Full version: har en hare fråga
Alexander-VG-zon3
hej hej

så en hare igår på dan och den var brun så började jag tännka sak dom inte vara vita på vintern eller nåt
Gossen Ruda
Vår inhemska skogshare är brun på sommaren och vit på vintern. Kan vara lite brun i södra Sverige även på vintern. Den inplanterade fältharen, tyska haren, är brun året om.
Alexander-VG-zon3
ser man skilland på inhemsk å inte. har vi tyska harar här nere också
Piccante
Fältharen är vanligare i södra sverige och framförallt i öppet landskap (därav namnet fälthare) men den blir vanligare även i skogstrakter. Som med många andra djur i nordeuropa så är skogsharen lite rundare och knubbigare byggd (håller värmen bättre) med breda tassar och korta öron medan fält(tysk)hare är mer finlemmad och har lite smalare huvud, nos och långa öron.
Alexander-VG-zon3
oki då var det en fälthare då för den som du beskriver med långa örån å smalt hue
Gossen Ruda
Sen är den största skillnaden just vinterfärgen. Storleken också, fältharen är större än skogsharen men det är svårt att se om man inte ser båda på en gång.
amaira
Hos mig finns gott om fältharar, men inga skogsharar.
Har inte sett en vit hare i hela mitt liv huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon