju mer man beskr desto mer fr man vnta p blommen.