Betty
Hej! Jag har sått Praktpetunia Blue Wave F1. Det ska vara en helt ny sorts surfinaliknande planta. De har nu fyra till sex stycken 20 - 30 cm långa rankor. Min fråga: Törs jag toppa dem? Grenar sig petunia villigt?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har alltid toppat vanlig petunia + hängpetunia + Surfinia och de har grenat sig mycket villigt så din petunia borde också gå bra att toppa.
Betty
Tack Åsa, då ska jag toppa dem!
Margareta
Hej.
Förra året sådde jag sex frön av Purple wave. Jag toppade dem och drev sticklingarna i såjord. Jag toppade även dem och fick på det sättet 18 jättefina och stora hängpetunior. I år har jag sått Blue wave och har tagit 7 sticklingar av en planta. Både modern och sticklingarna artar sig fint.
Så det är bara att toppa. Lycka till!
Margareta
Betty
CITAT (Margareta @ 01-05-2003, 15:05)
Jag toppade dem och drev sticklingarna i såjord.

... ops, jag satte mina i ett glas med vatten.
Borde jag sätta dem direkt i såjord i stället?
Margareta
Det går säkert bra i vatten också. Det finns flera vägar att gå. Men om du inte lyckas så bra med vatten, så kan du testa såjordsvarianten.
Margareta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon