Elisabeth P
Hej
Jag fick två fröpåsar av en jobbarkompis idag. Hon hade köpt dem i Österike, men orkade inte så dem sä jag fick dem i stället smile.gif .
Nu är det så att min Tyska inte är den bästa så jag förstår inte hur jag ska så dem sad.gif .
De heter
Edeltistel, ausdauernd
schleifenblume Eisberg, weib
Jag har ingen aníng om de går att få tag i här i Sverige ochså. De verkar ialla fall vara perenner.
Någon som känner igen dem? Hur ska de i så fall sås?
Om det är till hjälp kan jag ju skriva vad som står baktill på tyska.

Lisa
kerstin z5-6
Edeltistel,-Eryngium tex denna

sås varmt under ljus -om inget hänt på 3 v kyl

Iberis schleifenblume Eisberg, weib

varmgroende -kan vara perenn eller bienn
Elisabeth P
Precis så ser de ut på bilden , tack för hjälpen Kerstin.
Kan jag så dem redan nu, eller?
en liten fråga som visar på min okunnighet igen, betyder bienn att den är tvåårig?

Lisa
kerstin z5-6
Ja , du kan så dem nu -ser den ut som på bild är den perenn -jag bienn betyder två årig smile.gif
Eva St
Är den översta bilden en Alpmartorn tycker den påminner om det
Eva St
kerstin z5-6
jajjamän :)det är alpmarton Eryngium alpinum
Elisabeth P
Tack, då blir det till att så i morgon igen biggrin.gif
Den översta, Eryngium alpinum , hur är det till att spida sig - är lite tvivlande till att ha tistlar överallt?

Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Får man Alpmarton att sprida sig kan man skratta sig lycklig biggrin.gif , chansen är trots allt minimal, tyvärr! Åtminstonne här.... /Helen
kerstin z5-6
Tror det gäller hela landet man får vara glad när den blir tre fyra blomställningar stor -går trots sitt torrväxtutseende bra i fukt o halvskugga med
Elisabeth P
fint, då vet jag det smile.gif . Kan nog våga mig på att så den i alla fall då rolleyes.gif / Lisa
Eva St
CITAT (Lisa:) @ 23-02-2006, 22:03)
fint, då vet jag det smile.gif . Kan nog våga mig på att så den i alla fall då rolleyes.gif / Lisa

Tveka aldrig den är helt underbar och som sagt skatta dig lycklig om den sprider sig. Har haft ett antal några år och ibland dyker det upp en och annan till-- till min vilda glädje
Eva St
Elisabeth P
Har Iberis schleifenblume Eisberg, weib något svenskt namn?
Tycker att det är lättare att komma ihåg dem om jag även har ett svenskt namn.

Lisa
kerstin z5-6
Iberis heter Iberis även på svenska
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon