Full version: Örter ...Mjäll
Angeleyetears
Hej,

Finns det något växt man kan använda för att få bort mjäll?

//Angel.
harald
det finns iaf schampo som innehåller bl.a brännässla och salvia som ska vara bra mot mjäll..
Angeleyetears
Jag går på Head and shoulder och jag har hört att det är rätt dåligt för naturen att använda det... Men det finsn nästan inget anant schampoo.
Vad köper man det där med nässlor?

//Angel
noora
Du kan göra avkok med nässlor själv och skölja håret med det när du tvättar håret. Jag har ingen aning om det fungerar, jag har aldrig testat själv utan bara läst om det smile.gif

Ett bra mjällschampo tycker jag annars är ACO:s mjällschampo som säljs på apoteket.
harald
det där med nässlor och salvia hade jag köpt i england, men urtekram vet jag har ett schampo med nässlor i. brukar finnas på hälsokosten eller ekobutiker och liknande..

en annan sak som fungerade bra var riktig ångbastu (sån med så mycket ånga att man knappt ser en halvmeter ens)..
tyvärr har jag inte hittat någon bra sådan här i göteborg där jag bor nu..
Angeleyetears
Okey, jag åker till London nästa vecka =)
Där jag bodde innan hade de ett ställe med ångbastu, men itne på detta gym jag går på nu.

//angel.,
harald
ok.. neal's yard remedies köpte jag det på.. ligger vid neal's yard i covent garden.
http://www.nealsyardremedies.com/
kanske inte det allra billigaste stället, men rätt trevligt..

/harald
Bessie
Äppelcidervinäger lär också ska vara bra. Man kan lägga den outspädd på en bommullstuss och badda hårbottnen eller skölja huvudet med en blandning av 1 dl vinäger och 9 dl kallt vatten efter att man tvättat håret.

Min favoritlösning är att ta vattenlöslig bassalva, massera in den i hårbottnen och håret och sedan gå och bada bastu. När man sköljer håret följer det mesta av mjällen med och hårbottnen är genomfuktad.
Angeleyetears
Vad är bassalva?
Ingrid på Västkusten
Enklaste är ju köpa typ eucerin på apoteket elelr annan salva - hudkräm. Bas-salva - sådant man kan addera ting till :-)
Angeleyetears
Sedan häller man salvan i håret ?Blir det inte jätte fettigt då?
Rapchic
mjällshampon finns annars på apoteket..
det kanske finns nån där som är miljövänlig..
Bessie
CITAT (Angeleyetears @ 04-04-2006, 23:11)
Sedan häller man salvan i håret? Blir det inte jätte fettigt då?

Hudläkarna i Finland rekommenderar en baskräm som heter Humektan, som jag inte tror att jag har sett i Sverige. I alla fall är det en väldigt lätt kräm som inte innehåller särskilt mycket fett och inte täpper till porerna (har man torrt hår så kan man till och med använda den för att tvätta håret med, det är en myt att det behövs massor med lödder för att göra rent.) Apoteket har kanske nånting liknande. Hur som helst är det meningen att man använder den ungefär som en inpackning.
Gurkan
Alla har ju olika hår och hårbotten men min erfarenhet är att ju mindre man tvättar håret desto mindre mjäll och desto mindre fett blir det.

Man får trappa ner under några veckor sen hittar "skalpen" tillbaks till sin naturliga balans och producerar inte mer fett än vad som behövs och mjällen försvinner. Det kan ju inte vara varken nyttigt eller naturligt för kroppen att skrubba sig med schampo i huvet varje dag.

Om jag inte minns fel fanns det en tråd i "Småprat om Trädgård" som handlade om hemgjort örtshampo och tvål.
Christoffer
Svavel har ju använts som en ingrediens för att avlägsna mjäll, men jag vet inte doseringen, och om svavlet som finns att köpa i plantskolorna (i pulverform) är det man ska använda sig av... wink.gif
Carex
har läst att henna ska vara bra mot mjäll. För några år sedan hade jag problem med mjäll men inte längre så jag kan inte bekräfta om det är sant eller ej. Sägs också att det förhindrar att man fäller mer än normalt.
Arthur
Jag har länge haft problem med klåda i torr hårbotten. Fick tipset om ett dyrt hårmedel baserat på nässla.
Gör nu eget nässelvatten som jag sköljer håret med EFTER färdig tvätt. Livet har återvänt!

Gör avkok på nässlor, ca 2 dl till 1 liter vatten. Sila och spara på flaskor. Skölj håret med ca 2 kapsyler. Lukten försvinner snart!

Min undran är nu hur jag kan göra detta till vintern? Frysa färdig vätska, torka blad...?

Hipp hipp hurra för alla nässlor som jag har!
Fenja
Köp en flaska jodopax till djur på apoteket. Sedan droppar du i 10 droppar i ditt favoritschampo när du tvättar håret, efter några tvättar är mjällen borta!! Tänk dock på att jodopax gör blont hår rött!!
Mvh
Fenja
Ciczi
CITAT (Fenja @ 09-05-2007, 01:32) *
Köp en flaska jodopax till djur på apoteket. Sedan droppar du i 10 droppar i ditt favoritschampo när du tvättar håret, efter några tvättar är mjällen borta!! Tänk dock på att jodopax gör blont hår rött!!
Mvh
Fenja

Mjällschampo och hårfärgningmedel i ett... biggrin.gif

Ciczi
genmaicha
Rosmarin lär hjälpa mot mjäll också. Det kan dock göra hår mörkare.
alicehumble
Ett effektivt och miljövänligt sätt att bli av med mjäll är att äta selen. Finns på tabletter.
Kanske innehåller nässlor selen? Mineraler och vitaminer är ju alltid bra.
Marcus Willgren
Jag har för mig att avkok på violrötter skall vara bra för torr hud man kankse skulle prova att gnugga in kallen med det nån gång?
Anemone nebulosa
Har läst att avkok på grönt te ska vara effektivt mot mjäll.. Man ska låta det dra längre än när man dricker det, minst 20 minuter.
Har dock inte testat det själv.

Angående ångbastu som några skrev om ovan:
Jag tror att det, om än inte lika effektivt, fungerar ganska bra med vanlig bastu om man bastar regelbundet, och då som komplement till nässelavkok/grönt te-avkok/Apotekets mjällschampon/Urtekrams nässelschampo/mm.

Och så motion så att man får svettas och får igång blodcirkulationen.

Stress och oro är ju inte heller särskilt bra om man vill bli av med mjäll eller klåda i hårbotten.

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon