Full version: Min ros!
dragonbeauty
Jaha forumare, nu skulle jag vara tacksam för råd från er!
Jag har en New Dawn ros på övervintring i förrådet, inte särskilt kallt men kallare än inomhus och ett litet fönster finns. Nu har min ros börjat skjuta skott och jag såg även en knopp (som jag nöp bort!). Bleka skott som dras mot ljuset.
Hur ska jag nu göra?? Det är ju full vinter ute här i mellersta norrland, så det ska ju naturligtvis inte ut på balkongen redan, men vad göra??

Vill ju gärna ha den på balkongen en sommar till smile.gif sad.gif unsure.gif

TACK på förhand!
kerstin z5-6
Det är ingen fara alls -i mars bör den få ny jord och nu om du kan -ge ett lysrörsljustillskott -tom en vanlig lågenergilampa räcker

Börja med att klippa ner de veka skotten -om du har hjärta till det även knoppen ohmy.gif (Klarar inte jag ...

Mina krukrosor som odlas på liknande sätt sen ett par år , vissa sen många år -har alltid ljus -sparlåga fa på hösten max 8 tim -ökas under våren -nu 16 tim /dygn

Även om det är svårt med ljus-klipp ner -låt den inte torka -öppna dörren alla dager det är + grader ute -ta ut den i maj i krukan -ge näring varje vecka from den får ljus-naturligt ute eller konstgjort inne
Lycka till med rosen
K
dragonbeauty
Tack Kerstin!

Men ska jag hellre ta upp den i lägenheten nu då? Har ingen möjlighet att ge den mer ljus där den står nu... unsure.gif
kerstin z5-6
Nej -då dör den -och om inte -får den spinn, löss och ung 50 sjukdomar till .....
håll lätt fuktig o klipp ner -kan du inte ge ljus är det bra om det är så svalt det bara går ....gör inget med enstaka minus ens ...och i så fall ska du vara sparsam med vatten o inte ge gödning eller plantera om den ännu ...

så fort det bara är nån enstaka minus någon natt -men + på dagarna ställer du ut den på balkongen -skydda med fiberduk i början -gärna gammal matta på nätterna -kanske redan i slutet av april ..

Vi får hoppas på en tidig vår !
dragonbeauty
Tack så mycket Kerstin! Hoppas nu jag kan sköta om min första ros på bästa sätt så jag kan njuta av den en sommar till!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon