Margita
30-04-2003, 11:38
Hej
Köpte förra februari ett hus. När våren kom och det började spira grönt i rabatterna fanns också med en växt som återkom i "hela" trädgården. Inklusive gräsmatta. Min väninna skrattade glatt och sa att det var skärgårdspersilja. Det ser ut som storbladig persilja fast lite ljusare. Sköra stjälkar vilket gör det omöjligt att få med rötterna. Är det kirskål?
Margita,
Kul nytt namn!
... och det är tur att kirsen finns. Annars skulle det vara bra kalt och blomfattigt på många ställen!
Cilla (från inre skärgården)
Margita
02-05-2003, 17:23
Jaha. Efter att ha sett bilder från Ina, läst om eländet så har jag förstått att jag är drabbad av Kirskål. Kanske skall jag vara tacksam för att det är så grönt och "fint" i trädgården (Cilla).

Tack för hjälpen.
ängelholm
05-05-2003, 17:50
Den kallas både kärs och skvallerkål. Egentligen är den trevlig och vacker och har en väldigt mild och behaglig doft när man håller på och rensar i kärsbuskagen. Anses bra mot myggbett, har jag hört.
Var det Lotte Möller som hade en äng av kärs, och gick sen rakt genom med gräsklipparen för att få en gång? Det kan man göra om man har stor, stor trädgård!